גלגלי שוק הרכב חורקים והצרכן הפרטי מרוויח

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 18 מאי 2020, כלכליסט
גלגלי שוק הרכב חורקים והצרכן הפרטי מרוויח
ההנחות הגדולות בענף הרכב הישראלי ניתנות באופן מסורתי לציי הרכב הגדולים, אך משבר הקורונה טרף את הקלפים גם בזירה זו. האטת הייצור, ההקלות במגבלות זיהום האוויר ואי־הוודאות בחברות הליסינג עתידים לשנות את מערך הכוחות ולהעניק כוח מיקוח גדול מאי פעם לצרכני הקצה

משבר הקורונה דרדר את שוק הרכב הישראלי לשפל חסר תקדים, כאשר בחודש אפריל נמסרו 2,600 מכוניות חדשות בלבד בהשוואה ל־22.7 אלף מכוניות באפריל בשנה שעברה. ואף שנראה כי המצב לא יכול להיות יותר גרוע, יש גם מי שמרוויח מכך.

בחודשים הקרובים צפוי השוק לנסות לחזור לשגרה. תהליך זה יקרה באופן איטי ומתמשך, ובמציאות שבה יחסי הכוחות שונים בתכלית. המצב החדש עשוי להקשות על חברות הליסיניג ויבואני הרכב, אבל הצרכנים הפרטיים עשויים לגלות שיש בידיהם כוח מיקוח גדול יותר ויכולת משופרת בהרבה להשיג עסקאות טובות מאלו שהוצעו להם לפני המשבר.

חברות הליסינג מדוממות מנוע

על הקושי שעמו מתמודדות חברות הליסינג ניתן ללמוד ממכתב ששלח משרד התחבורה למספר גדול של יבואני רכב לפני כמה שבועות ונחשף ב"כלכליסט". במכתב מאשר משרד התחבורה ליבואני הרכב לקחת מכוניות שכבר סיפקו לחברות הליסינג, כאלה שברישיון שלהן נרשם שהן מכוניות ליסינג, לבטל את הרישיון שלהן ולרשום את המכונית על שמו של לקוח פרטי. המהלך הגיע לאחר שני מקרים שבמסגרתם חברות ליסינג הודיעו ליבואני הרכב כי נוכח משבר הקורונה אין ביכולתן לשלם על מכוניות שסופקו להן, והיבואנים נאלצו לקחת את המכוניות בחזרה.

מצוקת התשלום ניכרת כרגע בעיקר בקרב חברות ליסינג קטנות ובינוניות. במקרה של חברות הליסינג הגדולות, המצב אינו כה גרוע מבחינה כלכלית, אך אין ספק שגם הן יידרשו להיכנס בחודשים הקרובים למהלכים מורכבים של הידוק חגורה - לא בהכרח בצד הארגוני תפעולי אלא יותר בצד שנוגע דווקא ללקוחות.

בליסינג הפרטי לקוחות כבר החזירו מכוניות, או לסירוגין דורשים הפחתה של גובה התשלום. בליסינג התפעולי עובדים רבים שיצאו לחל"ת החליטו להותיר את המכונית בחניון החברה, ומתווה החזרה לעבודה שגרתית ידרוש מחברות הליסינג יצירתיות שתכלול הפחתת תשלומי הלקוחות, הארכת חוזי ליסינג קיימים וגם היפטרות ממלאים של מכוניות שחזרו. 

התוצאה של כל השינויים הללו תוביל ככל הנראה לכך שחברות הליסינג לא ימהרו לקנות מכוניות חדשות מיבואני הרכב הישראליים. 

היבואנים יחזרו אחרי הצרכנים הפרטיים

במקביל להיחלשות חברות הליסינג מתרחש תהליך נוסף: יצרני הרכב הגדולים בעולם חוזרים לפעילות, אך הייצור מבוצע בקיבולת חלקית בלבד. החזרה לפעילות מלאה צפויה לקרות רק באמצע חודש יוני, בין היתר עקב חוסר יכולת של ספקים להגיע למלוא קיבולת הייצור של חלקי חילוף וחלקים שמיועדים להגיע לפס הייצור. 

כמו כן, ישנה בעיה נוספת: מדינות רבות באירופה כבר הכריזו כי יעניקו הקלות ליצרני הרכב במגבלות זיהום האוויר. ההקלות נועדו להעניק רוח גבית כלכלית לענף הרכב שמעסיק 1.1 מיליון עובדים ביבשת. התוצאה הישירה של הקלות אלה תהיה עלייה בביקוש למכוניות חדשות באירופה. המשמעות שלה עבור יבואני הרכב הישראלים היא תחרות על מלאים, שתוביל באופן מיידי להעלאת מחירים.

כיוון שכך, יבואני הרכב עשויים למצוא עצמם במצב שבו הם לא יכולים לתת הנחות משמעותיות ללקוחות הגדולים שלהם – שהם חברות הליסינג שמחזיקות ביותר מ־50% משוק הרכב בישראל. במקביל, חברות הליסינג עצמן לא יוכלו לקנות בהיקפים שהיו נהוגים עד כה.

