דעה: הפתרון לפקקים לא טמון ברכב שנוסע לבד, אלא באוטובוס אוטונומי

לפני 6 שנים, חודש - 21 פברואר 2018, Walla!
דעה: הפתרון לפקקים לא טמון ברכב שנוסע לבד, אלא באוטובוס אוטונומי
לאחרונה פורסם, כי בעיר אשדוד מתכוננים במרץ לבואם של כלי הרכב האוטונומיים הפרטיים. העיר אף מנסה לשלב את שוק המוניות בתכנית ולהפוך לעיר שתפעיל מוניות אוטונומיות בנוסף לכלי הרכב הפרטיים. רעיון טוב? לא ממש

נכון, כלי הרכב האוטונומיים נשמעים כמו עתיד תחבורתי ורוד, אך מוקדם מדי כדי לשמוח. אין ספק שעצם הכוונה של ערים כמו אשדוד לקדם את העיר והתושבים לקראת הטכנולוגיה החדשה, ולהוביל את השינוי המיוחל. עם זאת, חייבים להבין כי כלי הרכב האוטונומיים עלולים להוות בעיה תחבורתית קשה: הם יאפשרו לנוסעים שעד היום לא השתמשו ברכב פרטי , אם זה מחוסר רשיון נהיגה (נערים מתחת לגיל הרישיון או בני הגיל השלישי שכבר אינם נוהגים), או אם משיקולי עלות, להחזיק רכב משלהם. תוספת הרכבים במרכזי הערים הגדולות, שאינן עומדות בעומס הרכבים הנוכחי, תגרום לפקק אחד גדול.

למרות הנבואה הקודרת, קיימת עוד דרך בה ניתן להשתמש בטכנולוגיה החשובה של כלי רכב ללא נהג, אשר מתחילה להיות מיושמת כבר בימים אלו במקומות שונים בעולם, כמו בגרמניה, פריז, הולנד, ארצות הברית והמזרח הרחוק. הפתרון טמון בשיתוף: במקום לעודד פיתוח של כלי רכב פרטיים, יש להתמקד בכלי הרכב הציבוריים האוטונומיים והחשמליים.

אוטובוס אוטונומי חשמלי יכול לצמצם את זיהום האוויר בעשרות אחוזים, ולהוריד את העלויות התפעוליות ביותר ממחצית. היתרון הנוסף באוטובוס אוטונומי, הוא היכולת שלו לפעול בשעות לא שגרתיות ובמרחבים מגוונים, ובכך בעצם ניתן יהיה לפתח קווי תחבורה ציבורית במקומות שונים בישראל, המרוחקים מאזור המרכז.

תושבי הפריפריה מחזיקים כלי רכב פרטיים, ועושים בהם שימוש כל יום כיוון שרבים מהם עובדים במרכז. למרות הפקקים אותם הם חווים יום יום. האפשרויות האחרות העומדות בפניהם, לא טובות יותר, כיוון שהן מאריכות את דרכם משמעותית. חלקם, אשר עושה שימוש בתחבורה הציבורית, נאלץ להחליף מספר אוטובוסים או רכבות על מנת להגיע למקום העבודה בהעדר קווי אוטובוס רלוונטיים.

במידה והתושבים יקבלו מענה של אוטובוס אוטונומי, אנשים רבים יעשו בו שימוש, scr שיגרום לכמות כלי הרכב היומית לרדת, ולזמני ההגעה להתקצר מאוד. מודל התחבורה הציבורית חייב להתעדכן, מאחר ולא השתנה כמעט בכלל מזה עשרות שנים. האוטובוסים האוטונומיים יעזרו בטכנולוגיה החדשה, המקבלת נתוני ביקושים בזמן אמת, ותהפוך את מערך התחבורה לפי ביקוש.

כך, אם יתרחש במהלך היום אירוע בלתי צפוי, תוכל המערכת להגיב במהירות ולתכנן את המסלול מחדש. גם הקושי למצוא נהג חלופי יתבטל. כיום נהגים רבים מסרבים לנהוג בקו שאינם מכירים, או שהאיגוד המקצועי אינו מאפשר להם. אם מתגלעת בעיה בקו זה, נוצר מחסור אשר מפעילי התחבורה הציבורית מתקשים להתגבר עליו. אותה טכנולוגיה, המאפשרת לתכנן מסלולים קבועים של אוטובוסים אוטונומיים כבר קיימת. לא זאת, אלא שתכנון מסלול קבוע פשוט יותר לעומת תיאום, בהיותו קבוע ולא משתנה, לעומת נסיעה של רכב פרטי, הדורשת תכנון לפני כל נסיעה ולעיתים גם במהלכה.

בעתיד, תחבורה ציבורית תהיה האפשרות היחידה להגיע ממקום אחד לאחר. מספר האנשים המתגוררים בעיר הולך וגדל, והצפיפות גדלה בהתאמה. על פי הנתונים, עד 2050 כ-70% מתושבי העולם המערבי יעברו לערים ואלה יהפכו לערי ענק המונות מיליוני אנשים. במצב כזה, השימוש ברכב פרטי יהיה לא ריאלי, ממש בדומה למה שמתרחש כיום בערים כמו ניו יורק, לונדון או פריס. פתרון האוטובוס האוטונומי, אשר ינגיש תחבורה זולה ואיכותית לכל התושבים, ויוכל להפחית משמעותית את זיהום האוויר, חייב להיות הפתרון הממשי והיעיל ביותר.

בעתיד בו זרועות הפקקים נשלחות לכל עבר, תחבורה ציבורית היא המקום הנכון להשקיע בו.

Support Ukraine