בלימת חירום: עצירה מוחלטת בהזמנות רכב

לפני 6 חודשים, שבוע - 18 אוקטובר 2023, כלכליסט
בלימת חירום: עצירה מוחלטת בהזמנות רכב
2023 הייתה אמורה להסתיים במסירות שיא, אך המגמה השתנתה עם פרוץ המלחמה שריסקה את אוקטובר – מסורתית החודש החזק ביותר לפני סוף השנה. כיצד ינהגו היבואנים ומה יעשו הרוכשים? כלכליסט שרטט מדריך לתקופה הקרובה

המלחמה נכנסת ליומה הרביעי ומה שהיה אמור להיות חודש החגיגה האחרון של יבואני הרכב לפני "תרדמת לקוחות" של נובמבר־דצמבר יהפוך ככל הנראה לחודש של השבתה. כיצד ינהגו היבואנים, מה יעשו הלקוחות והאם מחירי הרכב החדש יעלו? התשובות להלן.

כמה יבואני רכב הודיעו כי הם משביתים את פעילות אולמות התצוגה ברחבי הארץ עקב גיוס עובדים למילואים.  צ'מפיון מוטורס למשל, יבואנית פולקסווגן, כבר הודיעה כי האולמות יישארו סגורים. גם שלמה מוטורס יצאה בהודעה כזו, ויבואנים נוספים צפויים לפרסם הודעות דומות בעת הקרובה.

האם יתבצעו מסירות רכב? במתכונת מצומצמת בלבד

מתקני המסירה של רוב יבואני הרכב פועלים במתכונת מצומצמת, גם בגלל גיוס של עובדי המסירה וגם מפני שחלק ניכר ממתקני המסירה נמצא באזור השפלה אשר נמצא בטווח הטילים. ללקוחות שאמורים לקבל את מכוניתם במהלך הימים הקרובים עדיין שמורה בחלק ניכר מהמקרים הזכות להגיע ולקבלה כדי לא להיכנס למצב חירום ללא רכב.

איך יפעלו מוסכים? גם כאן במתכונת מצומצמת בלבד

מוסכי רוב יבואני הרכב יפעלו במתכונת מצומצמת הן בגלל גיוס עובדים והן בגלל אי הגעת עובדים. במקרה שלא מדובר בטיפול דחוף לרכב, כנראה תיאלצו לדחות אותו. במקרה של טיפול דחוף מומלץ ליצור קשר עם מרכז השירות הרלוונטי.

איך יושפעו מחירי הרכב? הדולר לא מבשר טובות

בטווח היותר רחוק נשאלת השאלה מה יקרה למחירי הרכב. בהיבט זה שער הדולר אינו מבשר טובות. במהלך השבועות האחרונים הצטיידו יבואני הרכב בעשרות אלפי מכוניות שהגיעו לישראל מבעוד מועד לקראת מה שהיו אמורים להיות חודשי מסירות משמעותיים באוקטובר-נובמבר ולקראת "העברה" של חלק מהמכוניות למסירה בינואר ואילך, לאחר עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי מ־20% ל־35%. למעשה חלק מן המכוניות שאוחסנו בשטחים בדרום הארץ החלו בשבועיים האחרונים לעלות למרכז בגלל הגעה מואצת של אוניות נושאות רכב לאילת. יבואני הרכב מצדם יודעים היטב שכעת העלאת מחירים לא תתקבל היטב בציבור, ולכן הם ימתינו עם ההעלאה לינואר. רק שכעת העלייה במחירי הרכב של ינואר תהיה כנראה יותר משמעותית בגלל שער הדולר.

כמה מכוניות יימסרו? פחות מהצפי לשנת 2023

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בתשעת חודשי השנה הראשונים נמסרו בישראל 240,606 מכוניות חדשות, כולל מוניות. זוהי תוצאה מרשימה ובקצב מסירות כזה שנת 2023 היתה אמורה להסתיים כשנת המסירות הטובה ביותר אי פעם, אחרי השיא האחרון שנרשם ב־2021. כעת לנוכח הלך הרוח והעובדה שהזמנות הרכב החדש נעצרו כמעט לחלוטין, לא ברור אם וכיצד ענף הרכב הישראלי יצליח להגיע לשבירת השיא. סביר להניח שרכבים חשמליים רבים "יזוזו" למסירה בשנת 2024 לאחר שישוחררו ממכס.

מה גובה מס הקנייה? אל תצפו לביטול העלייה

למרות שלל שמועות, גם בשבוע שעבר היה קשה להאמין שמישהו במשרד האוצר או ברשות המסים באמת חשב  לבטל את עליית מס הקנייה על מכוניות חדשות, גם החשמליות וגם בעלות הנעת פלאג־אין הייבריד שתוכננה לינואר הקרוב. 

אבל כעת אין בכלל ספק שנסתם הגולל על כל אפשרות או יוזמה לבלום את עליית המס מ־20% ל־35% נוכח עלויות המלחמה והצורך לשקם את יישובי הדרום.

Support Ukraine