כאילו זה לא הספיק להן: הענק הסיני חובט באירופיות

לפני 10 חודשים, 4 שבועות - 27 מאי 2023, כלכליסט
צ'רי FX
צ'רי FX
נתוני איגוד יבואני הרכב חושפים כי סין התברגה במקום השני בטבלת המסירות בארבעת החודשים הראשונים השנה, עם כ־22 אלף מסירות. המותגים האירופיים משתרכים הרחק מאחור עם כ־12 אלף מסירות. דחיקתם לשוליים רק מתעצמת ככל שהשוק הישראלי עובר לרכב חשמלי והאירופים מצמצמים נוכחות בפלחי שוק חשובים כמו סדאן וסופר־מיני

המוניטין הבעייתי של תג מחיר גבוה ברכישה ובתיקונים דחק כבר מזמן לשוליים את המכוניות האירופיות לטובת האסייתיות, והמגמה רק מחריפה עם פלישת המותגים הסיניים והמעבר לרכבים חשמליים. 

נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי לארבעת החודשים הראשונים השנה חושפים שאת המקום הראשון במסירות תופסת קוריאה הדרומית, אחריה מתברגת סין, ושלישית יפן. האירופיות משתרכות הרחק־הרחק מאחור. כך למשל בשליש הראשון של השנה יובאו לארץ 21,833 מכוניות סיניות, 6,882 מכוניות צרפתיות, 4,558 גרמניות ו־478 איטלקיות. שני גורמים שצפויים להמשיך ולפעול לרעת האירופאים בשנה הקרובה הם מחיר גבוה מאוד של הרכב החשמלי וצמצום הנוכחות בפלחי שוק חשובים החל במכוניות סדאן וכלה במכוניות סופר־מיני.

בחלוקה ליצרנים ומדינות מוצא, כיום המדינה היחידה שיצרני הרכב שלה אינם מייצרים בארצות אחרות היא סין, כלומר יצרני הרכב הסינים מייצרים רק בסין, וכך גם מיעוט יצרנים אירופים וכמה דגמים של יצרנים מערביים כמו ב.מ.וו וולוו. לעומת זאת לא כל מכונית קוריאנית שמגיעה לישראל מיוצרת בקוריאה הדרומית. יונדאי לדוגמה מיוצרת בטורקיה ובהודו. ואותו הדבר לגבי היפנים, כלומר טויוטה לדוגמה מייצרת בצרפת, משמע יצוא לישראל מצרפת לדוגמה עשוי להיות לא בהכרח של יצרני רכב שהם צרפתים. ויש עוד יצרני רכב שמרבים לייצר מחוץ ל"מדינת המקור" שלהם. 

אבל על עובדה אחת אין עוררין: ישראל היא מדינה שבה יצרני רכב אירופים מסוימים סבלו בעשורים האחרונים מצניחה משמעותית בפופולריות. מנתוני המסירות של השנה שעברה עולה כי במקומות הראשונים מככבים קיה, יונדאי, טויוטה ומאזדה. אך מה קרה למותגים שבעבר היו נפוצים בכל בית בישראל? למי שאינו יודע, בעבר פיאט פונטו הייתה המכונית הנמכרת בישראל. גם סיטרואן BX החזיקה בתואר הזה, אפילו למשך תקופה מסוימת אלפא רומיאו. העידן הזה נגמר. בשנה שעברה נמסרו בארץ 268,145 מכוניות חדשות: 4,499 מהן היו מכוניות נוסעים של סיטרואן; 5,510 פיג'ו; 3,467 רנו; 3,115 פולקסווגן; 1,340 פורד; 485 פיאט. השנה מתוך 125,301 מכוניות שנמסרו בשליש הראשון 4,095 הן פיג'ו; 2,055 סיטרואן; 2,209 רנו; 1,158 אופל; 1,277 פולקסווגן. לפורד נרשמו 592 מסירות, ולפיאט היו 162 מסירות. יוצאת הדופן היחידה לעניין זה היא סקודה, שמתברגת בדרך כלל בחמשת המקומות הראשונים בשוק הרכב הישראלי.

הישראלים לא ויתרו לחלוטין על מותגי הרכב האירופיים, אבל קשה מאוד להתעלם מהעובדה שמי שהיו בעבר מלכי המכירות של ישראל הם כיום שחקנים זניחים יחסית. כניסתם של מותגי רכב יפניים בשנות השמונים הדיחה את מותגי הרכב האירופיים מראש טבלאות המסירות. כניסת מותגי הרכב הקוריאניים בשלהי שנות ה־90 גרמה לפגיעה נוספת, וכעת הפלישה הסינית מאיימת להעניק למותגים האירופים מכה נוספת. "אין מה לעשות, אם כעת יקום יצרן רכב צרפתי חדש ויחזר אחרי מדינת ישראל כפי שהסינים מחזרים אחרי יבואני הרכב בישראל, כנראה שהוא לא יקבל יותר מדי טלפונים בחזרה, אולי ממי שלא מבין למה הוא נכנס", מסר ל"כלכליסט" גורם בענף. "הימים שבהם יצרני הרכב האירופים שלטו בכיפה הסתיימו, וכעת עם הגעת המותגים הסיניים יצרני הרכב האירופיים יידחקו עוד יותר לשולי המגרש. כיום לא ניתן להתעלם מהשינוי המהותי בדרישות של הצרכנים בישראל. ללא ציי רכב וללא העובדה שליבואני רכב אירופי יש חברות ליסינג בבעלותם, כנראה שרכבים אירופים היו הופכים להיות אפילו יותר נישתיים בארץ". 

