שוק פרוץ: 90% מהמתווכים ביבוא רכב עובדים בשחור

לפני 6 שנים, 7 חודשים - 25 אפריל 2018, כלכליסט
שוק פרוץ: 90% מהמתווכים ביבוא רכב עובדים בשחור
שנתיים אחרי שהמתווכים חויבו בחוק להוציא רישיון, נתונים מראים שרובם מתעלמים ממנו וחומקים מעונש. משרד התחבורה: "מבצעים אכיפה סמויה"

מעוניינים לרכוש מכונית חדשה ביבוא אישי? אם אתם זקוקים לעזרה, נראה שתיאלצו להסתייע במתווך שעובד בשחור. כשנתיים אחרי שנכנס לתוקף החוק שמחייב מתווכים ביבוא אישי להוציא רישיון, נתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט" מלמדים שקרוב ל־90% מהם מתעלמים מהחוק, ומתחמקים ממאסר ומקנסות.

"חוק רישוי רכב" שאושר בכנסת ב־2016 מסדיר את כל היבטי הפעילות בענף הרכב בישראל: מייצור רכב, דרך סחר בחלפים ועד שמאות. בין השאר, החוק הסדיר לראשונה את מעמדם של מתווכים ביבוא אישי של רכב. יבוא רכב שלא באמצעות היבואנים המורשים הולך ונעשה פופולרי מאז 2016, אז יובאו כאלף כלי רכב ביבוא אישי. בשנת 2017 עלה המספר, לפי הערכות, לכ־1,400 כלי רכב, בין השאר בשל חדירת דגמים בעלי מערכת הנעה חשמלית שנהנים ממס קניה מופחת של 20%. בשנת 2018 הוא צפוי להגיע ל־1,600 יחידות.

מכיוון שרוב הקונים אינם בקיאים בתהליכי היבוא והשינוע, צצו בישראל בעשורים האחרונים מתווכי יבוא אישי, המצוידים בידע ובקשרים מתאימים ליבוא של רכב מחו"ל, והם פעילים בעיקר בשוק רכבי היוקרה. מעמדם לא היה ברור עד חקיקת חוק רישוי רכב, שאסר עליהם להמשיך בעיסוקם ללא רישיון.

החוק מחייב כל מתווך ביבוא אישי לעמוד בדרישות מפורטות כגון להיות עוסק מורשה שלא הוכרז כפושט רגל ונקי מעבר פלילי. בנוסף, הוא מחויב לעבור בחינות מיוחדות של משרד התחבורה, לרבות היכרות עם חוק הגנת הצרכן, נהלי יבוא רכב ומיסוי. 

אבל החוק נשאר ברובו אות מתה. סקר שערך לאחרונה גוף ממשלתי גדול על ענף הרכב מגלה שבישראל פועלים היום כ־300 מתווכי יבוא אישי; ולפי הערכות, המספרם מגיע למעשה ל־400. אף על פי כן, מספר המתווכים הרשומים עומד על 45 מתווכים בלבד. חלק מן המתווכים הרשמיים אינם עוסקים בתחום בפועל, אלא הוציאו תעודה למקרה שיחפצו לעסוק בו בעתיד. השאר אינם משלמים אגרה למדינה ולא עברו את המבחנים הנדרשים.

"אנחנו מייבאים ללקוחות מכוניות שכל אחת מהן שווה מאות אלפי שקלים", אומר מתווך המחזיק ברישיון חוקי. "האם הלקוח יודע שהמתווך שלו עלול ללכת למאסר? מדוע אין אכיפה?". לדברי גורמים בענף הרכב, חלק מהמתווכים הם בעלי רישום פלילי בעקבות חקירות שערכה רשות המיסים. למרות זאת, הם ממשיכים לייבא מכוניות ולפרסם את מרכולתם בפומבי, ולא מתבצעת אכיפה נאותה. 

במשרד התחבורה אומרים כי "אגף הרכב זימן לחקירה כמה יבואנים שנחשדו בפעילות בניגוד לחוק, ובמקביל נערכת פעילות סמויה כנגד מספר יבואנים נוספים". במשרד אומרים שהם נלחמים בתופעה במגוון אמצעים, ומדגישים שקבלת רישיון לייבוא אישי של רכב מותנית בהצהרה מחייבת ובעמידה בכל התנאים שנקבעו בחוק. לדבריהם, הם רואים בחומרה רבה תיווך ללא רישיון ‑ המהווה לפי חוק שירותי ומקצועות הרכב עבירה פלילית לכל דבר.

Support Ukraine