שרת התחבורה הצהירה שתאבק ביוקר המחיה, תעריפי התחבורה הציבורית דווקא יעלו

לפני שנתיים - 23 מרץ 2022, גלובס
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
השרים שכל כך "התאמצו" להיאבק בעליית המחירים של כ-9%, יגרמו לעליית מחירים בתחבורה הציבורית עם ביטול הנחת הערך הצבור בשיעור של 25% - שמשמשת את מי שנסמך על התחבורה הציבורית

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר ליברמן יקיימו מחר (ד') מסיבת עיתונאים ובה יחשפו את מודל התעריפים החדש בתחבורה הציבורית. השרים הכריזו בחודש פברואר כי הם דוחים את ההתייקרות בתחבורה הציבורית לפחות עד לחודש אפריל אך בינתיים מדד התשומות אליו מוצמדים המחירים עלה בעקבות עליית הדלק. במשרד התחבורה טוענים שכדי "לספוג" את עליות המחירים השרים יציגו רפורמה, שהוסתרה מוועדת הכלכלה של הכנסת שדנה היום בנושא. השרים שכל כך "התאמצו" להיאבק בעליית המחירים של כ-9%, יגרמו לעליית מחירים בתחבורה הציבורית עם ביטול הנחת הערך הצבור בשיעור של 25% - שמשמשת את מי שנסמך על התחבורה הציבורית.

בוועדת הכלכלה שהתכנסה לדון היום בהעלאת התעריפים בתחבורה הציבורית זעמו על כך שמשרד התחבורה סירב להשיב למרכז המחקר והמידע של הכנסת מה היא אותה רפורמה שאמורה להיכנס לתוקף ב-1.4. שרת התחבורה ושר האוצר העדיפו כנראה להשאיר את הרפורמה רחוקה מהפיקוח הפרלמנטרי (מדובר בצו שבסמכותם לחתום עליו) ולא לספק מידע כדי להציגו מחר במסיבת עיתונאים חגיגית ומשותפת שתוכל למסך את העלאות המחירים בתחבורה הציבורית.

במסגרת הרפורמה, צפויים להודיע מחר השרים על האחדת תעריפים, ביטול הפערים התמוהים בין מסלולים דומים וסדר בכאוס המוחלט בתעריפים - צעד זה עשוי להיות גם חיובי אבל לצד זאת, צפוי להעלות את מחיר התחבורה הציבורית בהתאם לעלייה במחירי הדלק.

"מטרת התמריץ התאיינה": מבטלים את הנחת הערך הצבור

בנוסף לכך, במסגרת הסיכום התקציבי בין המשרדים כבר נקבע באוגוסט שתבוטל הנחת הערך הצבור. הנחה זו מעניקה על כל הטענה בכרטיס הרב קו סכום נוסף השווה ל-25% מהסכום שהוטען, ניתן לקנות איתו כרטיסים בודדים אך לא הסדרים יומיים וחודשיים. במשרדי הממשלה מסבירים כי מדובר היה בתמריץ של מעבר להטענה ותשלום ברב קו במקום במזומן שכן עיסוק זה האט את מהירות התחבורה הציבורית משום שהנהגים נאלצו להתעסק עם גביית תשלום נוסף על תפקידם כנהגי אוטובוס. משעה שכבר לא ניתן לשלם במזומן מאז מגפת הקורונה - מטרת התמריץ התאיינה.

עם זאת יש לציין שגם לפני כרטיס הרב קו ניתנו הנחות - ברכישת כרטיסייה ניתנו שני ניקובים חינם על כל עשרה ניקובים - הנחה דומה לזו שתבוטל עכשיו. מועסקים במשק מקבלים אמנם הסדר חופשי חודשי מהמעסיק (ומשלמים הטבת מס בשל כך). ואולם מובטלים, מקבלי קצבאות ואחרים משתמשים יותר בערך הצבור. גם מי שעובד בעבודה היברידית עדיף לו להשתמש בערך צבור או מי שנאלץ לנסוע למקומות שונים בארץ. בעבור כל אלו המחיר יעלה.

במשרדי הממשלה טוענים ש-200 מיליון שקל יכנסו לקופת המדינה. מצד אחד טוענים שם שהנוסעים הקבועים לא ייפגעו ומצד שני ברור לבכירי המשרדים שהערך הצבור נותר תמריץ לשימוש ברב קו על חשבון אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית.

שיטת התשלום בעלייה לאוטובוס היא קוסמטיקה נישתית ביחס לבעיות היסוד של התחבורה הציבורית

בסוף שנת 2020 נכנסה לתוקף רפורמה שבאמצעותה ניתן לשלם באמצעות אפליקציות תשלום שפותחו בשוק הפרטי באמצעות שיתופי פעולה בין חברות ניווט בתחבורה הציבורית ומוסדות פיננסים לצד אפליקציה שמפעילה המדינה. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית כינו את הרפורמה "מהפכה", סברו שהיא תוכל להביא נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ו"התאבדו" עליה. ואולם נתוני הנסיעות שנחשפו היום בוועדת הכלכלה ולפיהם רק 4% מהמשלמים משתמשים באפליקציות, מוכיחה כי הרפורמה נכשלה.

שיטת התשלום בעלייה לאוטובוס בכרטיס או בפלאפון היא קוסמטיקה נישתית ושולית, בוודאי ביחס לבעיות היסוד של התחבורה הציבורית כמו העדר אמינות, תדירות, מסלולים מסורבלים, מחסור בנהגים ועוד בעיות בוערות שהרשות העדיפה לדחות את העיסוק בהן כדי שתוכלו לשלם בפלאפון בעלייה לאוטובוס.

ביטול הנחת הערך הצבור תוכל, אולי, להציל את הרפורמה באפליקציות שבמשרדי הממשלה טענו שהיא תחסוך 100 מיליון שקל באמצעות ביטול עמלות סליקת כרטיסי הרב קו ועמדות השירות אלא ש-96% מהמשלמים סברו אחרת והחיסכון שהובטח לא קוים.

טענה נוספת שמושמעת במשרדי הממשלה היא שסבסוד התחבורה הציבורית בישראל גבוהה ביחס לזו של מדינות ה-OECD. אלא שמדובר בצד אחד של המטבע בלבד, שכן השוואה מלאה צריכה לבחון גם את יוקר המחיה שהשרים "ניסו" לצמצמו רק לפני חודש, שכר המינימום, קצבאות, שירותים חברתיים, שירות התחבורה הציבורית והתשתית המוקדשת לה ועוד.

אם השרים באמת היו רוצים להיאבק ביוקר המחיה הם היו צריכים לא רק לעשות סדר בתעריפים, גם לוותר על הגזרה של ביטול הנחת הערך הצבור ולא להעלות את המחירים חרף העלייה בדלק. במדינות שונות בעולם דווקא העמיקו את הסבסוד, באופן זמני אמנם, כדי לתת מענה לאוכלוסייה שנאלצת לשלם יותר על הדלק וגם לעודד אותה על הדרך להשתמש באוטובוסים. 200 מיליון שקל שיוחזרו לקופת המשרד לטובת הרחבת היצע השירות לא יצילו אותו, אבל מניעת התייקרות התחבורה הציבורית בוודאי תסייע לנגישות של מי שאין ברשותם רכב פרטי, בוודאי שלא אחד כזה על חשבון משלם המיסים.

Support Ukraine