רגב דרשה 700 מיליון שקל, סמוטריץ' נתן רק 360 מיליון

לפני שנה, חודשיים - 2 מרץ 2023, Walla!
רגב דרשה 700 מיליון שקל, סמוטריץ' נתן רק 360 מיליון
בדיון בוועדת הכלכלה התברר כי שרת התחבורה לא הצליחה להשיג את המימון להוזלת הנסיעה בתח"צ, וחלק מהכסף יגיע מקיצוץ פנימי בתקציב המשרד

בישיבה דלת משתתפים הבוקר בוועדת הכלכלה המשיכו לדון בתקצוב הרפורמה ברפורמה של התחבורה הציבורית.

בשבוע שעבר התכנסה הוועדה על מנת לאשר את סעיפי השינוי שיזמה שרת התחבורה מירי רגב ברפורמה של קודמתה מרב מיכאלי: תמחור מוזל ליישובים בפריפריה, אשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים, נסיעה חינם כבר מגיל 62 לנשים ו-67 לגברים במקום מגיל 75, והגדלת ההנחות למוגבלים בניידות.

הדיון נעצר בשלב ההסכמות על מקור התקציב לשינויים. רגב דרשה מהאוצר 700 שקל למימון המהלך, והצהירה שקיבלה 500 מיליון.

אולם בדיון התברר כי האוצר הסכים לממן מתוך עלות הרפורמה רק 360 מיליון שקל, ועוד 140 מיליון שקל יגיעו מהסטות פנימיות בתקציב משרד התחבורה הקיים, ככל הנראה על חשבון הגדלה מתוכננת של תדירויות בחלק מהקווים.

סגן הממונה על התקציבים באוצר, איליה כץ, אמר בדיון כי תקציב הסובסידיה לתחבורה ציבורית גדל כל שנה בכ-200-250 מיליון שקל, והשנה סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ" ושרת התחבורה רגב על תוספת כוללת של 680 מיליון שקל, שמיועדת עבור הרפורמה ועבור העלאת שכר הנהגים ל-50 שקל לשעה באופן קבוע. מיכאלי סיכמה עם האוצר עוד בשנה שעברה על העלאת השכר לאותו סכום, אבל רק ל-2022.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) ביקש שהאוצר ומשרד התחבורה יגדילו כל אחד את מימון הרפורמה ב-40 מיליון שקל מכל צד. נציג האוצר אמר כי אין לכך מקור תקציבי ומ"מ מנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור ביקש שבוע כדי לבחון את הסוגיה.

יו"ר הוועדה ביטן גם ביקש שהביטוח הלאומי יממן נסיעת נכים המתניידים בכיסא גלגלים ברכבת, עד שמשרד התחבורה יממש את הבטחותיו להנגיש גם את קווי התחבורה הציבורית הבין עירונית.

ח"כ אליהו ברוכי (יהדות התורה) הציע להחיל פטור מתשלום על נסיעה באוטובוס על יותר מילד אחד בגיל של עד 5 שנים. לטענתו משפחות שנוסעות בתחבורה הציבורית הן הרבה פעמים בעלות יותר מילד אחד, והמצב שנוצר בפועל הוא ש"מצמידים" את הילדים הנוספים לנוסעים אחרים על מנת שלא לשלם עליהם. יו"ר הועדה ביטן העיר כי אם יש כוונה לעשות את השינוי הזה, יש למצוא גם לו פתרון שכן התקצוב שלו יבוא על חשבון משהו אחר.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, דחה את ההצעה ואמר כי הדבר הוא גם בטיחותי ומבטיח שיהיה מי שילווה כל ילד קטן, ומצד שני גם לא יאפשר למורה לנסוע עם כיתה שלמה בחינם.

Support Ukraine