הישראלים יקבלו טסלה מוקדם יותר - ומסין

לפני 3 שנים, 6 חודשים - 20 אפריל 2021, כלכליסט
הישראלים יקבלו טסלה מוקדם יותר - ומסין
המשלוח הבא יוקדם בחודש למאי, ומספרי השלדה שנשלחו ללקוחות מעידים על ייצור בשנגחאי. לדגם הסיני סוללה חדשה ללא קובלט, עם ביצועים פחות טובים במזג אוויר קר. בטסלה "לא מפרטים היכן מיוצרות המכוניות", למרות שהחוק דורש להציג את המידע ללקוחות

טסלה מתחילה לספק לשוק הישראלי מכוניות מהמפעל הסיני שלה, ומוקדם מהמתוכנן: לקוחות שהזמינו את מודל 3 והיו אמורים לקבל אותו ביוני, קיבלו בימים האחרונים דרישה לשלם עבור המכונית, לקראת מסירה כבר בחודש הבא.

ההודעה, שאליה צורפו כבר מספרי השלדה של המכוניות, חשפה עוד חידוש: אחרי שהמשלוח הראשון של טסלה לישראל יוצר במפעל של החברה בפיירמונט, קליפורניה, המשלוח הבא יגיע מהמפעל בשנגחאי שבסין. זאת על סמך מספרי השלדה שהוקצו ללקוחות.

המפעל הסיני מספק את דגמי מודל 3 לשוק האירופי מזה מספר חודשים, וטסלה ישראל פועלת בכפיפות לטסלה אירופה. הדגם הסיני שונה מעט מהדגם המיוצר בארה"ב בעיצוב תא הנוסעים, אך יש ביניהם הבדל משמעותי בגרסת הבסיס, ה-SR+. 

הדגם הסיני מצויד בסוללה מהדור החדש של טסלה, ליתיום ברזל פוספט. מדובר בסוללה זולה יותר לייצור, בעלת אורך חיים ממושך יותר, וללא קובלט וניקל, חומרי גלם שנמצאים במחסור עולמי ונחשבים למזהמים יותר. מכרות קובלט ממוקמים בעיקר בסין ובאפריקה, שם מועסקים גם ילדים.

הסוללות החדשות עמידות יותר בפני מזג אוויר חם, אך לפי בדיקות בלתי תלויות שנערכו להן באירופה, הן גם רגישות יותר למזג אוויר קר, מאבדות יותר מקיבולת הטעינה שלהן לעומת סוללות הקובלט הנפוצות, ונטענות לאט יותר. הן גם כבדות יותר ב-100 ק"ג.

בטסלה אישרו כי מסירות המשלוח הבא יחלו כבר במאי, אולם מסרו כי הן יימשכו לתוך חודש יוני. בחברה סירבו להתייחס למעבר לייבוא מסין: "למען האמת, איננו מפרטים מאיזה מפעל מסופקות המכוניות שלנו ללקוחות. מודל 3 מציע את אותה החוויה לכל הלקוחות", מסר הדובר.

יצוין כי החוק הישראלי מחייב את יצרני הרכב למסור ללקוחות את המידע על ארץ הייצור של המכונית שרכשו, והוא גם מופיע ברישיון ברכב.

Support Ukraine