"כלי רכב חשמליים הינם שקטים ומזהמים פחות ויכולים לתרום למאמצים הגלובאליים לבלימת התחממות כדור הארץ... השימוש ברכב חשמלי עדיף על פני שימוש ברכב בנזין מכיוון שהוא פולט פחות גזי חממה ומשמיע פחות רעש... עלות הנסיעה ברכב חשמלי זולה ב-75% עד 80% לעומת נסיעה ברכבי בנזין".
את כל המחמאות האלה לא אנחנו כתבנו אלא משרד האוצר, בסקירה על חדירות הרכב החשמלי שפרסם בפברואר השנה. ואכן, "תוכנית-העל" של ממשלת ישראל לאימוץ רכב חשמלי מציבה יעד, לפיו בעוד כשבע שנים 95% מכלי הרכב החדשים שיימכרו במדינה יהיו חשמליים.
אלא שכדי להשיג את היעד, או לכל הפחות להתקרב אליו, היצע הדגמים החשמליים חייב לפנות לכל פלחי השוק, כולל לקטגוריית המשפחתיות במחיר מקביל לרכבי בנזין והייבריד משפחתיים זולים. אנחנו עוד רחוקים מהיעד, וזו הסיבה שהכותרת שלנו היא "חשמליות עד 200 אלף שקל" ולא עד 150. ובכל זאת, מי שיצליח לשדרג את התקציב ימצא כיום רשימה הולכת וגדלה של דגמים חשמליים שימושיים.
SAIC MG4
מחיר: כ-150 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 435 ק"מ
קבוצת SAIC נמצאת בבעלות מלאה של ממשלת סין. המעמד הזה מאפשר לה, ואולי מחייב אותה, להיכנס לפרויקטים "לאומיים", שהרווחיות בהם מוטלת בספק. אחד מהם הוא פרויקט "המכונית הגלובאלית העממית MG4", שמטרתו לבסס חדירה משמעותית לכלי רכב חשמליים מתוצרת סין במערב. היא עושה זאת באמצעות יחס יוצא דופן של מפרט למחיר: מדובר משפחתית חמש-דלתות מרווחת, עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מ', תא נוסעים מאובזר היטב, מערכות בטיחות עדכניות, מנוע חשמלי חזק וסוללה גדולה יחסית של 64 קילוואט בגרסה הבכירה.
הטווח של הגרסה הזו מכובד, עד 435 ק"מ בין טעינות, והביצועים נמרצים. הקלף החזק הוא מחיר (משוער) שובר שוק של כ־150 אלף שקל, לפני הנחות לציים, כאשר קיימת גרסה אפילו זולה יותר עם טווח של עד 350 ק"מ. מדובר במחיר נמוך בכ-10% לפחות מהממוצע של דגמי הקרוס-אובר הסיניים המקבילים. מה שעשוי להפוך את המכונית לאלטרנטיבה נגישה ומוזלת אפילו לזרם המרכזי והגדול של משפחתיות הבנזין ההיברידיות, שהתייקרו מאוד לאחרונה.
סרס 3
מחיר: כ-150 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 440 ק"מ
לקרוס-אובר של חברת הבת של קונצרן דונפנג הסיני, שנחת בארץ לפני שנתיים, יש עיצוב עדכני, ממדים חיצוניים מכובדים ותא נוסעים מרווח. אולם הוא דשדש עד כה בשולי השוק בגלל טווח מוגבל יחסית למתחרים של עד 331 ק"מ, היעדר מערכות בטיחות אקטיביות ותקינה אירופית חלקית, שהגבילה את כמויות היבוא.
