מה יבואני הרכב מסתירים והאם התייקרות החשמליות עשויה להיות בלוף?

לפני שנה, 3 חודשים - 16 ינואר 2023, כלכליסט
מה יבואני הרכב מסתירים והאם התייקרות החשמליות עשויה להיות בלוף?
לפי נתונים שפרסם איגוד יבואני הרכב, היבואנים יושבים על "בנק" של כ-12 אלף מכוניות חשמליות. אלה לא יימכרו במחירי 2022, למרות שיוצרו, הגיעו ארצה וגם שוחררו ממכס בשנה שעברה. המחיר יהיה של 2023 וגם רשות המסים תרוויח

בשבוע שעבר התרחשה בוועדת הכספים דרמה מתוקשרת היטב בדיון על עליית מס הקניה על הרכב החשמלי: יושב ראש ועדת הכספים משה גפני, דרש מאנשי משרד האוצר לשוב אליו תוך שלושה ימים עם מסקנות בשאלה מדוע מס הקנייה בעצם עולה ומייקר את המכוניות החשמליות. 

אנשי רשות המסים הסבירו מדוע העלייה חיונית, נציגיהם של ארגונים סביבתיים סיפרו על יתרונותיהן של המכוניות החשמליות - ורק נציגיו של גוף אחד גדול במיוחד ולמעשה הכי חשוב לא הגיעו בכלל לוועדה: יבואני הרכב. היחיד שהגיע היה נציג מטעם יבואנית מכוניות SKYWELL, שהדגיש כי אינו קשור ליתר יבואני הרכב ולא ממש נתן תשובות משכנעות כאשר התבקש להסביר כמה הוא בעצם מרוויח על המכוניות החדשות. 

מהר מאוד, כצפוי, הכלבים נבחו, השיירה עברה ובסוף השבוע גם יבואנית BYD ייקרה את המכוניות. היום יבואנית ג'ילי הודיעה גם על התייקרות של דגמי 2023. וכעת כדי לרכוש מכונית סינית עממית חשמלית מאובזרת היטב צריך לרוב להוציא מעל 160 אלף שקל. על איוניק 5, פולקסווגן ID4 וטסלה 3 צריך להוציא קרוב לרבע מיליון שקל לרכב שאפילו אינו ברמת הגימור הבכירה. ובל נטעה: אלה לא מכוניות יוקרה, רק מכוניות חשמליות משפחתיות. 

ואולם - כפי שנחשף היום בכלכליסט, חלק מכובד מהתייקרות ינואר הזאת הוא ככל הנראה אחיזת עיניים. נתוני רשות המסים אינם משקרים: בדצמבר האחרון יבואני הרכב שחררו ממכס לא פחות מ-16 וחצי אלף מכוניות חשמליות. שהן יותר ממחצית מכל כמות המכוניות החשמליות שיבואני הרכב מסרו ללקוחות בשנה שעברה - 27.6 אלף. לפי מקורות בענף הרכב, בשבועיים האחרונים נמל אילת הפך לכוורת חשמלית: אוניות פרקו מכוניות ללא הרף ומוביליות הוזעקו מכל רחבי הארץ כדי להעביר את הסחורה בדחיפות למגרשי היבואנים לאחר השחרור ממכס. 

כעת נבצע חישוב פשוט. הנתונים של איגוד יבואני הרכב קובעים שבערך 5,000 מכוניות חשמליות נמסרו ללקוחות בפועל בדצמבר. זוהי אגב הערכה מאוד נדיבה - בפועל בערך 4,000 מכוניות חשמליות נמסרו- וזה אומר שאם נעשה חשבון סנדלרים אז נגלה שיבואני הרכב יושבים על "בנק" של בערך 11 עד 12 אלף מכוניות חשמליות. ואת המכוניות החשמליות האלה הם ימכרו ללקוחות בקרוב וסביר להניח שהמכוניות האלה ממש לא ימכרו במחירי 2022 למרות שהמכוניות האלה יוצרו ב-2022, נחתו על אדמת ישראל ב-2022 וגם שוחררו ממכס בשנת 2022. אבל המחיר יהיה מחיר 2023 כי "המדינה אשמה". או לסירוגין, המכוניות האלה ימכרו כנראה בהנחה יפה לציי הרכב, הנחה שתאפשר להם לרכוש כנראה מכוניות 2023 במחירי 2022 ומן הסתם גם למכור אותן בבוא היום ברווח שיהיה יותר נאה.

הערכות גסות בענף הרכב טוענות שבשנה הנוכחית קצב מסירת הרכב החשמלי יוכפל, כלומר את השנה נסיים אולי עם עשרות אלפי מכוניות חשמליות חדשות שימכרו לנו במחיר שמשקף כמובן את מס הקנייה החדש שעלה בשבוע שעבר. אבל כפי שנחשף היום ב"כלכליסט", כמה עשרות אחוזים מן המכוניות האלה, הסחורה של החודשים הקרובים, הן בכלל מכוניות שנרכשו לפי מס הקנייה הישן וגם שוחררו ממכס לפי מס הקנייה הישן. וכעת סביר להניח שהלקוחות ישלמו מחיר גבוה יותר בגלל שהמכוניות האלה ישבו ככל הנראה כמה ימים או כמה שבועות במחסנים של יבואני הרכב ואז ימכרו במחירי 2023 שמשקפים את עליית מס הקנייה. לאור חשיפת כלכליסט מהבוקר אפשר להבין מדוע יבואני הרכב לא טרחו להגיע לדיון בוועדת הכספים - עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי מסדרת להם לחודשים הקרובים בוננזה חשמלית, כנראה על חשבונם של הלקוחות.

מדוע ברשות המסים מאפשרים ליבואני הרכב לבצע מהלך מהלך שבעצם מייקר לאלפי ישראלים את המכונית החשמלית למרות שזו בכלל הגיעה לישראל בשנה שעברה? קודם כל בגלל שזה חוקי לחלוטין. אבל מעבר לכך בגלל הכסף הקל. היום נחשף בכלכליסט היקף ההכנסות של רשות המסים משחרורי המכוניות שבוצעו בחודש שעבר - וההיקף אדיר. היקף ההכנסות של המדינה בדצמבר ממיסוי על רכבים היה 2.2 מיליארד שקל. עם כזו הכנסה בחודש אחד, אפשר להבין מדוע זה מתאפשר.

ועוד נקודה חשובה: אם בוועדת הכספים מראים כזו אכפתיות בנושא מיסוי המכוניות החשמליות, מדוע בוועדה אף אחד לא טורח לבדוק כמה מן המכוניות החשמליות שימסרו בחודשים הקרובים הן בכלל מכוניות שעליהן שולם מס הקנייה הישן? התשובה היא ככל הנראה מעל עשרת אלפים מכוניות חשמליות. כלומר מעל שליש מכל החשמליות שנמסרו אשתקד. האם בוועדת הכספים יעשו משהו בנושא? את התשובה כולנו יודעים.

Support Ukraine