היבואנים הוותיקים מתרחבים, ואלו דגמים יגיעו לארץ השנה: ענף הרכב פותח את 2023

לפני שנה, חודש - 5 מרץ 2023, כלכליסט
היבואנים הוותיקים מתרחבים, ואלו דגמים יגיעו לארץ השנה: ענף הרכב פותח את 2023
מנתוני משרד התחבורה שמסכמים את זיכיונות הייבוא החדשים לשנת 2023 ניתן לראות כי השנה נפתחה עם זיכיונות חדשים לייבוא מקביל של משאיות, יבוא מקביל נוסף של מכוניות MG הסיניות ומספר חריג של סוכנויות יבוא אישי שנפתחו דווקא על ידי יבואני הרכב הוותיקים

ענף הרכב פותח את 2023 עם זיכיונות חדשים לייבוא מקביל של משאיות, עוד יבוא מקביל למכוניות MG הסיניות ומספר חריג של סוכנויות יבוא אישי שנפתחו דווקא על ידי יבואני הרכב הוותיקים. כך עולה מנתוני משרד התחבורה שמסכמים את זיכיונות הייבוא החדשים לשנת 2023. 

הנתונים נושאים חשיבות מיוחדת מכיוון שהם מסכמים את היקפי הזיכיונות לייבוא רכב שנמצאים בידי היבואנים השונים: בייבוא ישיר - יבואן שרוכש את המכוניות מהיצרן, יבוא מקביל - יבואנים שרוכשים מכוניות מ"דילרים" של היצרנים בחו"ל ובייבוא זעיר - יבואן שרוכש עד 20 מכוניות בשנה ללקוחותיו (כולל רכב משומש בן כמה חודשים).

רשימת הזיכיונות לשנת 2023 מצביעה על תופעה מעניינת: יבוא מקביל של משאיות. רשימת המשאיות שיגיעו ארצה בייבוא מקביל, ככל הנראה השנה, כוללת רישום זיכיון של משאיות איווקו על ידי אוטומקס ומשאיות MAN של אוטו חן (שמייבאת בייבוא ישיר את המכוניות החשמליות של AIWAYS). לצד יבוא מקביל זה ניכרת עלייה משמעותית גם ברישומי יבוא מקביל של מכוניות MG הסיניות. זאת לאחר שאשתקד מכוניות MG יובאה על ידי סוכנות בודדה בייבוא זה. השחקניות הסיניות האחרות בשוק: BYD, צ'רי, ג'ילי ודומותיהן עדיין לא מופיעות ברישומי הייבוא המקביל. 

נקודה מעניינת נוספת נוגעת לייבוא הזעיר (הישיר). כיום כל מי שעומד בדרישות מדינת ישראל יכול להוציא רישיון לייבוא זעיר והרשימה לשנת 2023 כוללת מספר שיא של יבואנים כאלה, שיכולים לייבא ארצה מכוניות חדשות או כמעט חדשות. מהרשימה עולה כי היבואנים הוותיקים אינם בוחלים בקבלת זיכיונות גם של יבוא זעיר. כך, עולה לדוגמה כי שחקנית חדשה בשם ש.י.ר שלמה יבוא רכב נרשמה לראשונה כיבואנית רכב זעירה, כלומר לקבוצת שלמה יש כעת רישיון לבצע יבוא זעיר (או בשמו העממי יבוא אישי) של רכבים. 

לצד ש.י.ר שלמה יבוא רכב ניתן למצוא ברשימה לא מעט שמות מוכרים מענף הרכב. כך, טסלה ישראל מחזיקה בזיכיון לבצע יבוא אישי של רכבים, כלמוביל טרייד אין - חטיבת הרכב המשומש של כלמוביל מחזיקה גם היא ברישיון זה, וכן גם צ'מפיון מוטורס, סמלת וקבוצת קרסו. חשוב להדגיש: רישיון לביצוע יבוא זעיר אינו מוגבל למותג מסוים – כלומר אם יבואן רכב מסוים חפץ, הוא יכול לייבא את המכוניות של מתחריו וגם לייבא ארצה מכוניות משומשות כמעט חדשות (כלומר בנות כמה חודשים) מכל סוג שירצה.

Support Ukraine