ארבעה ימים לפני שתיכנס לתוקף החובה להתקין מערכות בטיחות פסיביות בכל מכונית חדשה, משרד התחבורה מתקפל בפני דרישת המתחרות של מובילאיי ‑ ומוותר על שתי דרישות שהעניקו ליצרנית מערכות ההתרעה יתרון מובנה. לפי הנוסח החדש, מתקיני המערכות לא יצטרכו להציג אישור משפטי מיצרן הרכב, והמערכות יקנו לרוכשים הטבת מס גם אם לא יציגו את תוכן תמרורי המהירות, אלא רק את החריגה מהמהירות המותרת.
כיום פעילות בישראל שלוש חברות שמשווקות מערכות בטיחות שמותקנות בארץ, ואינן מגיעות מהיצרן המקורי: מובילאיי, Movon (שמשווקת אדי מערכות) ואיווקס (שמשווקת SDS). לפי הערכות בשוק הרכב הישראלי, מובילאיי חולשת על 95% מהשוק. בדיקה שערך "כלכליסט" בתחילת החודש העלתה שכמעט כל יבואני הרכב הגדולים מתכוונים להתקין מערכות של מובילאיי לאחר שייכנסו לתוקף התקנות החדשות.
במרץ השנה הודיע משרד התחבורה שהחל ב־1 בינואר 2018 יחויבו כל המכוניות החדשות שישווקו בישראל בהתקנת מערכות בטיחות. אולם כשפורסמו התקנות החדשות שמסדירות את התקנת המערכות האלה, בחודש ספטמבר, התברר כי הן כוללות סעיפים שמעניקים לכאורה יתרון בלתי הוגן למובילאיי ומעמיקים את אחיזתה בשוק. בשבועות האחרונים פנו מתקיני המערכות המתחרות למשרד התחבורה ותבעו לבטל את הסעיפים האלה.
הסעיף הבעייתי הראשון חייב את יבואני מערכות הבטיחות לספק אישור חתום על ידי עורך הדין של יצרן הרכב, שלפיו היצרן מתיר להתקין את מערכת הבטיחות בהתקנה ישראלית. ליבואני המערכות המתחרות במובילאיי הדרישה הזו היתה בבחינת מכת מוות: בשעה שמובילאיי פועלת כבר שנים בשיתוף יצרני הרכב הגדולים, המתחרות לא היו מספיקים לקבל את האישורים עד כניסתן של התקנות לתוקף. מאחר שהתקנת המערכת דורשת שינוי והתחברות לממשקי הרכב, ייתכן שלחברות היתה נדרשת שנה תמימה לקבלת האישורים.
השבוע הודיע משרד התחבורה ליבואני מערכות הבטיחות כי יוותר על דרישה זו וימצא חלופות.
כמו כן, משרד התחבורה שוקל לוותר על דרישה נוספת שקיפחה את המתחרות: התביעה שמערכת הבטיחות תציג בכל רגע את מהירות הנסיעה המותרת שמצוינת בתמרורים, כמו במערכות של מובילאיי. מטרת הדרישה היא להסב את תשומת לבו של הנהג למהירותו, אולם כמה מהמתחרות של מובילאיי משיגות את אותה המטרה בדרך אחרת, בהצגת החריגה של הנהג מהמותר בקילומטרים לשעה. לפי הנוסח הקודם של התקנות, מערכות אלה לא היו מזכות את בעלי הרכב בחצי נקודת זיכוי במס, אבל כעת שוקלים במשרד להשוות את מעמדן למערכות של מובילאיי.
ממשרד התחבורה אישרו את הדברים: "המשרד נענה לבקשת החברות המשווקות מערכות בטיחות לרכב בהתקנה מקומית, וביטל את הצורך באישור עורך דין מטעם יצרנית הרכב לצורך הוכחת התקנת המערכות. הביטול ייכנס לתוקף החל מ־1 בינואר 2018, והמשרד יפעל לבדיקת תוקפם של האישורים שיוצגו בפניו בדרכים חלופיות. בנוסף, המשרד הסכים לבחון הכרה במערכות בטיחות המספקות התרעה קולית או ויזואלית בעת חריגה מהמהירות המותרת, כדי לחזק את התחרות בשוק התקנת מערכות הבטיחות ברכב בישראל, תוך שמירה על הבטיחות".