פראיירים לא מתים, הם ישראלים: המכוניות ממשיכות להתייקר - והצרכנים שותקים

לפני שנה, 7 חודשים - 18 ספטמבר 2022, כלכליסט
פראיירים לא מתים, הם ישראלים: המכוניות ממשיכות להתייקר - והצרכנים שותקים
עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב טומנת בחובה הזדמנות עבור היבואנים, שייתכן כי יחליטו לעכב מסירת מכוניות חדשות עד אז כדי להעלות מחירים. והצרכנים? הם שותקים, אולי כי לא מדובר בטונה או קוטג'

בשבועות האחרונים עבדו פורקי המכוניות בנמל אילת שעות נוספות, וגם לנמל אשדוד הגיע משלוח גדול של מכוניות טסלה. אולם לא כל המכוניות שנפרקות כעת יגיעו בקרוב ללקוחות - חלק מהיבואנים ממתינים כעת לעליית מס הקנייה על רכב חשמלי בתחילת 2023, שטומנת בחובה הזדמנות עבורם. כלומר היבואן מייבא ארצה מכוניות חשמליות, משחרר אותן ממכס ואז "דוגר" עליהן עד למסירה בשנה הבאה במחיר שמשקף כביכול את עליית מס הקנייה.

בחלק מהמקרים ייתכן כי מדובר במכוניות מדגמים שטרם הושקו בישראל, שהיבואן מחכה לשעת כושר כדי להשיק אותן במחירי 2023. כך למשל, לפי רישומי ישראל, בוצעה בנמל אילת פריקת מכוניות קיה EV6 חשמליות לאחרונה, אולם בשבוע שעבר הודיעה היבואנית רק על השקת קיה נירו מחודשת, זאת אף ששני הדגמים הללו נפרקו יחד באותו משלוח.

ישנם יבואנים שכבר הודיעו ללקוחותיהם שלא יוכלו לקבל השנה את המכונית שהזמינו, ויש יבואנים שפשוט מצהירים מראש שהמכוניות החדשות אזלו. המשמעות זהה ברוב המקרים: המכוניות יגיעו בשנה הבאה, הלקוחות לא יודעים באמת כמה יידרשו לשלם, ובינתיים מחכים למוצא פיו של היבואן.

Support Ukraine