מדוע יצרני הרכב האירופים, לפחות בחלקם, הולכים ומאבדים חן בקרב הצרכנים הישראלים? התשובות מוכרות היטב: שערי מטבע, אמינות לטווח ארוך, סחירות. אבל לא רק. "כאשר יבואנית גדולה של רכב צרפתי צריכה לשנות את שמה ולמחוק את שם המשפחה שהקימה אותה, זה לא נובע רק מרצון להתחדש בכיף אחרי מאה שנה ולמחוק את שם המייסד, זה נובע גם ממשקעי עבר של צרכנים", מסביר אותו גורם. "בל נשכח שמבחינת הציבור, יש יבואני רכב שמלווים אותו משנות החמישים, זה כסף ישן מאוד, הסבא קיבל זיכיון רכב במאה הקודמת, הצאצאים הם מולטי־מיליונרים, והרבה פעמים לציבור יש משקעי עבר. הרבה פעמים מה שהציבור זוכר זה איך לאבא הייתה מכונית שהייתה כל הזמן במוסך וכמה היבואן היה קשה איתו. ואם כיום הבעיות ממשיכות, גם אם הן לא ייחודיות למותג ספציפי, אז שום שינוי שם או קמפיין אמינות לא יכול באמת למחוק זיכרונות עבר".

נתוני המסירות של 2023 מגלים שליבואנים מסוימים של רכב אירופי יש גם מותג סיני בהיצע. לעתים מכירות הסיני עולות על מכירות האירופי שבזכותו החברה שגשגה שנים. בקבוצת קרסו, שכיום משווקת מכוניות תחת השם "פריסבי", הצליחו למסור השנה 5,912 מכוניות צ'רי. רנו, אשר מיובאת גם היא על ידי הקבוצה, הצליחה למסור 2,209 מכוניות. MG, אשר מיובאת על ידי לובינסקי, מסרה 1,928 מכוניות, כלומר מעט פחות מ־2,055 סיטרואן שנמסרו על ידי לובינסקי, והרבה יותר מ־1,158 אופל שיובאו על ידן. "אי אפשר להתעלם משינוי כיוון שעובר על חלק ממותגי הרכב האירופים. הם בשקט בשקט הופכים להיות מותגי בוטיק על כל המשתמע מכך, כלומר לטוב מבחינת איכות המוצר, אבל לרע מבחינת המחיר ועלויות הטיפול. 

עד לפני כמה שנים היו השקעות יפות בניסיון לייצר תדמית של אמינות ולשמור על ערכי המשומשות, כלומר להפריך תדמית כי המותג שהסבא הביא הוא מה שהיבואן נתקע איתו. "כיום ליבואן רכב סיני זול, שהציבור מסתער עליו, יש מטרה חדשה: צריך לייצר בידול. אף אחד בענף הרכב לא יוותר על מותג ותיק, אבל צריך להמשיך לשמור רווחיות. אף אחד לא אוהב להפסיד כסף, אבל יש כבר יבואני רכב שמבינים היטב שמהזיכיון שסבא הביא מאירופה לא מרוויחים כמו פעם וצריך לשנות את מבנה הרווח", אמר הגורם. האם המצב הזה ישתנה? בשנים הקרובות ייתכן שלא, וזאת בגלל הרכב החשמלי: למרבה האירוניה דווקא מכוניות חשמליות שהציבור תופס כיותר חסכוניות ואמינות אינן מהוות רבי־מכר אצל יבואני הרכב האירופים. 

נתוני המסירות השנה חושפים כי BYD למשל מסרה 7,229 מכוניות חשמליות, ויונדאי מסרה 2,012 חשמליות. אבל לרנו יש בישראל אפס מסירות של רכב חשמלי. פיג'ו הצליחה למסור 16 חשמליות, וסיטרואן מסרה 62 חשמליות. לפולקסווגן יש 174 מסירות של רכב חשמלי. על פניו, ולפי הנתונים שהיצרניות עצמן מפרסמות, כנראה ששוק הרכב הישראלי אינו ניצב בפני נחשול של חשמליות מאירופה, והתוצאה עשויה בהחלט להוביל לכך שבשנים הקרובות לא מעט מכוניות אירופיות יהיו מזהמות, יקרות יחסית וגם לא פופולריות במיוחד.

רנו ארקנה   
2,209 מכוניות רנו נמסרו השנה

ג'ילי ג'יאומטרי C   
3,639 רכבי ג'ילי נמסרו השנה 

צ'רי FX   
5,912 מכוניות צ'רי מסרה השנה היבואנית קרסו 

סיטרואן C4   
2,055 מכוניות סיטרואן נמסרו מתחילת השנה

פולקסווגן ID4   
פולקסווגן מסרה השנה 174 מכוניות חשמליות

Support Ukraine