המכוניות הסיניות נאבקות על אירופה, גלי ההדף יורגשו גם בישראל

לפני שנה, 5 חודשים - 2 נובמבר 2022, כלכליסט
המכוניות הסיניות נאבקות על אירופה, גלי ההדף יורגשו גם בישראל
יצרני הרכב הסיניים סימנו את אירופה כשוק יעד, ומוכנים לשפוך עליו מאות מיליוני דולרים - כולל תכנון מכוניות שיעמדו במבחני הריסוק הנוקשים ביותר בעולם; כיצד יגיבו היצרנים האירופיים ואילו השלכות עשויות להיות על השוק הישראלי?

בשבוע שעבר נסגרה אחת מתערוכות הרכב החשובות ביותר בעולם, תערוכת הרכב של פריז. תערוכה זו היא הבית של יצרני הרכב הצרפתים: פיג'ו, רנו, אלפין, סיטרואן, שמגיעים אליה כדי לעשות שרירים, אך ניתן היה למצוא בה גם מציגות מסוג אחר כמו: BYD, ORA ו–WEY - שלושתן יצרניות רכב סיניות. את BYD מייבאת ארצה שלמה מוטורס, את WEY תייבא סמלת ואת ORA תייבא כלמוביל. בזמן שאצל היצרנים הצרפתיים בפרט והאירופיים בכלל מגיעים לעתים היצרנים כדי לחשוף מכוניות תצוגה חלומיות שרומזות אילו מכוניות יתכננו בעתיד, אצל יצרני הרכב הסינים האווירה הרבה יותר תכלס: הדגמים שהוצגו הם כאלה שמוכרים כבר לישראלים דוגמת האטו 3 של BYD או ה-FUNKY CAT של ORA, אבל לצידם הוצגו גם דגמים נוספים שמגיעים מהשוק הסיני. 

חלק מהדגמים שמייצרים היצרנים הסינים עבור סין הם בדיחה, אבל המכוניות הנוספות שהוצגו בתערוכה הן הצהרת כוונות. כך, BYD הציגה את ה-SEAL מכונית שניכר שמיועדת לאיים על טסלה 3 ו-ORA הציגה את ה-LIGHTNING CAT (כן, מדובר ב"חתול הרעם"), מכונית חשמלית משפחתית. המכוניות פותחו, תקציבי המחקר שלהן שולמו, הן כבר צוברות קילומטרים וניסיון בכבישי סין, ועכשיו כל מה שיצרני הרכב הסינים צריכים לעשות הוא להעביר אותן תקינה אירופית, כלומר להתאים אותן לדרישות האירופאיות, יבשת בה אין כיום מתחרות אמיתיות לטסלה 3, והסינים, שהחלו כבר לשווק באירופה מכוניות עממיות יודעים זאת היטב. עד שלפולקסווגן תהיה מתחרה לטסלה, הסינים ייכנסו כבר לנישה הזאת. 

יתרה מכך, הסינים כבר ״כובשים״ שטחים באירופה: בשבוע שעבר הודיעה BYD על עסקה עם ענקית האנרגיה SHELL שבמסגרתה לקוחות החברה יוכלו להשתמש ב-300 אלף עמדות הטעינה שלה. ל-BYD יש ביד חוזה עם חברת השכרה גדולה שמבטיח נראות למכוניות שלה וחשיפה משמעותית של המותג לכל מי שירצה לשכור מכונית חשמלית של סיקסט באירופה. בקיצור, מצב מדאיג לאצולת היצרנים האירופיים.

עבור יצרני הרכב האירופיים וגם עבור לא מעט צרכנים, יצרני הרכב הסינים הם עדיין סוג של בדיחה ואפשר להבין מדוע: מי שגדלו במדינות שמייצרות ב.מ.וו, פולקסווגן, פורד ומרצדס בנץ יתקשו לקחת את הסינים ברצינות, אבל בשבועות האחרונים התרחש אירוע מכונן: ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP שעל פיו יישק דבר, החל לבחון את המכוניות הסיניות ולמרבה פליאתם של בכירי ענף הרכב האירופי כל הסינים שנבחנו ללא יוצא מן הכלל– החל ב-ORA, כלה ב-WEY וגם BYD קיבלו ציון מצוין. בחלק מהמבחנים הסינים קיבלו ציון גבוה יותר מדגמים אירופיים שנבדקו. בנקודה זו נרשמה לפתע דממה בקרב יצרני הרכב האירופיים שהתרגלו לפני עשור למכוניות סיניות שמתרסקות על יושביהן. מבחני ריסוק נחשבים לאינדיקטור קיצוני לאיכויות של מכונית. לא מדובר באלקטרוניקה, באחיזת כביש או בטווח, מדובר כאן בהנדסה אמיתית. והסינים ניצחו.

