מניית קרסו מוטורס צנחה מהשיא על רקע שחיקה ברווחיה

לפני 6 שנים, 9 חודשים - 2 יוני 2017, גלובס
מניית קרסו מוטורס צנחה מהשיא על רקע שחיקה ברווחיה
זאת בשל חולשת האירו ולמרות המשך צמיחת המכירות והגדלת נתח השוק . המתחרה דלק רכב המשיכה לסבול מחולשה במכירות מאזדה, ש"הדביקה" גם את המותג פורד

מניית קרסו מוטורס  הגיבה ביום שני בצניחה של כ-8% לדוחותיה הכספיים של החברה - יבואנית רכבי רנו וניסאן לישראל, לאחר שזו סיכמה את הרבעון הראשון עם שחיקה של 11% ברווחיה שהצטברו ל-62 מיליון שקל. זאת למרות המשך הצמיחה בפעילות השוטפת ועלייה במכירות המותגים המרכזיים ובנתח השוק.

צניחת המניה הורידה את החברה משווי שיא של כ-2.9 מיליארד שקל, סביבו נסחרה מרבית ימי החודש, לשווי של 2.65 מיליארד שקל, אחרי טיפוס של יותר מ-30% בשנה האחרונה.

בסיכום רבעוני, הכנסות קרסו מוטורס טיפסו ב-20% והתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, עם צמיחה של 24% בפעילות המרכזית שלה - מכירת מכוניות, ל-876 מיליון שקל. לצד זאת, סבלה החברה משחיקת שער האירו, של 4% (לעומת עלייה של 1% ברבעון המקביל), שייצר לה הפסדים בסעיף הפרשי שער ונגזרים פיננסים, בהיקף של 21 מיליון שקל, שהשתרשרו לשורה התחתונה.

סך הוצאות קרסו מוטורס עלו ברבעון ב-24% והתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל. כאמור, בפעילות השוטפת ממשיכה קרסו מוטורס להציג שיפור, על רקע פעילות השיא המאפיינת את שוק המכוניות החדשות בישראל כבר תקופה ארוכה.

סך המכוניות שמכרה ברבעון קפצו ב-37% לכ-9,150 מכוניות, בתמיכת צמד המותגים המרכזיים - ניסאן, שמכירות המותג שלו טיפסו ב-38% ל-4,380, ורנו שמכירות המותג שלו גדל ב-34% ל-3,350 מכוניות.


הדאצ'יה מזנקת

לצד אלה, קרסו ממשיכה ליהנות מהמשך ביקושים לרכבי דאצ'יה, אותם החלה לייבא בתחילת 2015 ולשווק כרכבי "לואו קוסט", ובסיכום הרבעון הראשון מכירות מותג זה זינקו ב-50% ל-1,320 מכוניות, ובסך הכול הצמיחה הניכרת במכירות קירבה את נתח השוק של קרסו ל-12%, לעומת פחות מ-9% ברבעון המקביל אשתקד. מכירות המותג אינפיניטי - רכבי היוקרה שמציעה קרסו מוטורס, נשחקו ב-16% ל-90 מכוניות.

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, מסר כי "רבעון זה מהווה המשך ישיר למגמה החיובית שהצגנו ב-2016. התנודות במטבע אמנם השפיעו על הרווח, אך ברבעון הגדלנו את נתח השוק והמשכנו לבסס את המעמד האיתן של מותגי ניסאן ורנו בשוק".

בעניין צמיחת פעילות מותג הדאצ'יה, אמר וייץ כי "השקת דגם הדאצ'יה דסטר לאחרונה, ג'יפ אוטומטי במחיר אטרקטיבי, יחד עם השקת הדגמים הקודמים של המותג דאצ'יה, מבטאת את אמון הצרכנים ואת יכולתה של קבוצת קרסו בהחדרת מותגים חדשים אל השוק הישראלי".

בנוסף למכוניות חדשות, מציעה קרסו שירותי ליסינג תחת המותג Lease4U, וההכנסות מפעילות זו טיפסו ב-4% ל-197 מיליון שקל לצד עלייה של 22% בהכנסות פעילות המוסכים והחלפים (מגזר השירות) ל-84 מיליון שקל.

דלק רכב: ההכנסות ירדו ב-13%

מתחרתה הבורסאית של קרסו מוטורס - דלק רכב  , יבואנית רכבי מאזדה ופורד, סיכמה מוקדם יותר החודש רבעון ראשון שלילי, שהמשיך את המגמה משנת 2016 על רקע החולשה במכירות המותג המרכזי שלה - מאזדה בסיכום שנתי, אליו נוספה חולשה גם במכירות פורד בסיכום רבעוני.

בסיכום רבעוני הכנסותיה של דלק רכב ירדו ב-13% לפחות מ-1.1 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה צנח ב-33% ל-100 מיליון שקל - עדיין סכום מרשים וגבוה משמעותית מרווחי המתחרה. במקביל לדוחות הודיעה דלק רכב, בראשותו של גיל אגמון, על חלוקת דיבידנד של 112 מיליון שקל לבעלי המניות.

בסיכום הרבעון הראשון, למרות צמיחה של 9% שרשם שוק הרכב המקומי, שסך המכירות בו הגיעו לכ-99 אלף מכוניות, מכירות רכבי מאזדה של דלק רכב נשחקו ב-26% לכ-4,480 מכוניות, ומכירות רכבי פורד ירדו בשיעור דומה, לכ-1,100.

גם מכירות BMW - מותג היוקרה שמציעה דלק רכב, סבלו ממגמה שלילית רבעונית, ונחלשו ב-6% לכ-1,160 מכוניות.

כך, סך מכירת המכוניות של דלק רכב נחלשה ב-23% לכ-6,700 מכוניות, ונתח השוק שלה ירד ל-7%, לעומת 10% ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי של דלק רכב נחלש בסיכום רבעוני ב-30% ל-177 מיליון שקל, והרווח התפעולי ירד ב-38% ל-136 מיליון שקל, אולם החברה נהנתה מעלייה בהכנסות המימון שלה בגין שערוך התחייבויות במט"ח.

מניית דלק רכב נחלשה מתחילת השנה ב-5% (ושמרה על יציבות בשנה האחרונה), ומשקפת לחברה שווי של 2.9 מיליארד שקל.

Support Ukraine