סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה

לפני שבועיים, 5 ימים - 26 ספטמבר 2024, גלובס
סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה
לגלובס נודע כי רשות הספנות החליטה לתת עדיפות לפריקת מטען כללי על חשבון פריקת רכב, בעקבות ההסלמה הביטחונית בצפון הארץ . המהלך עשוי להוביל לעיכוב במשלוחי רכב שהיו אמורים להקדים את העלאת מס הקנייה בינואר . בענף חוששים מתגובת שרשרת עד סוף השנה

רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) שלחה בבוקר יום ג' (24.9) מכתב לנמלים ולחברות הספנות הזרות ובו "מסר מרגיע" על המשך תפקוד הנמלים בישראל. לפי האמור במכתב, כל הנמלים מוגנים על ידי סוללות "כיפת ברזל" ואבטחת סייבר רב־שכבתית. המכתב נשלח בין השאר בעקבות הוראות של כמה חברות ספנות בינלאומיות, בעיקר אירופיות, שלא לעגון בנמלים הצפוניים בשל ההסלמה הביטחונית. בין היתר, חברת הספנות "גרימלדי" קיבלה הנחיה מממשלת איטליה לפנות את האוניות המיועדות לחיפה לנמל אשדוד.

עם זאת, לגלובס נודע כי בימים האחרונים העבירה רספ"ן הודעה בעל־פה לכל הנהלות הנמלים לשנות את התור התפעולי לפריקה בנמלים למשך 14 יום, כאשר אוניות ייעודיות לפריקת רכב (גלנוע) עוברות לקדימות נמוכה בפריקה, אחרי אוניות עם מטען כללי.

"פתוחים לחלוטין לעסקים"

במכתב המדובר כותב צדוק רדקר, מנכ"ל רספ"ן, כי "בעקבות האירועים האחרונים, אנו מוצאים צורך להרגיע כי הנמלים שלנו, אילת, אשקלון, אשדוד, חדרה וחיפה פתוחים לחלוטין לעסקים ומתפקדים במלוא התפוקה. באשר לאבטחה, נמלי ישראל הם מתקנים אסטרטגיים מוגנים ביותר ונחשבים לבטוחים בעולם, הודות לאבטחה רב-שכבתית עם סטנדרט גבוה של אבטחת סייבר וגם הגנה של מערכות כיפת ברזל שמוקצות במיוחד כדי להגן על הנמלים".

לדבריו, "ממשלת ישראל יזמה, באמצעות קרן הארנונה שלה, תוכנית ביטוח לכל כלי השיט במים המסחריים שלה". הוא הוסיף כי למרות עימותים קודמים לא נגרם נזק לאף ספינה שעגנה בנמלי ישראל, וכן כרגע אין הנחיות מיוחדות או מגבלות אזרחיות מלבד מגבלות מסוימות על כמות ההתכנסות הקבוצתית.

על אף הניסיון להרגיע את חברות הספנות, ההודעה של רספ"ן אודות שינוי התור התפעולי של אוניות גלנוע הביאה להתנגדות חריפה בענף הרכב. זאת בשל העיכובים הצפויים בפריקה באחת התקופות העמוסות ביותר בהובלת כלי רכב לישראל.

ובתוך כך שלחה ביום ג' חברת נמלי ישראל (חנ"י) לכל יבואני הרכב דרישה לפנות לאלתר את כלי הרכב שלהם, שמאוכסנים בנמלי ישראל. זאת בשל ההכרזה על מצב החירום המיוחד והצורך לפנות את הרציפים, לדבריהם, משום ש"נמלי ישראל צריכים להיערך לקליטת מטען חיוני". במכתב כותבת חנ"י כי אם ההוראה לא תבוצע, תופסק כליל הפריקה של כלי רכב בנמלי ישראל. בענף הרכב אומרים כי ההוראה אינה ריאלית בשל המחסור במוביליות, שמגביל את שינוע כלי הרכב בנמלים לכ־600 כלי רכב ביום. זאת כאשר בנמלים ניצבים כיום אלפי כלי רכב. בענף הרכב טוענים כי לחברת נמלי ישראל אין סמכות חוקית להורות על פינוי כלי הרכב.

