משרד התחבורה מקדם מהפכה: לחייב חברות ליסינג לבטח רכבים בחברות ביטוח

לפני 6 שנים, 9 חודשים - 8 יוני 2017, כלכליסט
איתן כבל
איתן כבל
ההצעה נוגעת לביטוחי צד ג' ולפי הערכות מדובר ב-300 אלף רכבים שעלות הביטוח שלהם מסתכמת בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל: "זה שנפגעי התאונות צריכים לחפש את החברים שלהם בחברות הליסינג - לא יהיה יותר"

משרד התחבורה מציע לחייב בחוק את חברות ההשכרה והליסינג לבטח את הרכבים שבבעלותן בביטוח צד ג' בחברות ביטוח. זאת, בניגוד למצב הנוכחי שבו הן מהוות בעצם הגורם המבטח של עצמן. מדובר בשוק ענק של יותר מ-300 אלף רכבים ובעלות אפשרית של כמה עשרות מיליוני שקלים לביטוח לשנה. חברות הליסינג מתנגדות בחריפות להצעה בטענה שמדובר בתוספת עלויות שתביא לייקור מחירים.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל הודיע שהוא נוטה לאמץ פשרה לפיה חברות הליסינג ימשיכו לבטח את עצמן אבל תוטל עליהן רגולציה נוקשה בתחום תשלומי הפיצויים, ש"מי שלא יעמוד בה יחטוף". "אני לא משתגע לעזור לחברות הביטוח", אמר. "אבל זה שנפגעי התאונות צריכים לחפש את החברים שלהם בחברות הליסינג - זה לא יהיה יותר".

ענפי המוניות והשכרת הרכב מוסדרים היום בצווים מתוקף חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים ולכן הם בעצם חלק מחקיקת החירום. כחלק מהמהלך הממשלתי של צמצום חקיקת החירום, הגיש משרד התחבורה לכנסת הצעת חוק להסדרת שני הענפים במסגרת פקודת התעבורה. אלא שבנושא ביטוח רכבים של חברות השכרה וליסינג מוצעת מהפכה – לחייב את חברות ההשכרה והליסינג בביטוח צד ג' בחברות הביטוח. זאת בטענה של ריבוי תלונות שמגיעות על למשרד התחבורה ולאגף שוק ההון במשרד האוצר על תפקודן כמבטחות עצמאיות.

לשכת סוכני הביטוח ואיגוד המוסכים הביעו בישיבת ועדת הכלכלה תמיכה נלהבת בהצעת החוק. נייר עמדה שהעביר איגוד סוכני הביטוח לוועדה טוען ש"חברות הליסינג גורמות עוול גדול לציבור המבוטחים ומעניקות יחס מחפיר ומתחת לכל ביקורת לקהל לקוחות שרכבם היה מעורב בתאונה עם רכב המבוטח בביטוח עצמי של החברות". גם שם מציינים שבלשכת סוכני הביטוח מצטברות תלונות רבות של סוכנים ומבוטחים על התנהלות חברות הליסינג.

אריאל מוניין נציג של סוכני הביטוח ציין ש- 73% מתביעות צד ג' מול חברת ליסינג משולמות רק לאחר 4-12 חודשים. רק 27% מהתביעות משולמות בשלושת החודשים הראשונים. עם זאת ציין שהנתונים אינם מבוססים על מדגם מייצג.

נציג נוסף של סוכני הביטוח יורם סקיאן אמר ש"בקטע של הביטוח לחברות הליסינג אין אלוהים. הן עוברות על כל חוק ועל כל תקנה בנושא התשלום. מזלזלים בך. אין עם מי לדבר. החריג הוא כשחברת ליסינג מוכנה לשלם". סקיאן אמר שצריך לחייב את חברות הליסינג לבטח אצל חברות ביטוח או להטיל עליהן פיקוח הדוק עם סנקציות.

עו"ד אינגריד הר אבן שייצגה את איגוד המוסכים אמרה שהמוסכים הם קבוצת נפגעים נוספת של חברות ההשכרה והליסינג. היא הסבירה שבמקרה תאונה מקובל שהמוסך ממתין עד שהלקוח מקבל את התשלום. כיוון שחברות הליסינג מאחרות מאוד בתשלום לנפגעים הם דוחים ודוחים את התשלום. "הפכנו לבנקים של חברות הליסינג", אמרה.

יו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג מוני בר אמר שהצעת החוק היא החמרה נוספת של הרגולציה על חברות ההשכרה. הוא טען ש"אסור לשפוט לפי כמה חריגים שואלי התעמרו ולא שילמו". לדבירו הוא אינו מתנגד לכך שהחוק יחיל על חברות הליסינג את לוחות הזמנים לתשלום של חברות הביטוח, "אבל מה פתאום לחייב אותנו ללכת לחברת ביטוח? כל הרעיון של הביטוח זה שמדוברבאדם בודד שלא יוכל לעמוד בנזק. אבל פה מדובר על חברות רציניות ובינלאומיות. מדובר בכמה עשרות מיליוני שקלים וברור שהאזרח ישלם".

Support Ukraine