בזכות הדולר הנמוך - המוני מכוניות צפויות להשתחרר ממכס ולהכניס למדינה מיליארדים

לפני 11 חודשים, שבועיים - 30 נובמבר 2023, כלכליסט
בזכות הדולר הנמוך - המוני מכוניות צפויות להשתחרר ממכס ולהכניס למדינה מיליארדים
יבואני הרכב מנסים להגיע לנקודה שבה שער הדולר יהיה הנמוך ביותר ואז לבצע שחרורים המוניים במס קנייה מוזל - מה שצפוי לקרות השבוע. בענף מעריכים כי כמויות כלי הרכב הבלתי משוחררים גדולות מהיקף הקרקעות שיש ליבואנים, כך שעד סוף השנה הם יצטרכו למצוא חניות ל-80 אלף מכוניות או למכור אותן במבצעים

ישראל צפויה להתעשר השבוע במיליארדי שקלים ממסי קנייה על כלי רכב חדשים, למרות שדצמבר, חודש השחרור ההמוני לאחר תשלום מס קנייה, טרם הגיע. הסיבה לכך היא שער הדולר הנמוך וחוסר הוודאות של יבואני הרכב לגבי פרק הזמן שבו שער הדולר אכן יישאר נמוך.

בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות ועל רכבי פלאג אין הייבריד. מס הקנייה שמוטל כיום על מכוניות חשמליות הוא 20% והוא יזנק ל- 35% ואילו מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד שעומד על 55%, יזנק בינואר ל- 83%. עם זאת, בחוק הישראלי קיימת פרצה: שנת הדגם נקבעת לפי היום שבו מכונית נרשמת לתנועה בישראל, אבל היבואן יכול לשלם את מס הקנייה עוד לפני מועד זה. כלומר - בשנים שבהן מס הקנייה על מכוניות מסוגים מסוימים עולה (כך היה לדוגמה לפני שנתיים כשמס הקנייה על המכוניות ההיברידיות עלה) - שילמו יבואני הרכב את מס הקנייה בדצמבר וכך שילמו את מס הקנייה הישן, ואז פרסמו בינואר את המחירון החדש, והמשיכו למכור מכוניות שלמעשה שוחררו כבר ממכס.

השנה המצב שונה: נמלי ישראל עמוסים במכוניות. הלקוחות של אחרי החגים לא הגיעו וכנראה כבר לא יגיעו השנה. וחמור מכך: הדולר אינו יציב, כך שהיבואנים מנסים להגיע לנקודה שבה שער הדולר יהיה הכי נמוך ואז לבצע שחרורים המוניים, מה שצפוי לקרות השבוע. 

לשחרורים של כלי הרכב שמס הקנייה עליהם שולם צפויים להיות כמה השפעות על השוק. ראשית: קופת המדינה תתעשר, יתכן שאפילו בהיקף של מיליארדי שקלים עקב כמויות כלי הרכב הבלתי משוחררים. שנית: עיקר כלי הרכב האלו יהיו חשמליים ורכבי פלאג אין הייבריד והיבואנים ינסו בשבועות הקרובים למכור מהם כמה יחידות שניתן באמצעות מבצעים סקטוריאליים, הטבות והנחות. ומעבר לכך: עם תשלום מס הקנייה היבואנים יידרשו לחפש שטחים לאחסנת מכוניות. בענף הרכב מעריכים כי כמויות כלי הרכב הבלתי משוחררים גדולות מהיקף הקרקעות שיש ליבואני הרכב, כך שככל הנראה עד סוף השנה יצטרכו יבואני הרכב לבצע עסקאות זריזות להשגת חניות לשמונים אלף מכוניות.

Support Ukraine