מדוע לא תמצאו בקרוב ג'יפ רנגלר לצד צ'רי טיגו בבסיסי צה"ל

לפני שנה, חודשיים - 30 ינואר 2023, כלכליסט
מדוע לא תמצאו בקרוב ג'יפ רנגלר לצד צ'רי טיגו בבסיסי צה"ל
מספר המכוניות מתוצרת סין שנמסרו בישראל זינק פי שלושה ב-2022, בעוד מספר המכוניות מתוצרת ארה"ב צנח ביותר מחצי. היצרנים האמריקאים כבר הכריזו מלחמה על הסינים בשוק האירופי - האם היא תגיע גם לישראל?

בתחילת החודש התרחשו בו זמנית מספר אירועים, שאולי חלפו בשקט מתחת לרדאר של רוב האזרחים, אבל לא מתחת לרדאר של יצרני הרכב בארץ. איגוד יבואני הרכב הישראלי פרסם את נתוני המסירות של שנת 2022 לפי מדינות. כלומר, היכן יוצרו מבחינה פיזית המכוניות שהגיעו לישראל - ללא קשר להיכן יושב מטה היצרן. כך למשל טויוטה מייצרת בצרפת, יונדאי בטורקיה, ורק הסינים, ברובם המכריע, מחזיקים את הייצור קרוב לבית. 

נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי מתורגמים לאנגלית, ויש לכך סיבה: יצרני הרכב הגדולים מגלים עניין בשוק הרכב הישראלי שנחשב ייחודי, ולפעמים אפילו "צופה מראש" טרנדים עולמיים. בפועל, ישראל מתנהלת כמעין מדינת אי מסוגרת ויש תהליכים שקורים בה מהר יותר מאירופה או ארה"ב. 

בטבלת הנתונים אודות מדינות הייצור הופיע נתון מעניין: סין נמצאת במקום השלישי עם 25,145 מכוניות, במקום השני נמצאים היפנים עם 38,566 מכוניות ובמקום הראשון הקוריאנים עם 60,837 מכוניות חדשות, זאת מתוך 268,145 מכוניות שנמסרו בשנה שעברה בישראל. איפה נמצאו הסינים בשנת 2021? אי שם במעמקי טבלת המסירות עם 9,144 מכוניות חדשות בלבד. כלומר, בשנת 2022 בוצע מאמץ אדיר כדי לייבא ארצה עשרות אלפי מכוניות סיניות. ישראל היא כמעט ייחודית בהיקף החדירה הסיני. מדוע? נאמר בעדינות שלפחות בחלק מהרכבים, הישראלים לא ממש מומחי רכב, לא עומדים על דקויות ומוכנים לרכוש כל דבר שיש לו ארבעה גלגלים ומנוע חשמלי, וישראל לא לבד. הסינים הולכים ותופסים נתח שוק גדול גם באירופה, ובמקרה של חלק מהיצרנים - גם ארה"ב על הכוונת. להשתלטות הסיניות על השוק הישראלי יש סיבה טובה, רובן חשמליות: ג'ילי, BYD, AIWAYS, ולכולן יש טכנולוגיה חשמלית במחיר עממי, בניגוד ליצרניות המערביות שמייצרות פחות טכנולוגי ביוקר.

באשר לארה"ב, בתערוכת הטכנולוגיה CES שהתקיימה החודש נשא קרלוס טווארס, מנכ"ל סטלנטיס ואחד האנשים החזקים ביותר בתעשיית הרכב העולמית, נאום שניתן בהחלט להגדיר אותו כ"אנטי סיני". טווארס, שמנהל את פיאט, פיג'ו, סיטרואן, ראם, ג'יפ, מזראטי ועוד פשוט הסביר שהסינים מציפים את אירופה במכוניות חשמליות זולות והוא מתכונן לצאת למלחמה על השוק באירופה "בכל דרך אפשרית". כאשר יצרן רכב מאיים בצורה כזאת, הוא מתכוון להשפיע על רגולטורים, חברות ספנות, חברות חלקי חילוף, ועל כל הזירה העולמית. טווארס לא לבד, הוא רק היחיד שמדבר על זה בקול. יצרני רכב אחרים כבר מבינים ש-BYD מתחילה להתחזק באירופה, NIO מקימה תחנות החלפת סוללה, לינק אנד קו מפעילה שירותי רכב שיתופיים - הסינים הם איום. 

