הצפי ל-2023: יצרני הרכב החשמלי מסין יגרמו להפסד של 7 מיליארד יורו ליצרנים מאירופה

לפני 11 חודשים, שבועיים - 9 מאי 2023, כלכליסט
הצפי ל-2023: יצרני הרכב החשמלי מסין יגרמו להפסד של 7 מיליארד יורו ליצרנים מאירופה
הנתונים שמפרסמת חברת הביטוח וניהול הנכסים ALLIANZ הגרמנית מוסיפים כי המדינות שיפגעו הכי קשה מהמצב יהיו צ'כיה וגרמניה. ההמלצה היא הטלת מכסים, מסים ומכסות יבוא לרכבים שמיוצרים בסין ומיוצאים לאירופה, אך צעד כזה עלול לערער את יחסי סין-אירופה

צרני הרכב החשמלי מסין כבר מזמן אינם בדיחה באירופה. דו"ח שמפרסמת חברת הביטוח וניהול הנכסים ALLIANZ הגרמנית מפרט את היקף הנזקים שיגרמו היצרנים הסינים ליצרני הרכב האירופים הוותיקים עם כניסתם המאסיבית לאירופה. 

כיום כבר משווקות באירופה מכוניות מתוצרת BYD, XPENG ויצרנים סינים נוספים, אך עד כה ההיקפים מצומצמים למדי. עם זאת, גם באירופה יצרני הרכב מבינים היטב שהסינים מציעים חלופה זולה וחשמלית ולחלק ניכר מהם אין תשובה למצב החדש שנוצר - מצב בו לעת עתה יצרני הרכב האירופים מצליחים להחזיק, אבל מדובר בשאלה של זמן עד לחדירה משמעותית של הסינים.

נושא מלחמת יצרני הרכב האירופים ביצרנים הסינים צפוי לתפוס בשנים הקרובות את קדמת הבמה הרגולטורית ביבשת. יצרני הרכב הגדולים מתריעים כבר כעת כי האיחוד האירופי יהיה חייב להטיל מכסות יבוא או לסירוגין מסי הגנה על התוצרת הסינית מחשש לאובדן של אלפי מקומות עבודה של פועלי ייצור ואנשי שיווק של יצרני הרכב האירופים. עם זאת, יצרני הרכב האירופים מצויים במלכוד: רובם המכריע, החל בפולקסווגן וכלה בב.מ.וו ווולוו מייצרים בעצמם מכוניות בסין ועלולים לסבול מנחת זרועו של השלטונות שם אם יפעלו בגלוי נגד כניסתם של יצרני הרכב הסינים לאירופה. 

בהיבט זה, יצרני הרכב המעטים שמעזים לצאת בגלוי נגד נוכחות היצרנים הסינים באירופה הם כאלה שצמצמו בשנים האחרונות את פעילותם בסין. לדוגמה –  ג'יפ, סיטרואן וסטלאנטיס, החברה האם של פיאט שהודיעה בשנה שעברה כי חטיבתה הסינית שהוקמה בשיתוף עם GAC נקלעה לפשיטת רגל, מה שמאפשר לקרלוס טווארס העומד בראש הקבוצה לצאת כעת בגלוי נגד יצרני הרכב הסינים.

לפי הניתוח שמפרסמת ALLIANCE TRADE שעוסקת בין היתר בסחר בינלאומי, בשנת 2030 רכבים שמיוצרים בסין יגרמו ליצרני הרכב האירופים לאובדן הכנסה בגובה של שבעה מיליארד יורו. לפי עיקרי המחקר, כיום ארבע מתוך חמש מכוניות שנמכרות באירופה הן מתוצרת אירופה. צפי המחקר הוא שהמדינות שנחשבות כיום למעוז יצרני הרכב הגרמנים - צ'כיה וגרמניה - יסבלו מהמגמה באופן הניכר ביותר. מטבע הדברים, הפתרון שמציעה ALLIANZ היא הטלת מכסים, מסים ומכסות יבוא לרכבים אשר מיוצרים בסין ומיוצאים לאירופה. אולם, הטלת מכסים כזאת עלולה לערער את יחסי סין-אירופה מכיוון שסין רואה כיום ביצוא רכב חשמלי ערך לאומי ותגן בחרף נפש על האינטרסים הלאומיים שלה בהיבט זה.

Support Ukraine