אפקט הקורונה: מספר מכוניות הליסינג בישראל חזר שבע שנים אחורה

לפני 3 שנים - 11 מרץ 2021, כלכליסט
אפקט הקורונה: מספר מכוניות הליסינג בישראל חזר שבע שנים אחורה
ב-2020, שנת הקורונה, עמד מספר מכוניות מסוג זה על כ-212 אלף - רמה דומה ל-2013. רישום המכוניות תחת ליסינג פרטי הואץ בתקופת הקורונה, ולפיכך ההערכה היא שחברות הליסינג התפעולי הגדולות ספגו פגיעה משמעותית

מספר מכוניות הליסינג בישראל שב בשנת הקורונה חולפת לרמתו ב-2013, זאת למרות שהיקפו של שוק הרכב הישראלי הכללי הולך ועולה מדי שנה. כך עולה מנתוני הלמ"ס שהגיעו לידי כלכליסט.

תחזיות מדאיגות קודמות בנושא פורסמו בכלכליסט – וכעת מתגלה כי מספר המכוניות שרשומות על שם חברות ליסינג ואשר תועדו בישראל בשנת 2020 הגיע ל-212,484 לעומת 221,646 מכוניות ב-2019 ו-225,392 ב-2018. 

רק בשנת 2017 תועד נתון נמוך מעט: 212,415 מכוניות ליסינג (תוצאה של שינוי מדיניות יבוא, בין היתר) – אך בכל השנים קודם לכן היה מספר מכוניות הליסינג בכבישי ישראל גדול יותר. רק ב-2013 נרשם מספר מכוניות ליסינג נמוך יותר: 211,148.

עוד נקודה בעייתית שעולה מן הנתונים נוגעת דווקא לאופן הרישום: "מכונית ליסינג" היא כל מכונית שברישיון שלה רשום שהיא בבעלות של חברת ליסינג, בלי קשר למי שמשתמש בה. הבעיה היא שעסקאות ליסינג פרטי הפכו נפוצות יותר רק בשנים האחרונות – והואצו עוד יותר בעקבות הקורונה שגרמה למועסקים רבים להבין שאמנם הם לא יגיעו למשרד חמש פעמים בשבוע, אך הם כן יזדקקו למכונית הצמודה. 

כלומר, המספר 212,484 מכוניות ליסינג ב-2020 כולל מכוניות ליסינג פרטי שעדיין רשומות על שם חברת הליסינג - ולא רק ליסינג תפעולי. זאת בניגוד לנתוני 2013 עד 2018 - אז הליסינג הפרטי כאמור כמעט שלא היה מקובל. לפיכך, בשוק הליסינג התפעולי החברות הגדולות ספגו כנראה פגיעה משמעותית.

בנוסף, חלק מהמכוניות שמתועדות ע"י הלמ"ס ברישומי 2020 כמכוניות ליסינג הן מכוניות שהחוזה שלהן הוארך, באופן חריג, לתקופה של יותר משלוש שנים. מדובר בפרקטיקה שנרשמה בקרב מספר חברות ליסינג גדולות שהעדיפו להימנע ממצבים של סיום חוזים, כך שבניגוד לשנים עברו בהן המכוניות שתועדו היו מכוניות בנות עד שלוש שנים, הפעם מדובר גם במכוניות ש"יצאו מהמחזור" ושבו אליו בדלת האחורית.

Support Ukraine