המלחמה בישראל מאיימת על שוק הרכב החשמלי בארה"ב

לפני 5 חודשים, 4 שבועות - 30 אוקטובר 2023, כלכליסט
המלחמה בישראל מאיימת על שוק הרכב החשמלי בארה"ב
הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להשאיר את אחוזי הריבית בשיעור גבוה נוכח אי הוודאות שמייצרת הלחימה בין ישראל לחמאס, ובעיקר נוכח האפשרות שארה"ב תיכנס למערכה. כתוצאה מכך ומגורמים נוספים, יצרניות רכב חשמלי עשויות למצוא את עצמן במשבר חמור

לפני כמה ימים התרחש בארצות הברית אירוע לא שגרתי: ריוויאן, אחת מיצרניות הרכב החשמלי המעניינות ביותר בשוק הרכב האמריקאי, שמתמחה ברכבי שטח ובטנדרים חשמליים, הודיעה על הנפקת מניות לציבור בשווי 1.5 מיליארד דולר.  על פניו, לריוויאן אין סיבה להנפיק מניות לציבור: במרץ האחרון ריוויאן גייסה 1.3 מיליארד דולר ולפי הצהרת החברה ממרץ האחרון יש לה מספיק הון כדי להמשיך ולפעול בניחותא עד שנת 2025.

ההסבר הרשמי שמנכ"ל החברה אר ג'יי סקארינג' סיפק לתקשורת האמריקאית היה שריוויאן זקוקה לכספים נוספים כדי שתוכל לתכנן גם רכב כביש שטח קטן שיצטרף לטנדר החשמלי ולרכב השטח החשמלי והקשוח של החברה - רכב שיוכל להתחרות לדוגמה במכונית החשמלית העממית של טסלה, שכנראה תוצג בשנים הקרובות. ואולם, בריוויאן ידעו שיזדקקו לכספים לטובת מחקר ופיתוח רכב קטן גם במרץ האחרון, כשהחברה הודיעה שיש לה מספיק כסף, אז מה קרה? ההסבר שסקארינג' סיפק לתקשורת האמריקאית היה דיפלומטי, אבל קולע:"אין לנו יכולת לשלוט בסביבה המאקרו כלכלית כי אין ביכולתנו לחזות מראש עימותים פוליטיים. מדובר בסיכון לשווקי ההון ולנזילות של השווקים". 

סקארינג' נמנע מציון הסכסוך במזרח התיכון, כפי שרוב תעשיית הרכב העולמית נמנעת מעיסוק בסכסוך בישראל, אבל רשת רויטרס פירשה את דבריו כך: "מדובר בחוסר ודאות הנוגע לעימות ישראל-חמאס מצביעות על מצב שבו הבנק המרכזי בארה"ב ישאיר את אחוזי הריבית בשיעור גבוה למשך זמן רב". 

ריוויאן בפירוש לא לבד: למעשה, חלק גדול מיצרני הרכב האמריקאים שמתמחים ביצור רכב חשמלי באופן בלעדי לא מלקקים דבש - בעיקר נוכח מיעוט דגמים ועלויות מחקר ופיתוח שהולכות ונערמות. לוסיד, אחת המתחרות הבולטות ביותר של ריוויאן, פרסמה לפני פחות משבועיים מספרים לא מעודדים: יצרנית הרכב החשמלי המבטיחה מכרה 2,173 מכוניות בלבד ברבעון. לפי הערכות שפורסמו על ידי בלומברג, לוסיד מפסידה יותר מ-300 אלף דולר על כל מכונית שהיא מייצרת וריוויאן מפסידה 110 אלף דולר על כל רכב.

במקרה של לוסיד, ריוויאן ועוד יצרניות רכב חשמלי אמריקאיות עצמאיות, הבעיה טמונה בעלויות הריביות הגבוהות שמכבידות על היצרניות ומנפחות את מחירי המו"פ שלהן, אבל יש עוד בעיה: למרות הבאזז העולמי התקשורת האמריקאית גדושה בדיווחים על ירידה במכירות רכב חשמלי וסקרים שפורסמו לאחרונה בארה"ב מראים כי 50% מבעלי הרכב החשמלי יעדיפו בבית מכונית נוספת, שמונעת בבנזין.

כך, לדוגמה, ג'נרל מוטורס הודיעה בשבוע שעבר שהיא דוחה את השקת הטנדר החשמלי שלה כמעט בשנה וחצי, ופיסקר הודיעה השבוע שהיא נערכת להאטה במכירת רכב חשמלי בארה"ב. לפי דו"ח של פירמת האנליסטים COX המתמחה בשוק הרכב האמריקאי, "בכל הקשור במכירת רכב חשמלי – השוק בדרך להתפכחות קשוחה. הרכבת רכב חשמלי היא דבר אחד, אבל מכירה של הרכבים האלה היא דבר אחר לחלוטין". 

בל נטעה: בסופו של דבר מה שימכרו בארה"ב ובעולם כולו יהיה רכבים חשמליים, אבל כעת מעורבותה של ארה"ב במלחמה מכבידה בעיקר על יצרני הרכב החשמלי, שכן שהם תלויים כיום בריביות וביכולת הגיוס. כיום התקשורת האמריקאית עדיין לא עוסקת במפורש בהשפעת המלחמה על הכלכלה האמריקאית בכל הקשור לענף הרכב המקומי, אבל ככל שהלחימה תימשך וארה"ב תיכנס למה שעשוי להיות עימות ממשך, יצרני הרכב החשמלי יהיו הראשונים שיפגעו.

Support Ukraine