סיבוב פרסה ב-24 שעות: מה גרם לליברמן להחליט על הורדת המס על הדלק?

לפני שנתיים - 6 אפריל 2022, גלובס
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי המס על הדלק יופחת לשלושה חודשים בחצי שקל ומחיר ליטר בנזין ירד ל-6.94 שקלים . אלא שרק לפני ימים, הוא ומנכ"ל משרדו התנגדו נחרצות להורדת הבלו מחשש לעידוד השימוש ברכב פרטי . ליברמן הסביר את הזיגזג בהצטמקות הגירעון וחשף שהוא ירד ל-1.6% במרץ

לאחר שמחיר הדלק בישראל זינק בתחילת החודש לשיא של 8 שנים (כתוצאה מהעלייה החדה במחיר הנפט), ובניגוד לעמדת הדרג המקצועי באוצר - שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע היום במפתיע על הפחתת המס על הדלק בחצי שקל באופן מיידי. המס על הדלק יופחת זמנית עד לשלושה חודשים, וברבעון הבא הנתונים ייבחנו מחדש בהתאם להתפתחויות במשק ובכללה העולמית.

החלטתו של ליברמן תפסה את כולם בהפתעה לא רק כי המהלך מנוגד להמלצת הדרג המקצועי באוצר בראשות רם בלניקוב, שרק השבוע הביע חוסר נכונות להורדת המס, אלא כי ליברמן בעצמו התבטא נגד המהלך בעבר באמתלה כי הפחתתו תעודד את השימוש ברכב פרטי וגם יהיה קשה יותר לאחר מכן להעלות את המס בחזרה.

מחיר ליטר בנזין שעמד בעקבות ההעלאה האחרונה ב-1 באפריל על 7.44 שקלים לליטר יופחת בכפוף לאישור ועדת הכספים של הכנסת ל-6.94 שקלים לליטר. אלא שההפחתה נמוכה מהיקף העלייה בחודשיים האחרונים של מחיר הנפט, ולא צפויה להוריד משמעותית את האינפלציה שלפי התחזיות תגיע ליותר מ-4% בחודשים הבאים.

ליברמן אמנם הורה על הורדה "מיידית", אך גם ציין כי היא תזדקק לאישור בוועדת הכספים, שצפויה להתכנס רק בשבוע הבא ועל שולחה כבר קיימות כ-1,500 הסתייגויות לגבי הגדלת נקודות הזיכוי במס הכנסה והגדלת מענקי העבודה לעובדים בשכר נמוך.

הגירעון הצטמק וההכנסות מהבלו זינקו

אז מה גרם לליברמן לשנות את דעתו? בשבוע החולף נחשפה מחלוקת מול בנק ישראל בנושא המס על הדלק כאשר נגיד בנק ישראל אמיר ירון קרא לזנוח את המס על הבלו בטווח הארוך ולעבור לאגרת גודש שנחשבת למס חכם וצודק יותר, אך ליברמן בתגובה ביקש "לא לחלק עצות מהטריבונה".

יוקר המחיה מעיק על הצרכנים בישראל לא מהיום, והפחתת המס לא תפתור את הבעיה, אלא שליברמן מסביר את שינוי עמדתו בנתונים הטובים של המשק. הנתונים עליהם מדבר ליברמן הם הידוק שוק העבודה - שהצביע על ירידת שיעור האבטלה ל-3.2% במחצית הראשונה של מרץ, הצמיחה המהירה של המשק בשיעור של 8% ברבעון החולף, ובעיקר נתוני הגירעון של הממשלה.

קופת המדינה תפסיד 800 מיליון שקל

עוד לפני פרסום הנתונים הרשמיים ביום ראשון הקרוב שיעידו על היקף ההכנסות הממשלה ממסים, ליברמן חשף כי הגירעון ירד ל-1.6% מהתוצר של המשק לעומת 2.2% בפברואר. סביר להניח כי הכנסות הממשלה מהמס על הדלק הרקיעו שחקים וליברמן ממזער כעת את הביקורת. הפחתת מחיר הדלק בחצי שקל לשלושה חודשים תהיה כרוכה באובדן הכנסות ממסים של 800 מיליון שקל, אחרי שאלו הסתכמו בשנה החולפת בכ-18 מיליארד שקל ב-2021.

מה עם ההבטחה לסבסוד החשמל?

ליברמן מנסה לאסוף נקודות זכות כשציין את המחמאות שקיבל לגבי מצב המשק מבכירים בבנקאות העולמית איתם נפגש בשבוע שעבר בלונדון. "בכל רבעון אנו מבצעים הערכה על ביצועי המשק ובהתאם לכך מקבלים החלטות. גם ברבעון הבא נביא עוד החלטות. כרגע התפיסה היא להחזיר את הכסף לציבור", אמר ליברמן. אלא שהמהלך שלא נעשה בתיאום עם הגורמים הנושקים לאוצר כמו משרד האנרגיה, מה עשוי לשקף את הלחץ של השר.

בתחילת פברואר, פורסם בגלובס, כי חלק מחברי הקואליציה דרשו להפחית את המס על הדלק ולסבסד את העלייה במחירי החשמל בעקבות גל עליות המחירים. ליברמן כבר מיתן את העלאת מחיר החשמל בפברואר, אלא שמבדיקת גלובס עולה כי השר עוד לא חתם על הצו של רשות החשמל להורדת תעריף החשמל שעליה הכריז במסיבת עיתונאים חגיגית. רק כאשר השר יחתום, רשות החשמל תוכל לכנס את המועצה ולעדכן את התעריף. משר האוצר נמסר בתגובה כי הוא יחתום על הצו בימים הקרובים. אם אכן יעשה כך, הפחתת התעריף תיכנס לתוקף ב-1 במאי.

הרבעון הבא: "תלוי במצב המשק והשווקים בעולם"

זינוק מחיר הנפט הביא חלק ממדינות אירופה לסבסד את מחיר הדלק בתחנות, אם כי מצבן קשה יותר נוכח התלות בגז הרוסי, בעוד שבישראל מחירי הגז חתומים בחוזים מחיר קבוע, כך שהחשיפה שנותרה היא למחיר הנפט. "נושא הבלו בהמשך תלוי במצב המשק והשווקים הבינלאומיים. אנו לא יודעים מה יהיה המחיר הקובע בימים של חישוב הנוסחה למחיר הדלק. אנחנו נחליט מה עושים הלאה בהמשך להתפתחויות. בכל רבעון מבצעים הערכה על ביצועי המשק ובהתאם לכך מקבלים החלטות. גם ברבעון הבא נביא עוד החלטות. כרגע התפיסה היא להחזיר את הכסף לציבור", אמר ליברמן.

"אני יודע לקבל החלטות אך ורק על בסיס נתונים. אני לא עושה שפכטל בעיצומה של רעידת אדמה. אני כל הזמן שומע כל מני עצות מהטריבונה. או שאנשים מנסים לנחש מה באוצר מנסים לעשות, או שלא מקשיבים היטב לכל הניואנסים שאני מתראיין לגביהם", הסביר ליברמן את שינוי עמדתו שנשענת גם על הערכות בלומברג כי מחיר הדלק מתייצב סביב ה-105 דולר לחבית ונע בטווחים שבין 99 דולר לחבית עד ל-112 דולר לאחרונה.

לאחרונה הופעלו לחצים על ליברמן להפחית את המס על הדלק כפי שנעשה בימי המחאה החברתית ב-2011 אלא שמנכ"ל האוצר, רם בלניקוב, אמר השבוע כי המצב כיום שונה ואין צורך בהפחתת המס.

Support Ukraine