רשות המסים: צניחה של 28% ביבוא כלי רכב בינואר

לפני 5 שנים, חודש - 14 פברואר 2019, כלכליסט
Illustration
Illustration
בחודש שעבר יובאו ארצה 20.9 אלף כלי רכב לעומת כ-29 אלף כלי רכב בינואר אשתקד. הערכות בענף: מחירי המכוניות להשכרה יעלו בקרוב

בחודש שעבר יובאו ארצה 20,952 רכבים, כך עולה מנתוני היבוא שמפרסמת רשות המסים. מדובר בירידה חדה של 27.6% ביחס לינואר 2018, אז יובאו ארצה 28,958 רכבים. ערך יבוא הרכבים בינואר השנה היה 355 מיליון דולר - שהביאו להכנסות בסך 680 מיליון שקל, זאת לעומת ערך יבוא של 507 מיליון דולר, האחראי להכנסה בגובה 1.045 מיליארד שקל בינואר 2018.

ינואר עצמו נחשב בדרך כלל לחודש חזק במסירות רכב, זאת בגלל לקוחות שמעוניינים לקבל מכונית משנת מודל חדשה יותר, אך לחודש חלש יחסית ביבוא רכב, עקב העובדה שהלקוחות הצטיידו כבר בינואר במכוניות חדשות. השנה, כך ניכר, ינואר היה אף חלש מן הרגיל. הסיבה לכך היא פרסום הנוסחה החדשה לחישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות שהייתה אמורה להתפרסם ב-1 בינואר ולהיכנס לתוקף ב-1 באפריל.

בפועל, עקב שורה של דיונים נדחה תאריך פרסום הנוסחה ל-26 בינואר. עד אז הלכה למעשה לא יכלו יבואני הרכב אפילו לפתוח הזמנות אצל היצרנים, זאת מכיוון שיבואני הרכב לא ידעו מה שיעור מס הקנייה שיוטל על המכוניות. התוצאה, בפועל, היא שיבואני הרכב החלו בפתיחת הזמנות מול היצרנים רק בתחילת פברואר. בדך כלל, לקוחות שמגיעים אל אולם התצוגה רוכשים מכונית שממתינה במחסני הערובה, כלומר זמן האספקה מגיע לכשבועיים. במידה ומדובר ברכב שטרם הגיע ארצה, מדובר בכחודש, זאת מכיוון שהרכב עצמו הוזמן ויוצר. הפעם התהליך יהיה יותר מורכב.

תהליך פתיחת ההזמנות רק בפברואר יצר מספר בעיות בשוק הרכב הישראלי. בהקשר זה, יש לזכור כי במקור ציינו אנשי רשות המסים כי יישום הנוסחה ב-1 באפריל מיועד לייצר "פיזור" של ההכנסות, אך בפועל המצב שנוצר הפוך ושוק הרכב יורעב בחודשיים הקרובים מכמה סיבות.

ראשית, יבואני הרכב נמנעו במתכוון כאמור מהזמנת מכוניות בינואר. משך היצור של מכונית חדשה אורך בין שבוע ממועד הזמנתה ועד חודש. כיום, בתקופה שבה יצרני הרכב נאלצו להתאים את מתקני היצור שלהם לתקן הזיהום החדש, ה-WLTP, משך היצור עשוי אף לארוך יותר. לכך יש להוסיף זמני משלוח, כלומר כמה זמן הרכב שוהה בים, וכמובן גם זמן שחרור. כלומר מכוניות שמוזמנות כעת ישוחררו ממכס בישראל ככל הנראה לקראת מאי.

מעבר לכך, גם גורמים בחברות הליסינג וגם בקרב קניינים גדולים אחרים של מכוניות מתלוננים על "הרעבה מלאכותית" של שוק הרכב שנובעת ישירות ממדיניות רשות המסים: כלומר, יבואני רכב שאכן מחזיקים כיום במכוניות במלאי אינם מעוניינים למסור אותן, מכיוון שמדובר במכוניות ששוחררו ממכס, כלומר מס הקנייה עליהן נמוך, אך באפריל יהיה ניתן למכור אותן לפי מחירון גבוה יותר, שתקף לרכבים שיובאו ארצה אחרי אפריל.

ל"הרעבת השוק" המלאכותית שנוצרה יש השפעה מסוכנת על השווקים ההיקפיים של ענף הרכב הישראלי, שתורגש במהלך החודשים הקרובים. כך, כבר כעת מתריעים גורמים בענף התיירות על איתותים מצד חברות ההשכרה הישראליות על התייקרות של מחירי השכרות הרכב בפסח הקרוב. כך, בדרך כלל בחודשים פברואר ומרץ מצטיידות חברות ההשכרה בישראל במכוניות חדשות לתיירות פסח, שנחשבת לגל השכרות הרכב השנתי הגדול בישראל. אלא שהשנה חברות ההשכרה לא יוכלו להשיג מכוניות. המשמעות תהיה כפולה: מחד, מחירי ההשכרות לתיירים צפויים להתייקר עקב מחסור ברכבים. שנית, התיירים שיגיעו וגם השוכרים הישראלים יצטרכו להסתפק במכוניות יחסית "זקנות", כלומר מכוניות השכרה שנסעו עשרות אלפי קילומטרים וחברות ההשכרה אינן יכולות למכור אותן מכיוון שהן יצטרכו לשמש את התיירים שיגיעו בפסח.

Support Ukraine