מחירון הרכב העממי של מירי רגב לא מזיז למחירון יוני של לוי יצחק

לפני שנתיים, 9 חודשים - 2 יוני 2021, כלכליסט
מחירון הרכב העממי של מירי רגב לא מזיז למחירון יוני של לוי יצחק
מחירון הרכב של יוני, הראשון שלוי יצחק מפרסם מאז השקת המחירון העממי של משרד התחבורה, העלה כי המחירון הוותיק לא עשה שום יישורי קו עם המוצר החדש של שרת התחבורה - שרב בו החסר על הנמצא

כשבועיים חלפו מאז הציג משרד התחבורה לראשונה את "מחירון העם" שהגתה שרת התחבורה מירי רגב. מחירון זה, בניגוד למחירון הרכב של לוי יצחק, מבוסס על דיווח וולנטרי של הקונה והמוכר בזמן העברת הבעלות בבית הדואר.

עד כה, כך מודה משרד התחבורה עצמו, דיווחו קונים ומוכרים רק על עשרות אלפי עסקאות מתוך מאות האלפים שבוצעו בחצי השנה האחרונה. בנוסף, גופי הסחר הגדולים - המגרשים למכירת רכב וחברות הליסינג - עדיין יושבים על הגדר ואינם ממהרים להצטרף לדיווחים במחירון העממי. למעשה, גם המערכת הבנקאית והממונה על הביטוח לא ממש ממהרים להסתמך על מחירון משרד התחבורה.

עם זאת, מאז הצגת המחירון העממי פורסם כבר מחירון חדש של לוי יצחק, כפי שמתרחש מדי חודש, וזו הזדמנות מצוינת לבדוק את יחסי הכוחות בין המחירונים.

בפועל, מחירון יוני של לוי יצחק הוא החשוב ביותר, מאחר שהוא הראשון שמתפרסם לאחר השקת מחירון העם של משרד התחבורה. האם מחירון העם גרם לשינוי כלשהו במחירון של לוי יצחק?

מבחן טסלה

כדי לבדוק זאת, דגם "כלכליסט" את מחיריהן של כמה מכוניות פופולריות: רכבי כביש-שטח, מכוניות משפחתיות וגם מכוניות קטנות, וכן כמה רכבי יוקרה. אחת הדוגמאות המסקרנות היא מכוניות טסלה, וזאת בין היתר לאור העובדה שיש לקוחות ישראלים שבמהלך ספקולנטי בחרו ברכישה מהירה של המותג כדי למכור מיד ולעשות רווח על העסקה - דבר שלא עולה יפה, לנוכח המשלוחים המואצים של רכבי טסלה המגיעים לארץ. במפתיע, במחירון העממי לא נכללות מכוניות טסלה 3 משנת המודל 2021, וזאת למרות שהיבוא בפועל החל בינואר האחרון. לעומת זאת, במחירון לוי יצחק החדש מחודש יוני נקבע מחיר המחירון של טסלה 3 בסיסית ל-215 אלף שקלים (כפי שהיה במאי), אך מחיר הגרסה הבכירה נשחק מ-265 אלף שקלים ל-258 אלף שקלים.

באשר למכוניות עממיות יותר ופופולריות יותר בשוק, נבדקה יונדאי איוניק, הנמנית עם המכוניות ההיברידיות הנמכרות בישראל. ההשוואה מתייחסת למכונית בת שלוש, שכן זה הגיל שבו בדרך כלל נמכרות מכוניות חדשות לאחר שימוש ראשון. ועם זאת יש לזכור: איוניק היא מכונית פופולרית בציי הרכב הגדולים, כלומר בליסינג, וחברות הליסינג אינן מוסרות נתוני עסקאות למחירון משרד התחבורה. כך, יונדאי איוניק סופרים מודל 2018, הנחשבת לאחת המכוניות הנמכרות בישראל, עולה במחירון משרד התחבורה 93,600 שקל, ואותה איוניק עולה במחירון לוי יצחק 94 אלף שקל - כלומר, פער קטן מאוד בין שני המחירונים.

