+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1436, סה"כ - 22336

בלימת חירום בשוק הרכב באפריל ותקווה להאצה במאי

4 מאי 2020 - כלכליסט

בלימת חירום בשוק הרכב באפריל ותקווה להאצה במאי

בארה"ב אולמות הרכב הוגדרו "ענף חיוני" ובגרמניה הם נפתחו כבר לפני שבועיים, אך בישראל אולמות תצוגת הרכב נפתחים רק עכשיו, לאחר חודשיים של השבתה. אחרי ההתרסקות במכירות של מרץ־אפריל יבואני הרכב מקווים שצרכנים שהצליחו לחסוך בהסגר ירצו להתפנק במכונית חדשה

תעשיית הרכב הגרמנית קיבלה חדשות טובות: לפני שבועיים מסרה הקנצלרית אנגלה מרקל לסוכני הרכב כי יוכלו לפתוח מחדש את אולמות התצוגה של מכירות הרכב ברחבי המדינה. ה־ZDK, ארגון הגג של סוכנויות מכירת הרכב בגרמניה, תמך והודיע כי הדבר יאפשר לסוכנויות הרכב להיפטר ממלאים ולנסות ולשקם את מצבן ולו במעט. 

באופן דומה, בארה”ב הוגדרו סוכנויות מכירת הרכב במדינות רבות כ"עסק חיוני", מה שמאפשר להגיע אל הסוכנויות ולרכוש מכונית חדשה גם בעיצומו של המשבר.

מדוע דווקא בימי הקורונה, ימים של ריחוק חברתי ואיסורי תנועה, כל כך חשוב לגרמניה ולארה”ב לעודד הגעה אל סוכנויות הרכב כדי לקנות מוצר בשווי עשרות אלפי דולרים? במקרה של גרמניה, המכוניות שנמצאות בסוכנויות הרכב הן מכוניות שכבר עזבו את המפעלים של יצרני הרכב, גרמנים ברובם, והסוכנים ביקשו לפנות מלאים קיימים של מכוניות שלא נמכרו, כדי שיוכלו להרוויח. אחרי הכל, כאשר מפעלי הרכב באירופה ישובו לייצר, נראה שהם לא יוציאו באופן מסודר מכוניות חדשות לפחות עד שלהי מאי. 

במקרה של ארה”ב, שמתמודדת עם הקורונה במלוא עוצמתה, מדובר כבר בעניין מוראלי: האמריקאי, כך לפחות טוענים סוכנים בארה"ב, רואים במכונית סימן כל־אמריקאי לחופש - משהו שמהווה חלק ממצב הרוח הלאומי, כמובן תוך ריפוד כיסיהם של סוכני הרכב האמריקאים.

בישראל יבואני הרכב הישראלים פועלים באופן אחר. בארה”ב ובאירופה מדובר בשרשרת ארוכה: המכוניות נמכרות בסוכנויות רכב, שבעצמן רוכשות את המכוניות ממפיצים, שבעצמם רוכשים את המכוניות מן המפעל. בישראל, לעומת זאת, רוב סוכנויות הרכב שייכות ליבואני הרכב הוותיקים ולמפיצים שלהם, שמוכרים את המכוניות. 

בסוף השבוע הגיע האישור המיוחל. לא מדובר באישור המיועד ספציפית לסוכנויות מכירת הרכב אלא באופן כללי לעסקים לממכר סחורות, שיבואני הרכב נכללים בהם. המשמעות היא שכבר בשבוע הקרוב ייפתחו אולמות התצוגה של מרבית יבואני הרכב החדש בישראל. 

אפשר לפתוח את האולמות, לא ברור לאיזו תועלת

הנימוקים הטכניים לפתיחת אולמות התצוגה ברורים, מידת התועלת לעומת זאת מוטלת בספק. במישור הטכני אולמות התצוגה של יבואני הרכב, שמהם יש כ־150 ברחבי ישראל, הם כולם ללא יוצא מן הכלל אולמות גדולים מאוד, חלקם משתרעים על פני יותר מקומה אחת. המרחק בין המכוניות גדול מאוד כדי לאפשר הכנסה של מכוניות נוספות. בימים כתיקונם, גם בשעות העמוסות ביותר נמצאים באולם התצוגה כחמישה עד עשרה לקוחות. בנוסף, ברוב אולמות התצוגה של יבואני הרכב יש אנשי ניקיון שדואגים לעבור מדי שעה ולמרק כל משטח. כלומר פתיחת האולמות כנראה לא תלווה בהדבקה המונית בהינתן אמצעי המיגון.

עם זאת, פתיחה של אולמות התצוגה לא באמת תביא את בוננזת המכירות. להערכת יבואני רכב, היקף המכירות שמבוצעות כיום באולמות התצוגה ברחבי הארץ עומד על 40%-35% מהיקף המכירות של רוב היבואנים. את המכירות הנוספות מבצעים ציי הרכב - כלומר אלה מכוניות המגיעות לחברות ליסינג, ונמכרות על ידי סוחרים שונים שרוכשים מיבואני הרכב וגורמים נוספים. 

כבר לפני משבר הקורונה השכילו כמה יבואני רכב לעבור לפלטפורמות שיווק דיגיטליות, כולל יכולת להזמין נסיעת מבחן עד הבית ואף לשלם עבור המכונית. חלק מן היבואנים, למשל דלק מוטורס, מיהרו לפתח פלטפורמות מכירה מלאה, המאפשרות לשלם ולרכוש מכוניות באופן דיגיטלי לחלוטין.