לאחר מכן, כבמטה קסם, החלו יצרני הרכב האירופיים להשמיע את קולם, בהתחלה בזהירות ובטפטופים ואז בשטף, כשתערוכת הרכב בפריז אליה היצרנים הסינים "התפרצו" מהווה במה מושלמת: "עלינו לדרוש מהאיחוד האירופי לקבוע מכסים ומסים על מכוניות סיניות כפי שאנחנו צריכים לשלם על מכוניות אירופיות שנמכרות בסין", ציין קרלוס טווארס מנכ"ל סטלאנטיס, החברה האם של פיג'ו, פיאט, ג'יפ ואחרות. בדבריו דרש טווארס שעל מכוניות סיניות יוטל מס קניה בגובה 10% בכניסתן לאירופה. האירופים, לדברי טווארס, משלמים מס בגובה 15%-25% כשהם מייצאים לסין. לורן וואן דר אקר, האחראי על העיצוב ברנו ציין בנימוס מאופק כי "זה מטריד. אני בעד אירופה וליצרני הרכב הסינים יש עלינו יתרון". 

ליצרני הרכב האירופיים באמת יש מקום לדאגה. הצרכנים באירופה אומנם סנובים בכל הקשור במותג, אבל כשהם רוצים רכב חשמלי ואין להם יותר מדי אפשרויות, ועד שהאירופים יפתחו את המכוניות המיוחלות יקחו כמה שנים, שנים שבהן יצרני הרכב הסינים בהחלט יתבססו באירופה.

המשמעות של ניצוצות ראשונים אלה היא שבקרוב שוק הרכב החשמלי באירופה יהפוך לזירת מלחמה, ולא בין יצרני רכב אלא בין מעצמות. אין ספק שיצרני הרכב הסיניים סימנו את אירופה כשוק יעד, כזה שעל כיבושו שופכים מאות מיליוני דולרים עד לרמת תכנון מכוניות שיעמדו במבחני הריסוק הקשים ביותר בעולם; ואין ספק שיצרני הרכב האירופיים ייצאו למלחמה, כאשר זירת הקרב העיקרית תהיה רגולטורית, כלומר המסים המוטלים על יצרנים סיניים שנכנסים לאירופה ילכו ויתעצמו, דבר שיהפוך את העניין למאבק פוליטי.

בימים אלה אירופה גם מנהלת מלחמה נוספת בנושא הרכב החשמלי, נגד האמריקאים: ממשל ביידן מעניק הטבות בגובה עד 7,500 דולר למכוניות חשמליות, אבל כדי לקבל את ההטבה צריך לייצר את המכונית בארה"ב. פולסטאר כבר הודיעה שאת ה-3 היא תייצר בארה"ב, יונדאי (שמייצרת גם באירופה) הודיעה גם על השקעה במפעל אמריקאי, וסביר להניח שיצרנים אירופיים נוספים יודיעו במהרה על הקמת מפעלי רכב חשמלי בארה"ב. משמעות המהלך היא פגיעה כלכלית באירופה שמוצאת עצמה לפתע מתמודדת עם מצב מסוכן: יצרנים עוזבים לאמריקה מחד – וסינים נכנסים לאירופה מאידך. 

כאשר המלחמה של הסינים על שוק הרכב האירופי תתרחש, והיא תתרחש בקרוב, שוק הרכב הישראלי יושפע מכך, ומן הסתם קיימים לא מעט תרחישים למצב כזה. ישראל אומנם רחוקה מאוד מלהיות שוק מרכזי בעולם, אבל התקשורת הסינית גדושה בכתבות עמוסות קלישאות ושפה מליצית על המדינה במזרח התיכון שבה הסינים "מנצחים שוב" ו"מובילים" ויצרני הרכב הסינים בהחלט פוקחים עין גם על הרגולציה בישראל והמצב מול יצרני הרכב המערביים. 

בישראל כבר מוטל כיום מס קנייה בגובה 10% על רכב חשמלי, כמו זה שיצרני הרכב האירופיים רוצים שיוחל באירופה והסינים בהחלט עשויים להשתמש בנו כ"מגרש ניסוי" לחדירה מסיבית לשוק הרכב החשמלי, כפי שלמעשה כבר קורה. ייתכן גם שהסינים יסיטו משלוחים לאירופה כדי לכבוש כמה שיותר פלח שוק, ואז בישראל תהיה בצורת של סיניות. בכל מקרה, כנראה שבשנה הבאה אירופה תהפוך לזירת קרב, והאפקט יורגש בישראל עוד לפני שיורגש בפרנקפורט ובפריז.

Support Ukraine