זה לא הפריע לו להימכר היטב בעיקר לציי רכב, אולם השנה הוא יעלה "לליגה הלאומית" לאחר מקצה שיפורים מקיף, שבראשו סוללה גדולה עם טווח של עד 440 ק"מ ב-WLTP ותמיכה בטעינה מהירה. המפרט האירופי של הדגם המחודש עדיין אינו כולל מערכות בטיחות אקטיביות, אבל הבעיה עשויה להיפתר עד שהרכב יגיע אלינו, כנראה במחצית השנייה של השנה. באירופה המודל המשודרג יקר משמעותית מקודמו, והמשמעות היא שגם אצלנו תהיה עליית מחיר מהדגם הנוכחי, שעולה כיום כ-150 אלף שקל.
גילי גיאומטרי C
מחיר: 165 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 460 ק"מ
"גיאומטרי" החל את דרכו בתור המותג החשמלי "העממי" של קבוצת GEELY הסינית ותוכנן עבור השוק הסיני בלבד. אבל הנחישות של היבואן בישראל, שגם השתתף במימון התקינה האירופית לקרוס-אובר C, הפכה אותו לאחד ממותגי היצוא הנמכרים ביותר שלה הקבוצה בעולם. למעלה מעשרת אלפים יחידות של הרכב נמכרו בישראל עד היום, כאשר בשיא הביקוש בשנה שעברה אף היו לו רשימות המתנה שנמשכו שניים-שלושה רבעונים.
סוד ההצלחה הוא מפרט עיצוב, ממדים ואבזור שתואמים היטב את הביקוש בפלח דגמי הקרוס-אובר, שחביב על ציי הרכב ועל המעמד הבינוני בישראל.
עוד קלף חזק הוא טווח ריאלי מכובד בין טעינות, עד 460 ק"מ על הנייר לגרסת הפרו הבכירה, ובפועל מעל 400 ק"מ בתנאי יום יום.
בינתיים זהו נציג בודד של המותג בישראל. בסין כבר הוצגה גרסה משודרגת שלו לפני חודשים רבים, שעדיין לא הגיעה לאירופה. שם גם יש למותג דגמי סדאן ומיני, שהיו יכולים להיות להיט מקומי אם הייתה להן תקינה. המחיר בישראל כבר לא נגיש כשהיה, "בסיוע" עליית מס הקנייה והיחלשות השקל. ממחיר השקה של 143 אלף שקל לדגם ארוך הטווח ב-2021 טיפס המחיר ל-165 אלף שקל כיום.
BYD ATTO 3
מחיר: 164 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 420 ק"מ
קבוצת BYD היא יצרנית הרכב החשמלי השנייה הגדולה בעולם והדגם ATTO3 הוא ראש החץ שלה בניסיון לכבוש את השוק העולמי. הדגם משווק כיום בשווקי יצוא רבים בעולם, כולל אירופה, וברובם הוא עדיין עושה צעדים ראשוניים.
אבל בישראל הכיבוש הוכתר בהצלחה עם קרוב לעשרת אלפי כלי רכב, שנמכרו בתוך פחות משבעה חודשים, מתוכם כ-5,580 כלי רכב ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.
נוסחת ההצלחה מוכרת: ממדים מכובדים, עיצוב ידידותי לעין שפונה ל"מיינסטרים", תא נוסעים מרווח מאוד, בטיחות שהוכחה היטב במבחנים באירופה, אבזור שופע כולל מסך ענק וממונע וטווח סולידי של עד 420 ק"מ. אומנם לא טווח שמוביל את הפלח, אבל מספיק לרוב המשתמשים. גם ATTO3 הספיק להתייקר מכ-156 אלף שקל בעת הנחיתה בארץ ל-164 אלף כיום.
טסלה 3 RWD
מחיר: החל מ-192 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 490 ק"מ
לפני חודשיים טסלה מודל 3 לא הייתה נכללת ברשימה שלנו, אולם אחרי ההוזלות האחרונות בנוסח "בעל הבית השתגע" - המתחרים טוענים שזה אכן מה שהתרחש בפועל - שוב אפשר לרכוש כאן את גרסת הבסיס החד-מנועית של מודל 3 ולקבל עודף מ-200 אלף שקל לרכב (לפני תוספות).
