שוק המשומשות נרגע? המכירות ירדו ב־4% בשליש הראשון של השנה

לפני שנה, 11 חודשים - 21 מאי 2022, כלכליסט
שוק המשומשות נרגע? המכירות ירדו ב־4% בשליש הראשון של השנה
הירידה במכירות מכוניות חדשות מורגשת גם בשוק המשומשות - בשליש הראשון של 2022 נרשמו רק 374 אלף העברות בעלות. בנוסף, לשוק נפלטות פחות מכוניות מאחר שחברות הליסינג מאריכות את משך החוזים מול הלקוחות שלהן

התקררות בשוק המכוניות המשומשות - כך עולה מנתוני משרד התחבורה, שמסכמים את מספר העברות הבעלות למכוניות, ומצביעים על מגמה של רגיעה יחסית בשוק המכוניות המשומשות בשנת 2022. לפי נתוני משרד התחבורה, אשר הגיעו לידי "כלכליסט", במהלך השליש הראשון של 2022 בוצעו בישראל 373.9 אלף העברות בעלות למכוניות משומשות, ירידה של כ־4% לעומת 389.9 אלף העברות בעלות בתקופה המקבילה אשתקד. 

שוק המכוניות המשומשות בישראל הפך ב־2021 לאחת הזירות העמוסות ביותר ולא בכדי: לפי נתוני משרד התחבורה, בוצעו אשתקד לא פחות מ־991.4 אלף העברות בעלות למכוניות פרטיות. לשם השוואה: ב־2020, שנת הקורונה, בוצעו בישראל 872.1 אלף העברות בעלות למכוניות פרטיות. 

עוד עולה מנתוני משרד התחבורה, אשר מסכמים את השליש הראשון של שנים ותיקות יותר, כי מגפת הקורונה היתה גורם בעל השפעה גדולה על השוק. כך, בשנת 2020 מדובר על 284.1 אלף עסקאות וב־2019 מדובר על 355.1 אלף עסקאות.

התקופה המכריעה של השנה

השליש הראשון של כל שנה נחשב למכריע — גם בשוק המכוניות החדשות וגם בשוק המשומשות — שיש ביניהם קשר סימביוטי חזק.

 הנוסחה פשוטה: הישראלים מעדיפים לקבל את המכונית החדשה שלהם אחרי תחילת השנה, כדי לקבל שנת דגם חדשה יותר — לכן החודשים ינואר עד מרץ הם חודשים חזקים במיוחד. אותם ישראלים שמקבלים מכונית חדשה משחררים את מכוניתם לשוק המשומשות למכירה. מעבר לכך, בשוק המשומשות פועלים כוחות הפוכים: הישראלים לא קונים מכוניות בחודשים נובמבר־דצמבר מתוך תקווה שהמחירים יירדו בינואר עם הצגת שנת הדגם החדשה.

כאמור — 2022 היא שנה חריגה. היקף העסקאות של מכוניות משומשות ירד. לכאורה היתה אמורה להתרחש מגמה אחרת: גידול אוכלוסייה טבעי של כ־2% בשילוב עם רמת מינוע נמוכה (נכון ל־2020 מדובר ב־397 מכוניות לאלף נפש, לעומת 625 מכוניות לאלף נפש בשוודיה או 929 מכוניות לאלף נפש באיטליה, למשל), אמורים היו לייצר ביקוש תמידי למכוניות משומשות. אך לא כך הדבר.

ישנן כמה סיבות לכך. ראשית, היקף המכירות של מכוניות חדשות ירד בהתאם. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב נמסרו בישראל 110,897 מכוניות חדשות. מדובר בירידה של 11.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (שנת 2021 היתה שנת שיא של מסירות רכב במדינת ישראל עם 289,291 מסירות). 

הדי המלחמה באוקראינה

הסיבה העיקרית לירידה במסירות השנה היא המלחמה באוקראינה, אשר גרמה לירידה ביכולת הייצור של היצרנים באירופה. כלומר - לשוק נפלטו פחות מכוניות למכירה. יתרה מזאת, בקרב ציי הרכב מורגשת כיום מגמה ברורה של הארכת חוזים, בגלל קשיי אספקה. כלומר, במקום להעניק לחוכרים מכונית חדשה לאחר שלוש שנים, בחברות הליסינג מעדיפים לבצע הארכת חוזה ללקוח לארבע שנים. משמעות הדבר -  פחות מכוניות נפלטות לשוק.

שנת 2021 אופיינה בכמה תופעות שהפכו חלק מן המכוניות המשומשות לפחות אטקרטיביות. ראשית, מחירי המכוניות החדשות עלו, מה שדחף למעלה את מחירי המכוניות המשומשות בסקטורים מסוימים (למשל מכוניות שמחירן פחות מ־10,000 שקל), או לחלופין לא איפשר להם לרדת. שנית — לפי סוחרים ברכב משומש, מחירי המכירה היו גבוהים ממחיר המחירון הרשמי, מה שבסופו של דבר גרם לרתיעה של קונים ולדחייה של תוכניות לרכוש מכוניות משומשות.

מעבר לכך, דווקא העובדה ש־2021 היתה השנה הטובה ביותר של שוק הרכב הישראלי החדש פגעה במכירות הרכב המשומש ב־2022. מכיוון ש־2021 היתה "שנת הכסף הקל", כלומר הישראלים לא היססו ללוות כספים, להשתמש בכספי החסכונות ולרכוש מוצרים כמו מכונית חדשה, ולפעמים גם מכונית חדשה שנייה או שלישית למשק הבית, דווקא הורידו את הביקוש בשוק המשומשות ב־2022.

Support Ukraine