התשובה של משרד התחבורה לעלייה בתאונות: קיצור קורס נהיגה מונעת

לפני 3 שנים - 20 אפריל 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
המשרד עדכן כי השרה מירי רגב חתמה על התקנות להחזרת הקורסים אחרי שנת הקורונה, אבל שכח לדווח על ביטול שליש מהשעות וחצי ממבחן הסיכום. המחיר לא השתנה. משרד התחבורה: אין פגיעה בחומר הנלמד

רק לפני שבועיים התגאה משרד התחבורה כי החזיר את קורסי הנהיגה הנכונה ("נהיגה מונעת" בשמם העממי) לראשונה מאז הקורונה, וכי השרה מירי רגב חתמה על התקנות המאפשרות את הפעלתם המחודשת לפי תקנות התו הסגול, 20 איש בכיתה. 

מאז חידוש הקורסים, שמבוצעים בידי שתי הזכייניות, רשת עמל ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, קוצר משך הקורס משלושה מפגשים בני ארבע שעות, לשניים בלבד, באותו אורך, כלומר 8 שעות במקום 12. תוכנית הלימוד המיושנת ממילא נלמדת כעת בקיצור רב, מה שהביא את המשרד להחליט על הקלה נוספת: המבחן בסיום הקורס שהמשתתפים חייבים להצליח בו קוצר מ-20 שאלות ל-10 בלבד.

בנוסף, למרות הורדה של 33% משעות הקורס, לא חל כל שינוי במחיר שנדרשים המשתתפים לשלם עבורו: 194 שקל.

יצוין כי לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 89 בני אדם, עלייה של 16% במספר ההרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לעומת ירידה של 33% במספר ההרוגים במגזר הערבי נרשמה עלייה של 39% במגזר היהודי, 80% בהולכי ברגל, ו-89% מתחילת חודש אפריל. בשנה שעברה ירד מספר ההרוגים בתאונות ב-16%, בעיקר על רקע הסגרים והירידה בנוסעה בגלל הקורונה, אולם השנה ביחד עם החזרה לשגרה חזרו גם תאונות הדרכים לשגרה.

שני זכייני הקורסים הפנו לתגובת משרד התחבורה.

ממשרד התחבורה נמסר: "מערכי השיעור של קורסי נהיגה נכונה לא קוצרו כלל וכל החומר נלמד בקורס במלואו ללא כל קיצור. במהלך הסגרים האחרונים שהוטלו בעקבות מגפת הקורונה לא ניתן היה לבצע במשך מספר חודשים קורסי נהיגה מונעת בשל הנחיות משרד הבריאות לריחוק חברתי. בשל הצורך להדביק פער של עשרות אלפי קורסים שהצטברו בחודשים האחרונים נאלץ המשרד לקצר את זמני ההפסקות של הקורסים. זאת, ללא כל פגיעה או צמצום בחומר הנלמד. יצוין, כי על פי תנאי המכרז רשות הרישוי רשאית לבצע שינויים בקורסים בהתאם לנסיבות".

בניגוד לתשובת המשרד, משך הלימוד כעת קצר יותר. בעבר ניתנו שעה הפסקה במצטבר בכל מפגש, 9 שעות נטו, כעת מדובר על 8 שעות לפני הפסקות.

עוד נמסר ממשרד התחבורה כי קיצור המבחן תוכנן מראש בידי ראש אגף הרישוי אפי רוזן, וכי הוצאות הזכיינים על ביצוע הקורסים לא השתנו, ולכן לא הופחת התשלום. זאת משום שהורדת מספר המשתתפים בשיעור מ-30 ל-20, מתאזנת עם קיצור מספר המפגשים.

בניגוד לתשובת המשרד אין קשר ישירה בין תשלום האגרה בידי משתתפי הקורס לתשלום שמקבלים הזכיינים, שכן האגרה לא מועברת ישירות לזכיינים: האגרה משולמת לקופת המדינה ומשרד התחבורה משלם להם לפי הסכומים שהציעו במכרז.

Support Ukraine