בלי מכוניות סיניות ובלי חשמליות: משרד התחבורה נפרד בשקט ממחירון העם של מירי רגב

לפני 9 חודשים, שבוע - 13 פברואר 2024, כלכליסט
בלי מכוניות סיניות ובלי חשמליות: משרד התחבורה נפרד בשקט ממחירון העם של מירי רגב
במאי 2021 הכריז משרד התחבורה על "מהפכה בשוק המשומשות" שביקשה לקרוא תיגר על מחירון הרכב הפופולארי של לוי יצחק. אלא שבדיקת "כלכליסט" מעלה כי מכוניות רבות שנכנסו לשוק מאז כלל לא מופיעות במחירון הדיגיטלי. משרד התחבורה: "המחירון כולל רק את השלב הראשון שעלה לאוויר"

מה קרה ל"מחירון הרכב העממי" שהשיק משרד התחבורה במאי 2021? גורמים בענף הרכב טוענים כי המחירון "נקבר בשקט" על ידי המשרד ואינו מתוחזק כמעט שנה.

 במאי 2021 הכריז משרד התחבורה על "מהפכה בשוק המשומשות" והשיק את מחירון הרכב העממי, אחד הפרויקטים הדיגיטליים השאפתניים ביותר שלו, שנועד לתת פייט למחירון הרכב המשומש הוותיק של לוי יצחק.  עיקרי ה"מהפכה" היו פשוטים: כאשר מוכר וקונה של מכונית מגיעים לדואר, עליהם להצהיר במעמד העברת הבעלות בכמה נמכרה המכונית, הנתונים מוזנים למחשבי הדואר ומשמשים כחלק ממאגר הנתונים של המדינה. שרת התחבורה מירי רגב אף התהדרה, ש"המחירון כבר זוכה להד ועניין גדול בקרב כל העוסקים בתחום הרכב בישראל". 

אלא שבפועל גופי הסחר הגדולים שמרו נאמנות ללוי יצחק ולא הצהירו על נתונים, חברות הביטוח לא "ספרו" את המחירון העממי ומספר המצהירים על העסקאות הלך ופחת. בשנה שעברה ציין משרד התחבורה בפני "כלכליסט" כי המחירון נמצא בתחילת דרכו (למרות שחלפה מעל שנה מהקמתו) והמשרד נערך למהלך לעידוד השימוש במחירו העממי. 

אלא שאותו מהלך מיוחל לא הגיע כנראה והמחירון של משרד התחבורה אפילו לא עודכן בשנה שעברה בדגמי המכוניות הפופולאריות. כך למשל, מבדיקת "כלכליסט" עולה שאטו 3 של BYD, המכונית הנמכרת ביותר בישראל אשתקד, כלל לא מופיעה במחירון. וכך גם כל המותג BYD ששיווקו החל ב-2022 אינו מופיע במחירון. גם ג'ילי, המכונית הסינית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2022, שדוגמאות רבות ממנה מחליפות ידיים בשוק המשומשות, אינה מופיעה במחירון.

למעשה, רוב דגמי המכוניות החדשים שהגיעו לישראל במהלך 2023 לא מופיעים במחירון, מה שמעלה ספק לגבי עדכניותו. לדוגמא, את יונדאי איוניק 5 אי אפשר למצוא במחירון העממי. גם טסלה מודל Y – להיט המכירות של היצרנית, נעדרת מהמחירון. 

ממשרד התחבורה נמסר: "המחירון היום כולל רק את השלב הראשון שעלה לאוויר. השלב כולל את עיבוד הנתונים המדווחים בעת העברת הבעלות של הרכב. בימים אלה, אגף הרכב במשרד התחבורה עובד על שני שלבים נוספים, שיכללו אומדנים למחיר, שיחושבו בהתבסס על דיווחים ומחירים של כלי רכב חדשים. כמו כן, השלבים יכללו את נושא היסטוריית הרכב".

Support Ukraine