שוק הרכב של 2023 יהיה שונה מאוד, עם מותגים סיניים חדשים, עלייה בהיקף היבואנים המקבילים וזינוק במספר סוכני היבוא האישי - כך חושפים מסמכים של משרד התחבורה שהופצו בקרב יבואני הרכב השבוע ומתייחסים למבנהו העתידי של שוק הרכב הישראלי ברבעון האחרון של 2022 ובשנת 2023.
מתוכן מסמכי משרד התחבורה שמתייחסים לצפי לזיכיונות יבוא חדשים עולה שורה ארוכה ומוכרת של מותגים חדשים שנערכים לחדירה לשוק הרכב הישראלי, החל ב-ORA שבידי כלמוביל וכלה בג'יאנגלינג שבידי קבוצת קרסו.
אך מעבר לרשימת הזיכיונות, עולה ממסמכי משרד התחבורה כי גם בתחומי הרכב הכבד והאופנועים נערך השוק לחדירת מותגים חדשים. כך ממסמכי משרד התחבורה עולה כי קבוצת תעבורה, שנחשבת לשחקנית משמעותית בתחום המשאיות והרכב הכבד, נערכת ליבוא מחודש של משאיות קנוורת' האמריקאית. קנוורת', לצד מאק, נחשבת לאחת מיצרניות הרכב הכבד הוותיקות בארה"ב והזיכיון שלה הוחזק בעבר על ידי קבוצת תעבורה עד להפסקת היבוא. בפועל, משאיות אמריקאיות כמעט ואינן מיובאות לישראל כיום מכיוון שהמשאיות האירופיות - וולוו, דאף וסקאניה - נחשבות יותר פופולריות ויותר נוחות לנהיגה ולתפעול. אך יבוא של משאיות שמיוצרות בארה"ב עשוי לפעול לטובת ספקים שיעבדו בעתיד עם משרד הביטחון ויהיו מעוניינים לנצל מתווי רכב בכספי סיוע.
עוד עולה מנתוני משרד התחבורה, כי במהלך הרבעון הקרוב של 2022 תחול עליה של 12% בהיקף העוסקים בענף היבוא המקביל לישראל, עם כניסתם של שישה שחקנים חדשים לתחום במהלך החודשים הקרובים. כך, לפי רישומי משרד התחבורה פעלו עד כה בשוק 50 סוכני יבוא מקביל – ועד סוף השנה הנוכחית יפעלו בישראל 56 סוכני יבוא מקביל. כלומר שלא דרך יבואני הרכב הוותיקים. לפי רישומי משרד התחבורה השחקניות הגדולות בתחום שמחזיקות במספר המותגים הגדול ביותר הן אוטומקס, גזפרו ואוטופוינט, אך גם שחקניות כדוגמת גשר גולן השוכנת בקצרין חולשות על רשימה ארוכה של מותגים.
לצד רשימת היבואנים המקבילים שצפויה להתרחב בחודשי השנה הקרובים, עולה ממסמכי משרד התחבורה כי עלייה ניכרת צפויה לחול גם במספר היבואנים הזעירים, עם הצטרפותם של עשרות יבואנים חדשים שרובם ייבאו רכבי יוקרה. כך, לפי משרד התחבורה, נכון ליולי השנה היו רשומים בישראל 510 סוכני יבוא זעירים (כלומר סוכן שיכול לייבא עד 20 מכוניות בשנה) – אבל נכון לרבעון האחרון של שנת 2022 יירשמו בישראל 584 סוכני יבוא זעיר - זינוק משמעותי של 14.5% בהיקף העיסוק במקצוע. יש לציין כי לפי רישומי משרד התחבורה לא מעט יבואני רכב ישירים וותיקים רשומים גם ככאלה שיש להם זיכיון ליבוא זעיר של מכוניות. כך, לפי רישומי משרד התחבורה כיום טסלה ישראל מחזיקה ברישיון יבוא זעיר, גם צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן ואאודי מחזיקה בזיכיון יבוא זעיר כמו גם סמל"ת, אורכיד (יבואנית פורשה) וגם קבוצת קרסו.
חדשות קשורות