המאבקים בין משרדי הממשלה לבין חברות התחבורה הציבורית רשמו שיא חדש. ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה שמשרדי האוצר והתחבורה פרסמו לפני כעשרה ימים מכרז חדש לשירותי תחבורה ציבורית בדרום, למרות הנחיה מפורשת של בית המשפט לא לעשות כן.
המכרז אינו כולל הנחיות או התניות להעדפת רכש מתוצרת הארץ, המגולם בדרישה לרכש גומלין שמלווה את מכרזי האוטובוסים ואשכולות התחבורה הציבורית מזה כמה חודשים. החברות הישראליות בגיבוי משרד הכלכלה טוענות שיש לשמר את חובת רכש הגומלין כדי שלא לפגוע בתעשייה המקומית, ומנגד משרדי האוצר והתחבורה טוענים שאפשר לוותר על סעיף זה כדי להוריד את מחיר הציוד ולהוזיל את עלויות הנסיעה ללקוחות.
המחלוקת בין הצדדים כבר הגיעה לבית המשפט העליון. לפני כמה חודשים קבעו שופטי העליון שעד שהסוגיה תוכרע - על משרדי הממשלה להימנע מלקדם כל מכרז לרכש כלי רכב או להפרטת קווי נסיעה.
אולם החלטות לחוד ומציאות לחוד. עיון במסמכי המכרז ("הליך תחרותי מספר 18/2018 לקבלת רישיונות להפעלת קווי שירות בתחבורה הציבורית באוטובוסים באשכול רהט") חושף לכאורה סוג של התחכמות. מאחר ובית המשפט קבע שאסור לקדם מכרזים ללא פתרון הסוגיה, משרדי הממשלה כתבו בתנאי המכרז ש"הוראות בעניין חובות החלות על ההצטיידות, ככל שתהיינה, תתווספנה בהמשך כפי שתקבע ועדת המכרזים".
במילים אחרות ההחלטה תתקבל בעתיד אבל בינתיים אפשר לתת לתהליך לרוץ. בסביבת משרד האוצר טוענים שבכל מקרה המכרז לא ייסגר ללא הכרעה בנושא רכש הגומלין כך שבפועל אין קביעת עובדות בשטח.
נשיא ההתאחדות התעשיינים שרגא ברוש שיגר לפני כמה ימים מכתב אזהרה בהול לשר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן ושר התחבורה ישראל כץ. "ההתאחדות רואה בחומרה רבה את המחטף שנעשה על ידי המדינה, אשר מחד דחתה מספר פעמים את ההכרעה בעתירה בטענה כי טרם גובשה עמדתה, ומאידך ממשיכה לפרסם מכרזים וחתמה על הסכם הפעלה".בהתאחדות דורשים ש "תצא הנחיה ברורה לפיה אין לפרסם מכרזים אשר אינם כוללים הוראות בדבר העדפת תוצרת הארץ וכי יש להקפיא כל מכרז אשר פורסם בניגוד להנחיה זו".
ממשרד האוצר הגיבו שאכן יצא מכרז ללא חובת רכש גומלין ומסרו בתגובה ש"המכרז להפעלת שירות תחבורה ציבורית ברהט פורסם לפני כשבוע ובו הודגש בצורה מפורטת שסוגיית רכש הגומלין תקבע בכפוף להכרעת בית המשפט. משרדי התחבורה והאוצר עדכנו את כלל הגורמים הנוגעים בדבר, ובראשם את בית המשפט, שעד שלא תתקבל הכרעה בנושא, המכרז לא יתקדם. המכרז פורסם כבר עכשיו, מכיוון שהמפעיל הנוכחי יסיים פעילותו בחודש אוגוסט 2019, אם לא ייבחר זוכה עד אז, לא ניתן יהיה לשדרג את השירות לציבור שנאמד בתוספת שירות של כ-30%.
"מאחר שהיערכות המפעילים למכרז לוקחת זמן רב, ומרבית ההכנות התפעוליות אינן קשורות לסוגיית רכש הגומלין, הוחלט לפרסם את המכרז כעת. לאור זאת, הכרעת הסוגיה תאפשר לבחור זוכה שיתחיל לפעול עד חודש אוגוסט 2019. מכתבו של יו"ר ההתאחדות תמוה, ועושה רושם שהוא אינו מבקש לפתור את הסוגיה המשפטית הסבוכה שנמצאת על הפרק. משרדי האוצר והתחבורה ימשיכו במאמציהם לפתור את הסוגיה בשיתוף כלל הגורמים, ובשאיפה תוך שיתוף פעולה עם ההתאחדות".