שוק המשומשות מעביר להילוך אחורי

לפני שנה, 10 חודשים - 8 יוני 2022, כלכליסט
שוק המשומשות מעביר להילוך אחורי
מספר העסקאות של מכוניות יד שנייה מתחיל לאבד גובה עם ירידה של 2.6% בחמשת החודשים הראשונים השנה בהשוואה לשנת השיא אשתקד. סיבות לשינוי המגמה: התייקרות מצטברת של 8% במחיר המשומשות והצפה בעסקאות ליסינג

שוק המכוניות המשומשות, שנהנה אשתקד מפריחה חסרת תקדים על רקע משבר הקורונה, מתחיל לגלות סימני האטה בחמשת החודשים הראשונים של 2022. אשתקד לא נמכרו אפילו 290 אלף מכוניות חדשות, אבל נרשמו 991,402 עסקאות בתחום המכוניות המשומשות, שיא של כל הזמנים בענף המקומי. לשם השוואה, בשנת 2020 בוצעו בישראל 872,060 העברות בעלות על מכוניות משומשות; בשנת 2019 בוצעו 877,396 העברות בעלות; ובשנת 2018 בוצעו 838,843 העברות. בהתאם למגמה הזו גם מחירי המכוניות המשומשות זינקו. כל סוחר בישראל מיהר לספר לתקשורת כמה מצבו מצוין וכמה הלקוחות שמחים לשלם מחירים גבוהים מעל המחירון. אבל שנת 2022 היא כבר סיפור שונה. 

נתוני משרד התחבורה חושפים כי היקף העסקאות של מכוניות משומשות (הכוללים גם “יד ראשונה אפס קילומטר” שהן עסקאות יד שנייה לכל דבר) נמצא במגמת ירידה בחמשת החודשים הראשונים של השנה. לפי הנתונים, מתחילת השנה בוצעו 474.5 אלף העברות בעלות לרכב משומש, זאת בהשוואה ל־487,853 העברות בעלות בחמשת החודשים הראשונים של 2021. 

הנתונים האלה מגובים גם בדיווחים מעניינים אשר מופיעים בדו”חות הרבעון הראשון של חברות הליסינג, אשר מתפרנסות ממכירה של מכוניות שסיימו את מחזור חייהן. בדו”חות של אלבר לדוגמה צוין כי עלות כלי רכב שנמכר במסגרת עסקאות סחר רכב ברבעון הראשון אשתקד היתה 189,651 שקל, ואילו ברבעון הראשון השנה היתה העלות 142,965 שקל – ירידה של  30%. בשלמה סיקסט צנחו ההכנסות ממסחר בכלי רכב מ־238 מיליון שקל ל־104 מיליון שקל — ירידה של 56%. גם במגרשי הרכב מודים המוכרים שבחודשים האחרונים המצב השתנה. הלקוחות כבר לא רודפים אחרי כל מכונית.

במקום לנסוע, מעדיפים לטוס

"במחירון מאי ובמחירון יוני שייצא בקרוב נראה סימני האטה בשוק הרכב המשומש", מסביר מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, אשר מפרסמת את מחירון הרכב של לוי יצחק. "יש קטגוריות שבהן כבר מורגשת האטה, למשל קטגוריית המכוניות המשפחתיות, ויש קטגוריות שבהן המחירים נשמרים לעת עתה, כמו קטגוריית המכוניות ההיברידיות וקטגוריית מכוניות המיני. בנוסף לכך קטגוריית רכבי הכביש־שטח שומרת על ערך, אבל כבר לא מדובר על עליות מחיר במחירונים". 

קיימות כמה סיבות לכך ששוק המשומשות חוזר לשפיות. ראשית, בישראל קיים קשר סימביוטי הדוק בין כמות הכסף הפנוי של הישראלים ובין הנכונות שלהם לרכוש מכונית. רמת המינוע בישראל נמוכה בהשוואה לרוב מדינות אירופה, וכשלישראלים יש כסף, הם מעדיפים להשקיע אותו במכונית משומשת. אלא שכעת לכסף הפנוי שנועד למכונית משומשת יש תחרות בלתי צפויה: "הציבור הישראלי הגיע באפריל למסקנה שאת הכסף שיש לו הוא מעדיף להוציא על חופשות, וכך ראינו גם בנתב”ג", מסביר לוי. "הרבה כסף שהיה ‘פנוי’ והיה מיועד לרכישת רכב משומש עבר לחופשות". 