כמה שבועות אחרי שתערוכת CES נסגרה נחשפה עובדה מעניינת: BYD, שהמכוניות שלה כבר משווקות בישראל במידה בלתי מבוטלת של הצלחה, עמדה להכריז בתערוכה על חדירה לשוק הרכב האמריקאי - עם רשת סוכנויות ייעודית והיצע דגמים מרשים, אבל הצגת BYD לשוק האמריקאי נגנזה. BYD אינה זרה לשוק האמריקאי. בדומה לישראל, גם בארה"ב היצרנית הסינית הצליחה להכניס אוטובוסים למספר מטרופולינים – אפילו כאלה שמיוצרים בקליפורניה, אבל בכל הקשור למכוניות חשמליות – BYD פשוט לא רוצה לריב עם ממשל ביידן ולייצר עוד מוקד סכסוך בין המעצמות. לא ש-BYD נציגה של ממשלת סין, היא פשוט יודעת שאין לה טעם לחדור למדינה שבה לא מקבלים אותה פוליטית בזרועות פתוחות.

כעת נחזור לישראל. לטענת גורמים מקורבים למשרד הביטחון, בשבועות האחרונים גורמים אמריקאים "הביעו דאגה" מתכניות ההצטיידות של צה"ל. הסיבה היא שמכוניות של צ'רי הסינית נכנסו כזוכות בקטגוריה לא גדולה במיוחד במכרז ליסינג צה"לי: קטגוריית משפחות מרובות ילדים. התחרות בין ארה"ב לסין בשלל נושאים, וההשפעה הישירה על מדינת ישראל - במיוחד במישור הביטחוני הוא נושא כבד משקל שיש להתייחס אליו ברצינות ראויה - גם כאשר מדובר רק במכונית. האמריקאים לא עשו יותר מ"להביע דאגה", אבל דאגה אמריקאית אינה עניין של מה בכך. בבואנו לבחון את אותה טבלת מסירות של שנת 2022 נגלה שמכוניות "מייד אין USA" נמצאות רק במקום ה-12 עם 6,419 מסירות. כלומר, רבע ממסירות הסינים בישראל. עבור מדינה שבה שברולט, ביואיק, דודג' וקדילאק היו מותגים נחשקים ונאי תפוצה, היום הם לפחות בחלקם צל חיוור של תהילת עברם בישראל - מדובר בעלבון.

כעת נשאלת שאלה: מתי הסערה האנטי סינית תגיע לישראל ואם בכלל? בכל הקשור לקבלת המותגים הסינים, ישראל מובילה לפני אירופה - בגלל זה היא עלולה להפוך לזירה בעייתית במיוחד. יצרני הרכב האירופים יוצאים השנה (2023) למלחמה על שוק הרכב, אבל זו ממש לא תהיה מוגבלת לאירופה. כאשר קרלוס טווארס מאיים לנקוט צעדים מחמירים נגד הסינים, הוא רומז שיצטרך לפטר עובדים של פיג'ו וסיטרואן באירופה, אבל שיסיים להתמקד באירופה הוא יתחיל להתמקד גם בשווקים אחרים, וכמובן גם יתר מקביליו בענף הרכב העולמי. 

בישראל יתרחש מהלך מעניין מאוד שנובע מכך, שלמרבה האירוניה, חלק ניכר מהמותגים הסינים מיובא על ידי יבואני רכב אירופים ויפנים. יבואנית פיג'ו - חלק מהממלכה של טווארס - היא גם יבואנית MG הסינית, יבואנית פיאט שנשלטת על ידי טווארס היא גם יבואנית WEY והונגצ'י הסיניות. מעבר לכך קיימת עוד בעיה: במישור המדיני, אם האמריקאים לא מרוצים מחדירת הסינים יהיו לכך השלכות שאת היקפן לא ניתן לדעת בשלב זה. מכוניות אמריקאיות כבר מזמן לא נפוצות בישראל כמו פעם, אך הסכמים ביטחוניים עדיין יש – מה שמבטיח לדוגמה שבצה"ל ימשיכו לנסוע בג'יפ רנגלר אמריקאי למהדרין. האם בבסיסי צה"ל נמשיך לראות ג'יפ רנגלר לצד צ'רי טיגו? התשובה היא שכנראה שזה לא בטוח בכלל.

Support Ukraine