למרות החלופות המקוונות, ליבואני הרכב חשוב לפתוח את האולמות בהקדם. לדברי מנכ"ל איגוד יבואני הרכב חזי שייב, "אני לא סבור שפתיחת אולמות המכירה תייצר מבול של לקוחות. אני מבין היטב שישנם סקטורים במשק שמותר להם לפתוח את עסקיהם אך בוחרים לא לעשות זאת מכיוון שאין להם טעם. אך לנו יש צמד סיבות עיקריות. ראשית, הפתיחה נכונה ברמה הלאומית: ענף הרכב דומיננטי בתמ"ג ובהכנסות ממסים, הוא מכניס למדינה מיליארדי שקלים בשנה, מה שהופך אותו לאחד הענפים הכי חשובים כשחוזרים ממשבר. מן הראוי שיאפשרו לענף להפגין חוסן".

לדברי שייב, הסיבה השנייה לפתיחת אולמות תצוגת הרכב היא הספק שהוא מטיל בטענה שלפיה הלקוחות אינם זקוקים לאולם תצוגה כדי לקנות מכונית. לדבריו, "אני מתקשה לראות לקוחות שקונים רכב בלי למשש אותו, לראות אותו פיזית או לנסוע בו. ובל נשכח שהרכישה הדיגיטלית היא שיטת שיווק שמתאימה למי שמאמצים חידושים במהירות, ופחות מתאימה לאחרים".

מלקקים את הפצעים מאובדן מכירות פסח

האם הפתיחה המחודשת לאחר כמעט חודשיים של השבתה תסייע למכירות? מבדיקת "כלכליסט" שנערכה בשבוע שעבר עולה כי תנועת הלקוחות דלילה מאוד. נוהלי הפתיחה לאולמות התצוגה כוללים התקנה של מחיצה בין איש המכירות ללקוח, ניקיון יסודי של הידיים באמצעות חומרי חיטוי, חבישה של אמצעים מיוחדים להגנה על הפנים ומסירה של הפרטים האישיים טרם כניסה אל אולם התצוגה. 

החוויה, יש לציין, אינה נעימה. בטח לא כאשר מעוניינים לרכוש מכונית בשווי 100 אלף שקל. המסכות מקשות על קריאה של הבעות פנים ומחוות הידיים, שתופסות חלק ניכר מתהליך המיקוח - וזה אינו מוצלח בהכרח. 

כפי שפורסם ב"כלכליסט" בשבוע שעבר, מסירות הרכב בחודש אפריל צפויות להיות זעומות: בענף הרכב מעריכים שאם יימסרו 3,000 מכוניות חדשות ללקוחות, יהיה מדובר בהישג כביר. במקור העריכו בענף הרכב, שמורגל לחודשי אפריל שבהם נמסרות מעל 20 אלף מכוניות, כי 5,000 לקוחות חדשים ייצאו לביתם עם מפתחות למכונית חדשה, אך המספר צומצם, בין היתר כיוון שלקוחות מוסדיים, למשל חברות ליסינג, בחרו לקבל את המכוניות רק במהלך מאי. 

לדברי אחד היבואנים: "אפריל חודש גמור. כשהנתונים ידווחו נראה שלא נמסרו בו אפילו 5,000 מכוניות חדשות. מרץ היה חודש גרוע: השכרות הרכב של פסח בוטלו וחברות הליסינג נמצאות במצב לא טוב מבחינה פיננסית. יבואני הרכב מסתמכים כעת מאוד על הלקוחות הפרטיים שישובו. הפתיחה של האולמות לא בהכרח מיועדת כדי להביא מכירות מיידיות אלא גם כדי לאותת לציבור הרחב, לקונים הפרטיים, שיש כאן חוסן - שאלה עסקים שלא הולכים ליפול מחר".

בענף יש מי שסבורים שמאי יהיה חודש מוצלח מאוד בענף הרכב הישראלי. רוב יבואני הרכב חוששים להזדהות, בשל הפחד מפני בעיות מול רשות המסים ומול ציי הרכב, אך לדברי אחד היבואנים, "יש גורם מכריע שישחק תפקיד בחודשים הקרובים: עם ישראל לא ילמד הרבה מהקורונה. אנשים ישבו חודשיים בבית, ראו כיצד חברים שלהם לא עובדים, הבינו שהם מוציאים פחות כסף בכרטיסי האשראי ושמחו מעט, אך הדבר הראשון שהם יעשו כשהם ייצאו מההסגר יהיה להתפנק במכונית חדשה. 

"זה לא נשמע כמו משהו הגיוני, אבל יש אצלנו תחושה חזקה של פיצוי עצמי: 'ישבנו חודשיים בבית, מגיעה לנו מכונית ב־150 אלף שקל'. אתם תראו שעם תום המשבר אנשים יעמדו בתור לקנות מוצרים שהם לא צריכים, כי זה חלק מהמנטליות שלנו. עם פתיחת הסגר היה תור ארוך של לקוחות שעמדו באיקאה. הם לא באמת זקוקים למיטה חדשה ב־2,000 שקל, אבל הם קנו".

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile Mobilitytakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4volvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкиИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית