המחירון העממי של מירי רגב חוזר? במשרד התחבורה נערכים לחזקו

לפני שנה, חודש - 8 מרץ 2023, כלכליסט
המחירון העממי של מירי רגב חוזר? במשרד התחבורה נערכים לחזקו
"מחירון העם" למכוניות משומשות שהשיקה שרת התחבורה ב-2021 אמור היה להיות אלטרנטיבה חינמית למחירון לוי יצחק המבוססת על דיווחים של הציבור. אבל למרות שבמשרד מתעקשים כי היקף הדיווחים בעלייה, בפועל המחירון אינו משקף את מצב השוק בדגמים רבים, כמו ג'ילי או טסלה 3. האם כעת המחירון בדרך לקאמבק מוצלח?

משרד התחבורה נערך לביצוע מהלכים שיחזקו את מעמדו של "המחירון העממי" שהגתה בעבר שרת התחבורה מירי רגב, כך נודע ל"כלכליסט". מהלכים אלה יוכרזו בחודשים הקרובים. 

יש לציין, כי למרות שהמחירון של רגב הושק בשנת 2021, בנקים וחברות ביטוח ממשיכים להסתמך כיום על שווי כלי רכב על פי מחירון לוי יצחק בעת מתן הלוואות ובעת שיפוי בגין נזקי תאונות טוטאל לוס. כל עוד גופים גדולים אלה אינם מסתמכים על המחירון העממי של משרד התחבורה - השפעתו על השוק מוגבלת.

כאמור, לפני שנתיים הושק לראשונה מחירון הרכב המשומש של משרד התחבורה שנועד להוות תחרות למחירון הרכב של לוי יצחק. "המחירון העממי" מבוסס על דיווח וולנטארי של רוכשי המכוניות אשר מדווחים למדינת ישראל על גובה העסקה שביצעו, מה שמאפשר יצירה של מאגר נתונים מקוון וחינמי אודות מחיריהן של מכוניות משומשות. 

למרות מאמצים ניכרים שהשקיע משרד התחבורה על מנת לקדם את מחירון הרכב העממי, לפחות נכון לתחילת השנה שעברה, היקף הדיווחים למחירון העממי הגיע לשפל, אך במשרד מדגישים כי נכון להיום היקף דיווח העסקאות למחירון הרכב העממי עומד על 20% מכלל העסקאות למכירת רכב משומש המבוצעות בשוק. עוד טוענים במשרד כי בעת העברת בעלות מקוונת - 65% מכלל העסקאות מדווחות למחירון.

 יש לציין כי למרות הנתונים שמשרד התחבורה מציג, בפועל מחירון הרכב העממי כפי שהוא מופיע כעת, אינו משקף את מצב השוק בדגמים רבים. כך לדוגמה, מחירון הרכב העממי אינו כולל בכלל את המכונית החשמלית הנמכרת בישראל- ג'ילי. מי שמעוניין בטסלה 3 משומשת, מכונית חשמלית שמספר העסקאות לרכישתה בשוק המשומשות הרקיע שחקים בחודשים האחרונים, יגלה שהטסלה 3 היחידה שמופיעה במחירון העממי היא מודל 2020, וזאת למרות שטסלה החלה לשווק מכוניות בישראל רק בשנת 2021. 

גם מכוניות BYD כלל אינן מופיעות במחירון העממי. גם במקרה של דגמים פופולאריים אחרים דוגמת טויוטה קורולה, בחלק מן השנתונים מופיעה במחירון העממי הערה שלפיה הנתונים לגבי הדגם אינם קיימים במערכת.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מחירון העם נמצא בתחילת דרכו, אך הנתונים מלמדים כי רבים בקרב הציבור הפנימו את התועלת הטמונה בו ומוסרים את פרטי העסקה במעמד העברת הבעלות באופן וולנטארי. כיום מדווחות כ-20% מעסקאות המכירה של רכב משומש ובעת העברת בעלות מקוונת באמצעות אתר התשלומים הממשלתי, שיעור המדווחים עולה עד כ-65%. מאז הושק מחירון העם, נאספו מאות אלפי דיווחים של בעלי רכב, שעדכנו את מחיר העסקה, סוג הרכב, שנת העלייה לכביש, נפח מנוע, נסועה (קילומטראז'), מספר הידיים, רמת גימור, סוגי הבעלות ועוד. משרד התחבורה כמובן ימשיך ויעודד את השימוש במחירון העם לטובת הציבור".

Support Ukraine