מעבר לכך, בסופו של דבר גם הקונה הנחוש ביותר בישראל אשר חייב מכונית משומשת מציב לעצמו רף מסוים לקניה, כלומר מחיר שהוא לא מוכן לעבור, וכאשר המוכרים החליטו להעלות את המחירים אל מעבר לרמת ההיגיון, שוק הרכב התייצב, או בשפה יותר פשוטה: הקונים החליטו להפסיק להיות פראיירים. לדברי לוי, "הישראלים הפנימו שמחירי המשומשות עלו בכ־8% בחצי שנה והחליטו לתת ברקס. הדבר ניכר בדו”חות של החברות המדווחות וגם בדו”חות משרד התחבורה". 

מעבר לסיבות אלה, שוק המשומשות חוזר למצב של שפיות בגלל סיבות נוספות. לא ניתן להתעלם מן העובדה שעם כל התלונות אשר נשמעו בענף הרכב הישראלי, השנה שעברה היתה שנת שיא של מכירות רכב. חלק מהרכבים האלה הגיעו לציי הרכב, ובמהלך חודשי השנה הראשונים הם השתחררו לשוק, כלומר ביצעו עליהם עסקאות ליסינג, מה שהוריד את הצורך במכוניות משומשות. 

חוזרים לאופניים

מעבר לכך ישראלים מגלים את עולם התחבורה האישית, כלומר את האופניים והקורקינט. התרבות שבילי האופניים והקורקינט עושה את שלה, וכך גם הגודש בכבישים והתייקרות הדלק. "ניקח לדוגמה אדם שרוצה לקנות מכונית בשווי של 40-30 אלף שקל", מסביר גורם באחת מחברות הסחר, "פעם לתדלק את המכונית הזאת עלה 1,000 שקל בחודש. עכשיו זה כבר 2,000 שקל בחודש. מי רוצה לקנות מכונית שבתוך שנה וחצי משלמים את הערך שלה בדלק? עדיף כבר לנסוע בתחבורה ציבורית ולסבול או לעבור לאמצעי תחבורה אישי כמו קורקינט".

ויש גם הסיבות הייחודיות להשפעת הקורונה. "אחרי שנת הקורונה היתה תקופה של חוסר ודאות בכל הנוגע לעבודה מהבית, אבל כעת ברור לעובדים היטב באילו ימים הם יעבדו מהבית ובאילו לא, ויש חברות שבהחלט מאפשרות לעובד למשל להגיע למשרד רק שלושה ימים בשבוע”, מסביר הגורם. “במצב כזה יש מי שעושה חשבון אם בשביל שלושה ימים בשבוע שווה להחזיק עוד מכונית, או פשוט לעלות על קורקינט או אפילו מונית. 

"כיום בהתחשב במחירי הדלק, מי שיכול לנסוע לעבודה שלושה ימים בשבוע ולשבת לעבוד מהבית שלושה ימים נוספים מבין שעם עלויות הזמן והדלק, כבר יכול להיות יותר משתלם לקחת מונית, שלא לדבר על העובדה שיש מגמה ברורה, במיוחד בתל אביב, של מעבר לאמצעי תחבורה אישיים כמו קורקינט ואופניים". 

כיצד ינהג שוק הרכב הישראלי בהמשך השנה? בהתחשב במצב הנוכחי, כלומר מחירי דלק גבוהים, שמים פתוחים וגם משבר אשר הולך ומתממש בהייטק, כנראה ששוק המשומשות כבר לא יחזור לבוננזה של 2021. "מחירון הרכב של מאי משקף כבר ירידות במחירי המכוניות המשפחתיות בשיעור של כ־2%", מסביר לוי. "רכבי הכביש־שטח עדיין שומרים על ערך בגלל שיקולי אופנה וגם ההיברידיות בגלל מחירי הדלק, אך החודשים הקרובים ישקפו בשוק רגיעה".

Support Ukraine