אך האם מדובר בפער מכוון? לשם כך בדקנו את מחירוני החודשים הקודמים, ומהם עולה כי באפריל האחרון נקב מחירון לוי יצחק במחיר 97 אלך שקל לאיוניק 2018. במחירון מאי ירד מחירה ב-2,000 שקל – ואילו ביוני, כלומר במחירון הנוכחי, המחיר ירד ב-1,000 שקל בלבד. כלומר, לא בוצעו הורדות מחיר מיוחדות במחירון לוי יצחק, כדי לייצר התאמה למחירון משרד התחבורה.

מבחן טויוטה CHR

במקרה של מכונית פופולרית אחרת, טויוטה CHR מודל 2018, עולה כי חלק מהגרסאות, למשל ה-LOUNGE והדינאמיק, כלל אינן מופיעות במחירון העממי, ואלה שכן מופיעות בו זולות באופן משמעותי. לדוגמה, טויוטה CHR ברמת גימור CITY מודל 2018 עולה במחירון העממי 102,500 שקל, בעוד במחירון יוני של לוי יצחק מוערך מחירה ב-109 אלף שקל. נתוני לוי יצחק מעידים דווקא על שמירת ערך חזקה מאוד של הדגם – כמו מרבית ההיברידיות ורכבי השטח – שכן אותו CHR עלה 109 אלף שקל גם במחירון לוי יצחק במאי. באפריל הוא עלה 107 אלף שקלים, כך שהמחיר על פי לוי יצחק רק עלה בשלושת החודשים האחרונים. מכאן אפשר להסיק שמחירון לוי יצחק כלל לא הושפע מנתוני המחירון של משרד התחבורה.

מבחן קיה פיקנטו

אותה מגמת שימור פערים והשפעה מינימלית, אם בכלל, על המחירון החדש של לוי יצחק מתבטאת ברוב המכריע של הדגמים הפופולריים. קיה פיקנטו LX אוטומטית בעלת מנוע 1.2 ליטר עולה במחירון משרד התחבורה 52,900 שקלים, כשבמחירון החדש של לוי יצחק מחירה 56 אלף שקלים. במאי המחיר היה 57 אלף שקל, ואילו באפריל עלתה המכונית 58 אלף שקל. מדובר בירידה קבועה של 1,000 שקל בחודש, משמע לא בוצעו במחירון לוי יצחק התאמות כלשהן, כדי להשוות את הנתונים לאלה שבמחירון העממי.

מבחן סובארו XV

גם במקרה של סובארו XV, רכב כביש-שטח כפול הנעה, שנהנה בימים אלה מפופולריות ערה בשוק המשומשות, חלק מהגרסאות כלל אינן כלולות במחירון משרד התחבורה. גרסת האנרג'י הבסיסית כלל אינה מופיעה בו, גם לא במדריך רמות הגימור. גרסת הקלאסיק 1.6 אכן מופיעה במחירון העממי, אך ללא ציון מחיר. גם לגרסת הפרמיום 1600 אין מחיר במחירון, עקב חוסר דיווחים, דבר שמאלץ לבחור לצורך ההשוואה בגרסת EYESEIGHT 2.0. מחירה של גרסה זו במחירון משרד התחבורה הוא 98,375 שקל - לא רחוק מאוד מ-101 אלף שקל במחירון לוי יצחק לחודש יוני. במחירון לוי יצחק במאי היה מחיר אותה סובארו 102 אלף שקל, ובאפריל המחיר היה 103 אלף שקל - כלומר ירידה קבועה של 1,000 שקל מדי חודש, וזה אינו נתון שמצביע על לחץ מצד לוי יצחק להוריד את מחירי המכוניות.

לצד הרכבים העממיים, מחירון משרד התחבורה מתעלם כמעט לחלוטין, נכון לעכשיו, מרכבים שאינם עממיים. לדוגמה, רוב רכבי השטח, שלחלקם יש כעת רשימות המתנה של שבועות במגרשים הגדולים עקב ביקושי יתר, זווכים להתעלמות רועמת.

חלק ניכר מדגמי ג'יפ, למשל, לא כלולים במחירון העממי, ובחלק מהמקרים, למשל הרנגלר, לא ניתן כלל למצוא רכבים שגילם יותר משנה. משמע, המחירון העממי מתייחס בעיקר לרכבים היותר יקרים. גם מיצובישי פאג'רו אינו מופיע במחירון משרד התחבורה, דבר שמן הסתם פוגע באמינות המחירון, לאור העובדה שהתמונה שהוא מציג אינה משקפת את השוק בכללותו.

Support Ukraine