לקראת פרסום התקנות החדשות לעידוד התקנת מערכות בטיחות ברכב משומש, הכניס בהן משרד התחבורה כמה שינויים חשובים ‑ כך עולה ממידע שהגיע לידי "כלכליסט".
בין השאר, נקבעו מחירי גג להתקנת מערכות הבטיחות, ובניגוד לטיוטה הקודמת של התקנות, גם חברות הליסינג ייהנו מהסובסידיה עליהן.
התקנות עומדות להתפרסם בעקבות החלטת הממשלה מלפני כשנתיים לאמץ את לתכניתו של שר התחבורה ישראל כץ, ולהעניק הטבה באגרות הרישוי לבעלי מכוניות משומשות שיבחרו להתקין בהן שתי מערכות בטיחות: מערכת התראה על סטייה מהנתיב ומערכת התראה על קרבה לרכב שמלפנים. כיום משווקות בישראל שלוש מערכות המתאימות להתקנה ברכב משומש: מובילאיי, אייווקס ו־Movon.
ביולי 2017 אושרה התכנית סופית אך בהיקף מצומצם. כפי שנחשף ב"כלכליסט", היקף הסבסוד שיינתן להתקנת מערכות הבטיחות על פי טיוטת התקנות נאמד ב־60 מיליון שקל. על מתקיני המערכות הוטלה שורה של סייגים והגבלות, ובהן: ייאסר להעביר את המערכת מרכב לרכב, ולא תהיה אפשרות לכבותה.
ואולם מנוסח הנוהל הסופי שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי בנוהל בוצעו שינויים חדשים. ראשית, לראשונה יונהג פיקוח מחירים על התקנות מערכות הבטיחות. מחירה המרבי של מערכת המבוססת על טכנולוגיית מצלמה לא יוכל לעלות על 2,100 שקלים. מחיר מערכות המבוססות על מצלמה ורדאר יוגבל ל־3,850 שקלים.
כמו כן, כדי לאפשר לצרכנים לבחור במערכת המתאימה יידרשו המתקינים לפרסם את מחירי מערכות הבטיחות באתר האינטרנט של משרד התחבורה. בנוסח הקודם של התקנות נקבע כי יצרני המערכות הבטיחות יחויבו לדווח על מחירה המרבי של המערכת, כולל התקנה, ולתת אחריות לשנה. הנוהל הסופי, לעומת זאת, מטיל את האחריות לדיווח על המתקינים.
שנית, מלשון הנוהל החדש עולה כי ההנחה באגרת רישוי לא תהיה עוד נחלתם הבלעדית של בעלי רכב פרטיים: גם חברות ליסינג שיתקינו את המערכת ייהנו מההטבה.
עם זאת, ההתקנה תתאפשר רק ברכבי ליסינג של יחיד בהחכר מימון, כלומר בהסכמי ליסינג פרטי. הרחבת ההטבות באגרה לחברות הליסינג תחסוך להן עלויות רישוי לאלפי כלי רכב. זאת משום שעסקאות הליסינג הפרטי בישראל תופסות, על פי הערכות בענף, בין חמישה לעשרה אחוזים מפעילות חברות הליסינג.
שינוי נוסף שהוכנס בטיוטת התקנות נוגע לזהות הגוף המתקין. הנוהל המקורי קבע שגם יצרני המערכות (שהם במקרה זה יבואני המערכות) זכאים להתקין אותן. הנוהל החדש קובע שההתקנות יבוצעו על ידי מתקינים מורשים בלבד.
כמו כן, משרד התחבורה קובע לראשונה תקרה לסבסוד המערכות ‑ 80 אלף מכוניות בשנת 2017 (כלומר בשלושת החודשים שנותרו עד סוף השנה) ו־40 אלף מערכות בשנת 2018. אם התקנת המערכות תחרוג מהמכסה, מתקינים חדשים לא יוכלו ליהנות מההטבה. מנגד, אם בשנה מסוימת לא תנוצל המכסה, היא תעבור לשנה שאחריה.