בחברות הליסינג הגדולות מתמודדים בימים אלה עם בעיה חדשה: עשרות אלפי מכוניות שהוחזרו לחברות בגלל יציאות של עובדים לחל"ת. לדברי גורם באחת החברות: "אנחנו כל היום עוסקים במציאת חניה לכל המכוניות האלה ואנחנו לא יודעים האם ישובו לקחת אותן, כך שאי אפשר למכור אותן".
כידוע, מספר גדול של גופים במשק הוציאו עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת) וחלק גדול מן העובדים הללו משתייכים למגזרי ההייטק המאפשרים לעובדים לבחור במכונית ליסינג. העובדים אינם היחידים שמשלמים עבור השימוש במכונית. בפועל, העובד נושא הן בשווי השימוש (כלומר התשלום למדינה) והן בשווי המעסיק (כלומר התשלום לחברת הליסינג). עם זאת, כאשר העובד נמצא בחל"ת ואינו משתמש במכונית לצורכי עבודה, המעסיקים מסרבים להמשיך ולשלם לחברות הליסינג. מדובר בסכומים המגיעים עד כ-3,000 שקל למכונית משפחתית, שיש להכפיל במספר העובדים מדי חודש. התוצאה: המעסיקים הגדולים מחזירים את המכוניות לחברות הליסינג ואולי ישובו עם תום משבר הקורונה, כדי להחזיר את המכוניות לעובדים, אם אלה ישובו לעבודה.
אתמול (שלישי) פרסמה אלבר לראשונה התייחסות למשבר הקורונה, המופיע בתוך דוחות החברה לשנת 2019. לפי דיווח אלבר: "הרעה במצב המשק בישראל והקטנת מספר המועסקים במשק (בין היתר, עקב משבר התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם והתמשכותו) עלולים להשפיע לרעה על פעילות החברה, שעלולה לחוות קיטון, עקב הקטנת הביקוש לרכבים בעסקאות ליסינג תפעולי, בעסקאות להשכרת רכב ובשוק כלי הרכב החדשים. בנוסף, משברים מאקרו-כלכליים בכלל עלולים להשפיע על יציבותם הכלכלית של לקוחות החברה או היקף פעילותם, וכן על היבטים נוספים הרלוונטיים לסביבת הפעילות העסקית של החברה".
ל"כלכליסט" נודע כי במהלך הימים האחרונים החלו חברות הליסינג בפניות ללקוחות המחזיקים במכוניות ליסינג שהוחזרו - והציעו לחוכרים (כלומר מחזיקי המכוניות בליסינג) מספר מסלולים המאפשרים ללקוח לרכוש את המכונית במידה ויפוטר. המסלולים כוללים תוכניות תחזוקה שיאפשרו ללקוחות להמשיך וליהנות מהשירותים שאותם קיבלו כאשר היו מועסקים, למשל שירותי החלפת גלגל והעברה של הרכב אל המוסך.
חדשות קשורות