משרד התחבורה יוסיף הערת רכב משומש לרכבי יבוא אישי לא חדשים

לפני שנתיים, 9 חודשים - 29 יוני 2021, כלכליסט
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
במשרד רוצים לשים סוף לתופעה לפיה מכוניות ביבוא אישי שכבר עלו על הכביש מוגדרות לעיתים ברישיון הרכב שלהן כחדשות

במשרד התחבורה נערכים לסגירה של אחת הפרצות המשמעותיות ביותר בשוק היבוא האישי: יבוא של כלי רכב משומשים לישראל. כך עולה מתוכן טיוטה חדשה של תיקון לתקנות התעבורה אשר צפוי לעבור בקרוב. 
טיוטה זו היא אחת הראשונות עליה חתומה מרב מיכאלי בתפקידה החדש כשרת התחבורה - ונחשבת לכזו שתשפיע באופן משמעותי על שוק היבוא.

מכיוון שרוב הישראלים אינם בקיאים בנהלי היבוא האישי, חוק רישוי רכב אשר יזם שר התחבורה דאז ישראל כץ מאפשר למתווכי יבוא אישי לפעול בגבולות החוק ולייבא ארצה כמויות מצומצמות של רכבים עבור לקוחות (עד 20 רכבים בשנה לכל סוכן). 

סוכני יבוא אלה מוגדרים בחוק כ"יבואן זעיר", אבל חוק רישוי רכב מעולם לא טיפל באחת הנקודות הבעייתיות ביותר מבחינת הלקוחות: המכוניות אשר מיובאות לישראל ביבוא זעיר (שרובן המכריע הן מכוניות יוקרה) יכולות להיות גם כאלה שגילן הוא עד שנה.
כלומר, אם למשל פלוני רכש מכונית יוקרה אשר נסעה אפילו כמה ימים בשירות חברת השכרה, אזי כאשר המכונית נכנסה לישראל רישיון הרכב שלה כלל לא מפרט שמדובר למעשה במכונית שכבר נסעה וגם עברה ידיים, אלא מתייחס למכונית זו כמכונית חדשה לחלוטין שבעליה הישראלי הוא הבעלים הראשון בכבישי ישראל.

כעת כאמור עולה מנוסח התקנה החדשה שמכוניות אשר נסעו בחו"ל ייכנסו לישראל ובאופן אוטומטי יופיע ברישיונן שמדובר במכונית משומשת, זאת בניגוד למכוניות שהן באמת חדשות מהניילון וכלל לא נסעו, שברישיון שלהן יופיע "רכב חדש". 
עם זאת, התיקון לתקנות התעבורה אינו מטפל בבעיה אחרת: ציון המקוריות של המכונית, כלומר מי היה בעליה לפני שנכנסה לישראל. כך למשל ניתן היה למנוע מצב בו ישראלים עלולים לרכוש מכונית ביבוא זעיר בלי לדעת שזו שירתה בחברת השכרה בחו"ל.

יצירת ההבדל ברישיון הרכב בין מכונית משומשת ביבוא זעיר או מכונית חדשה ביבוא זעיר מהווה צעד ראשון להסדרה מקיפה יותר של הענף, זאת למרות שהענף כביכול היה מוסדר בחוק רישוי רכב, הסדרה אשר צפויה ככל הנראה למנוע את הפסקת היבוא הזעיר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", טכנית היבוא הזעיר לישראל אמור להיפסק בעוד כחודשיים. זאת עקב היעדר הסדרה של חקיקה מיוחדת בנושא וסטטוס המכוניות המיובאות.

Support Ukraine