רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית תורחב ביולי: כל הפרטים

לפני חודש - 26 מרץ 2024, Walla!
רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית תורחב ביולי: כל הפרטים
שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כי רפורמת התעריפים שתיכנס לתוקף ב-25 במרץ, ותכלול נסיעה חינם לחיילים משוחררים, הנחה של 33% עד גיל 26, והנחה של 50% ליישובי פריפריה תורחב ביולי. רגב: "בתקציב הבא אאבק על תוספת תדירויות וקווים"

רפורמת ההנחות בתחבורה הציבורית שתושק בעוד 10 ימים תזכה לפעימה שנייה בהמשך השנה, שתכלול נסיעות חינם לקשישים כבר מגיל 62 במקום מגיל 75 כיום, והנחות ב-50% לתושבי שכונות חלשות בערים חזקות.

כך הבטיחה היום שרת התחבורה מירי רגב, בעת שהציגה את רפורמת "צדק תחבורתי" שיזמה, בנימוק שרפורמת המחירים שיזמו וביצעו קודמתה מרב מיכאלי ושר התחבורה הקודם אביגדור ליברמן העניקה הנחות לתושבי המרכז על חשבון הפריפריה.

השלב הראשון כולל נסיעה בחינם לחיילים משוחררים ובוגרי השירות הלאומי, שנה מיום שחרורם. לפי חישובי משרד התחבורה מדובר בהנחה של 1,188 עד 7,230 שקל לשנה. בנוסף צעירים בני 18 עד 26 יזכו ל-33% הנחה בתעריפי הנסיעה, מה שאמור לחסוך להם בין 392 ל-2,415 שקל. כמו במקרה של חיילים משוחררים, את ההנחה המרבית יקבלו מי שינצלו אותה לנסיעות היקרות יותר ברכבת.

זכאי ביטוח לאומי ובעלי מוגבלויות, שמקבלים כבר היום הנחה של 50% על רכישת ערך צבור לנסיעות בודדות ברכבת, יקבלו מעתה הנחה זהה גם על רכישת מסלולי חופשי-חודשי.

אבל ההטבה המשמעותית ביותר היא לישובים בדירוג 1-5 בפריפריה הגיאוגרפית, למעט יישובים חזקים שמדורגים באשכולות 9- 10 במדד כלכלי - חברתי: הנחה של 50% בתעריפי התחבורה הציבורית. כפי שפורסם בוואלה, מדובר על ערים וישובים כמו באר שבע, קריית שמונה, טבריה, ערד, אופקים, נתיבות, רהט, אך ללא יישובי פריפריה מבוססים כמו כפר ורדים ועומר.

בפעימה השנייה שאמורה להתרחש ביולי, אמורה להתרחב הנסיעה בחינם בתחבורה ציבורית לאזרחים ותיקים כבר מגיל 62 במקום 75 שנה כיום.

בנוסף יתחילו לקבל את הנחת ה-50% גם תושבי שכונות בדירוג 1-5 במדד הכלכלי חברתי. רגב ויתרה על התכנית להעניק הנחות גורפות לתושבי בני ברק וירושלים, אך רובם יקבלו אותה כעת לפי השכונה שבה הם מתגוררים, לצד שכונות חלשות יותר בתל אביב למשל, כמו שכונת התקווה.

"אנחנו מתקנים רפורמה מעוותת שיישמה הממשלה הקודמת והבטחתי לתקן ברגע שאחזור למשרד התחבורה", אמרה היום רגב. "ההוצאה על רכב היא השנייה בגודלה אחרי המגורים. הוצאה כבדה לצעירים כבד שזקוקים לרכב כדי להגיע לעבודה, וכעת אנחנו מקלים עליהם לוותר עליו, לחסוך בהוצאות, ולהתרגל להשתמש בתחבורה ציבורית".

עם זאת רגב הבהירה לשאלת וואלה כי הצורך לדאוג לצעירים לתחבורה ציבורית לא יוביל להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, או לשינוי החוק כך שיתאפשר לחברות המעוניינות בכך להפעיל שירותי אוטובוסים בתשלום בסופי שבוע. "אנחנו חיים במדינה יהודית ולא תהיה תחבורה ציבורית בשבת, יש פתרונות אחרים".

גורמי מקצוע וגם סקרי נוסעים של הרשות לתחבורה ציבורית הבהירו שוב ושוב כי תדירות נמוכה, מחסור בקווים ובנתיבי תחבורה ציבורית מפריעים להם יותר ממחירי הנסיעה, בישראל נמוכים יחסית לרוב העולם. "יש לנו סקר שעליו ענו 150 אלף נוסעים שאמרו שאם יוזלו המחירים הם ישתמשו יותר באוטובוסים. אני מבינה גם את חשיבות התדירות ותוספות השירות, ואאבק על מימון עבורן בתקציב הבא".

Support Ukraine