העיכוב עשוי ליצור "תגובת שרשרת"

כפי שנחשף בגלובס, בדרך לישראל נמצאת כיום "רכבת ימית" של ספינות להובלת רכב, בעיקר ממזרח אסיה, שאמורות לפרוק בישראל בשבועות הקרובים למעלה מ־35 אלף כלי רכב חדשים. זאת בין השאר כדי להקדים את העלאת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים ועל כלי רכב בכלל בתחילת ינואר 2025.

בענף מציינים כי אם בעקבות ההוראה החדשה אוניות גלנוע יתעכבו אפילו במספר ימים, העיכוב עשוי ליצור "תגובת שרשרת" שתמנע הגעה בזמן של משלוחי רכב מתוכננים ברבעון האחרון. גם חברת נמל אשדוד הביעה התנגדות נחרצת להוראה, שנמסרה בעל־פה, וטענה כי עשוי להגרם לה נזק כבד כתוצאה ממנה. החברה הטילה ספק אם יש בסמכותה של רספ"ן להורות על מהלך כזה.

ובתוך כך מחירי הביטוח של ספינות העוברות באיזור הים האדום, כולל ספינות לישראל, הוכפלו מתחילת ספטמבר ועומדים כעת על עד כ־2% מעלות המטען לעומת כ־0.7% בממוצע בתחילת ספטמבר.

זרם היבוא צפוי להתגבר דרמטית

בענף הרכב מעריכים כיום כי זרם היבוא של כלי הרכב החדשים צפוי להתגבר דרמטית בשבועות שנותרו עד סוף השנה, אף מעבר לציפיות הראשונות. זאת בשל השינויים האחרונים שצפויים במיסוי הרכב בינואר הקרוב, שנחשפו אתמול בטיוטת התקציב.

יצוין כי במקור היו אמורים לנחות בנמלי הארץ עד סוף השנה כ־40 עד 60 אלף כלי רכב, רובם חשמליים, בשל העלאת מס הקנייה עליהם ב־1 בינואר 2025. אולם לפי תוכניות האוצר, שנחשפו אתמול, צפויה כעת בינואר גם עלייה חדה ומשמעותית במס על רכבי בנזין והייבריד, שתופסים כ־75% מהמכירות בשוק הרכב הישראלי. זאת בשל הכוונה של האוצר לקצץ כרבע מתקרת הזיכוי השקלית של "המס הירוק", שניתן לכלי רכב בהתאם לרמת הזיהום שלהם.

המשמעות המעשית של המהלך המתוכנן היא הגדלה של כ־10% בממוצע במס הקנייה הריאלי על רכבי בנזין והייבריד. מניתוחים ראשוניים, שנעשו היום בענף, המהלך עשוי להביא להתייקרות ממוצעת של כ־7,000 שקל בכלי רכב עירוניים זולים ובמקביל להתייקרות של אלפי שקלים גם במכוניות משפחתיות, ולמעלה מכך בכלי רכב חשמליים.

הצעדים כוללים גם הטלת "מס זיהום" על כלי רכב, ששייכים לקבוצת הזיהום העליונה (קבוצה 15). גם כאן המשמעות תהיה התייקרות חדה במחירי דגמי קרוס־אובר פופולריים רבים, כמו גם רכבי יוקרה עם רמת זיהום גבוהה.

בענף מעריכים כי ההתייקרויות החדשות בינואר, לצד העלייה החדה במס הקנייה על רכב חשמלי ל־83%, יובילו ל"פאניקת יבוא רכב של הרגע האחרון" בכל סוגי כלי הרכב, וזאת כדי לשחרר עשרות אלפי כלי רכב מהמכס לפני עליית המסים. התוצאה תהיה תוספת יבוא של עוד עשרות אלפי כלי רכב מאירופה והמזרח מעבר לצפוי בתחילה, וזאת בכפוף לזמינות המלאים של היצרנים בחו"ל ולזמינות של אוניות הובלת רכב בקווים לישראל. זו צפויה להיות בעייה לאור עומס היתר הקיים כיום בנמלים והמחסור בשטחי אחסון.

Support Ukraine