התוצאה של כל המהלכים אלה היא שיבואני הרכב יידרשו לפנות בקרוב ישירות אל הצרכן הפרטי הישראלי. רמז ראשון לכך כבר ניתן בשבוע שעבר: כלמוביל, יבואנית יונדאי, הודיעה על תוכנית שבמסגרתה לקוחות שפוטרו יוכלו להחזיר את המכונית ולהזדכות עליה במחיר מחירון. מדובר רק בצעד ראשון מבין כמה צעדים שעליהם היבואנית תכריז בקרוב, שמיועדים להיטיב עם לקוחות פרטיים.

הנחות גדולות והיפטרות ממלאים

במהלך השבועות הקרובים, כאשר הצרכנים הפרטיים ישובו אל האולמות, יוצעו גם תוכניות עידוד גריטה לרכב ישן, פריסות מחודשות של תשלומים וגם תוכניות טיפול לרכב. אלה הטבות שרק לפני שלושה חודשים שום יבואן רכב לא היה חולם להציע לצרכן הפרטי, בטח שלא על חשבון ציי הרכב הגדולים. 

מטבע הדברים, ליבואני הרכב היתה מאז ומתמיד יכולת לפתות את הצרכן הפרטי, אך למרבה הצער, הדבר מעולם לא הוביל אותם להציע הנחות ממחיריהן הרשמיים של מכוניות חדשות. הפחתה של המחיר הרשמי פירושה פגיעה בערכי הגרט של המכוניות, שנמצאות בידיים של ציי הרכב – מהלך לא נבון בימים שבהם חברות הליסינג מתמודדות עם קשיים משלהן.

לכן יבואני הרכב יידרשו להעניק ללקוחות הנחות נאות, אך לא רק: להערכת גורמים רבים בענף הרכב, יבואני הרכב יתניעו מחדש מהלך שבמשך שנים ציפו שיתרחש בסיוע המשרד להגנת הסביבה, מהלך שמעולם לא הבשיל בישראל לקנה מידה גדול: גריטה. כך, הכסף שיקבלו הצרכנים עבור גריטת הרכב יסייע לרכישת רכב חדש. 

אחד התרחישים המסתמנים כולל היערכות של יבואני רכב לרכישה של מכוניות זולות יחסית והענקת תוכניות תשלומים שיזניקו את הלקוחות למכוניות חדשות מודל 2020. אך מעבר לכך, לחיזור של יבואני הרכב אחר הלקוחות הפרטיים יהיו עוד כמה השפעות.

ראשית, עד הקורונה יבואני הרכב הסתמכו על חברות הליסינג באופן ניכר במכירת מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר". במסגרת עסקאות מאלה חברת ליסינג קונה מכוניות מיבואני הרכב ומוכרת אותן הלאה ללקוחות פרטיים. בשנים האחרונות הפכה שיטה זו לפופולרית במיוחד, ובחלק מהדגמים הגיע היקף מכירות "יד ראשונה אפס קילומטר" לעד 20% מהיקף המכירות של הדגם. אלא שבמהלך השבועות האחרונים חל שינוי ובחברות הליסינג הפסיקו לקנות מכוניות לצורך מכירה, ויבואני הרכב נותרו עם מלאים שאף אחד לא רוצה. המצב הזה צפוי להמשך ולהפחית באופן ניכר את מכירות מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר". 

מעבר לכך, בקרוב תורגש השפעה נוספת: במהלך השנתיים האחרונות עלה באופן ניכר היקף היוא המקביל לישראל. יבוא מקביל הוא יבוא שמבוצע שלא באמצעות יבואן הרכב הוותיק אשר רוכש מכוניות ישירות מן היצרן, אלא באמצעות יבואן שרוכש את המכוניות מדילר בחוץ לארץ. עסקאות מכירה למכוניות כאלה לא חסר.

במדינות שנפגעו מהקורונה באופן ניכר הרבה יותר מישראל, שוק הרכב קרס ואינו צפוי להתאושש השנה, מה שהותיר את הדילרים עם מלאים בלתי מכורים ונכונות לעשות עסקאות גם עם ישראלים שמעוניינים לרכוש אלפי מכוניות. אלא שהמנגנון שלפיו פועל כיום היבוא המקביל אינו מבוסס על הנחות משמעותיות ביחס למחירים שמציע יבואן הרכב הוותיק. המחירונים הרשמיים של יבואני הרכב המקביל נמוכים במקרה הטוב בכמה אלפי שקלים בלבד יחסית למחירונים הרשמיים של היבואנים הוותיקים.

המשמעות היא שכאשר יבואני הרכב הוותיקים ישובו לחזר אחרי הלקוחות הפרטיים כדי להשלים את מכסות המכירה, הם יציעו הנחות גדולות. במצב כזה, סוכני היבוא המקביל ימצאו עצמם בבעיה.

Support Ukraine