העיצוב של מודל 3 עדיין נראה עדכני ומעניין, למרות שאנשים ברחוב כבר לא עוצרים כשהמכונית חולפת. תא הנוסעים מינימליסטי אם כי מרווח מאוד ביחס למשפחתיות מקבילות, ועדיין יש חסידים רבים לגישה המינימליסטית של טסלה, שמרכזת את כל השליטה והחיווי במסך ענק עם מערכת הפעלה מתקדמת.
למכונית עדיין יש כמה "באגים" כמו פער לא מבוטל בין הטווח המוצהר לטווח בפועל (עם מזגן) וגם השירות הדליל של החברה בישראל מושך אש. אבל הביצועים נמרצים של הרכב והניסיון שנצבר באלפי מכוניות, שחלקן כבר עברו מעל 100 אלף קילומטר בישראל, מלמד שהמכוניות מאד אמינות ומזדקנות בכבוד. בהמשך השנה תוצג מתיחת פנים, שאמורה לפתור גם מהבאגים של המודל הקיים.
ORA FUNKY CAT
מחיר: החל מ-138 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 310 ק"מ
המותג החשמלי "הצעיר" של קונצרן גרייט-וול הסיני תוכנן עבור מעמד הצעירים העירוניים המבוססים והאופנתיים של סין. יש לו עיצוב עגלגל ורך, עם לא מעט קווי דמיון לחיפושית של פולקסווגן ול"מיני". למרות שהוא נראה קטן, יש לו ממדים של מכונית האצ'בק אירופית קומפקטית ותא נוסעים מרווח, למעט תא מטען קטנטן.
האבזור התקני מכובד ועיצוב הפנים אופנתי לא פחות מעיצוב החוץ. הרכב מצויד במנוע בהספק 170 כ"ס ומוצע עם שתי גרסאות טווח: לגרסה עם הסוללה הגדולה יש טווח של עד 420 ק"מ ואילו הגרסה עם הסוללה הקטנה יותר משיגה עד 310 ק"מ. המחירים מתחילים ב-138 אלף שקל לגרסת הטווח הקצר הבסיסית ומגיעים עד 165 אלף שקל לגרסת הטווח הארוך.
פיז'ו 3008, סיטרואן C4E
מחיר: החל מ-171 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 360 ק"מ
לקבוצת פיז'ו-סיטרואן הצרפתית יש כמה נציגות בפלח החשמלי בישראל וכולן חולקות את אותה מערכת הנעה, שכוללת מנוע יחיד בהספק 136 כ"ס וסוללה של 50 קילוואט, עם טווח מוצהר של 340-360 בהתאם לדגם. לכולן יש תא נוסעים "דיגיטלי" די מאובזר ומרווח, ביצועים סבירים ושילוב "אירופי" מכובד בין נוחות להתנהגות.
הוותיקה ביניהן היא פיז'ו 2008 בתצורת קרוס-אובר קומפקטי, שמחירה כ-171 אלף שקל. צעירה יותר, גם היא בתצורת קרוס-אובר, היא סיטרואן C4 החשמלית עם תא נוסעים מרווח ומחיר, שמתחיל בכ-174 אלף שקל. בקרוב תצטרף אליהן גם גרסת "קרוס-אובר קופה" מעניינת בשם C4X שמן הסתם תהיה יקרה יותר.
קיה נירו EV
מחיר: 199,900 שקל
טווח נסיעה: עד 460 ק"מ
הנירו החשמלית החדשה הצליחה להשתחל לרשימה הזו בזכות 100 שקל - מחירה 199,900, והוא בהחלט משקף את הזחילה כלפי מעלה של המחירים בפלח. המכונית החדשה מציגה עיצוב יותר עדכני ונאה מהדגם היוצא עם קווים חדים שתואמים את שפת העיצוב העדכנית של המותג.
היא ארוכה מקודמתה בכמה סנטימטרים, רחבה ממנה וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-2 סנטימטרים. יש לה תא נוסעים מרווח ואיכותי עם אבזור די מקיף ולהנעה אחראי מנוע בודד בהספק 204 כ"ס שמניע את הגלגלים הקדמיים.
הביצועים מקבילים לאלה של הדגם היוצא וגם קיבולת הסוללה, כ-65 קילוואט-שעה, וטווח הנסיעה בין טעינות שעומד על כ-460 ק"מ בתקן האירופי. הרכב תומך בטעינה מהירה של עד 100 קילוואט-שעה.
יונדאי קונה EV
מחיר: 185 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 480 ק"מ
הגרסה החשמלית של הג'יפון הפופולרי של יונדאי היא אחת הוותיקות בשוק. הרכב שומר על קווי המתאר המוכרים של גרסאות הבנזין של הקונה, למעט גריל "חסום" ואווירודינמי, ויש לו מנוע בודד עם שתי גרסאות
הראשונה, מתונה וקצרת טווח עם הספק של 136 כ"ס וסוללה בקיבולת צנוע של כ-39 קילוואט-שעה וטווח של כ-305 ק"מ שעולה כ-153 אלף שקל. השנייה, "ארוכת טווח" עם מנוע של 204 כ"ס וסוללה גדולה, שמספקת טווח של עד 480 ק"מ ועולה 185 אלף שקל. בשנה הבאה תגיע אלינו הקונה החשמלית החדשה, שתהיה גדולה ומודרנית יותר ותחלוק מכללי הנעה חשמליים עם האחות הגדולה "איוניק 5".
LeapMotor T03
מחיר: 99 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 280 ק"מ
בסין נמכרות מדי שנה מאות אלפי מכוניות עירוניות חשמליות במחירי רצפה, אולם חדירתן למערב ולישראל הייתה מזערית עד כה. נכון להיום, הנציגה היחידה של הפלח בישראל היא LeapMotor T03, מבית יצרנית סינית צעירה יחסית, שמנסה כיום להפוך ליצרנית מהמיין-סטרים עם ליין רחב של דגמים בגודל מלא.
ה-T03 נמתחת לאורך 3.62 מטר בלבד אם כי גובה של 1.58 מטר ומרכב רבוע מעניק חלל מחייה סביר לארבעה מבוגרים. מפרט ההנעה כולל מנוע של 108 כ"ס וסוללה צנועה של כ-41 קילוואט שמספקת טווח של עד כ-280 ק"מ. אין לרכב מערכות בטיחות אקטיביות או נתונים ממבחני ריסוק באירופה וספיגת הזעזועים על כבישים משובשים די קופצנית. אבל הרכב שימושי מספיק למשתמשים עירוניים עם בונוס של עלות תפעול מזערית וממדים ידידותיים לחניה. המחיר עומד על כ-99 אלף שקל לפני מבצעים, מה שהופך אותה לחשמלית הזול בחבורה.
פיאט 500 חשמלית
מחיר: החל מ-130 אלף שקל
טווח נסיעה: עד 314 ק"מ
פיאט 500 החשמלית מחפה על ממדיה הזעירים והמושב האחורי הדחוק עם הרבה קסם, שפונה אל בני כל הגילים. לגרסה החשמלית יש עיצוב רענן והיא אחת החשמליות הבודדות שניתן להזמין אותן גם עם גג מתקפל ונפתח. היא מוצעת במגוון רחב של גרסאות, כולל אחת עם דלת אחורית בודדת, ועם סוללות סוללה של 42 קילוואט וטווח של עד 314 ק"מ בהתאם לגרסה. מנוע בהספק 118 כ"ס ומשקל עצמי קל יחסית מייצרים ביצועים נמרצים יחסית. טווח המחירים רחב ונע בין כ-130 אלף שקל לגרסת הבסיס ועד 180 אלף לגרסת הקבריו המפוארת.
חדשות קשורות