בקשת נמל אילת לאחסן כלי רכב יותר משלושה חודשים - סורבה

לפני 6 שנים, 4 חודשים - 14 נובמבר 2017, גלובס
בקשת נמל אילת לאחסן כלי רכב יותר משלושה חודשים - סורבה
ההחלטה עשויה להביא לסגירת הנמל . באילת ביקשו החרגה מהתקנה המגבילה מאחר שיבוא כלי רכב הוא פעילותו העיקרית . סיבת הסירוב: "בלעדיות לנמל ביבוא רכבים מהמזרח הרחוק"

ב-1 בינואר תיכנס לתוקף תקנת רשות המסים, שעל פיה התקופה המרבית לאחסון כלי רכב בנמלים הימיים תהיה 3 חודשים. "משמעות התקנה היא צו סגירת לנמל אילת", אמר ל"גלובס" יקי אנוך, נשיא אגוד יבואני הרכב. "הפעילות העיקרית של הנמל היא יבוא רכבים. היתרון שתמיד היה לו הוא שטח האחסון. ברגע שזה יוגבל, היבואנים יעדיפו להשיט את הרכבים לאשדוד - שם יש להם הסדרי אחסון מחוץ לנמל".

לפני חצי שנה אישרה הממשלה את התקנה, שמטרתה להפחית את הצפיפות בנמלים המוצפים כלי רכב מאובקים כדי לשפר את הסחר, וככל הנראה נועדה בעיקר לנמלי חיפה ואשדוד. הנמל ביקש להחריג אותו כבר לפני ארבעה חודשים, אך לאחרונה נענה בשלילה.

לדברי מנכ"ל הנמל, גדעון גולבר, "נמל אילת הוא הנפגע העיקרי של התקנה. אנחנו שונים מנמלים אחרים במרכז הארץ". גולבר אמר כי יידרשו לו כשבעה חודשים להקים שטח אחסון נוסף, היות שיהיה צורך להקים חברה ייעודית, לפתח תוכנה שתעקוב אחר מעבר כלי הרכב ועוד.

לדבריו, ליבואנים לא ישתלם להגיע לנמל אילת וכעבור שלושה חודשים להזיז את כלי הרכב למרכז הארץ. "אין ספק שאם היבואנים יברחו לנמלים אחרים, הדבר יפגע כלכלית גם בעיר. הנמל הוא עוגן כלכלי של העיר. אנו מקווים כי שר התחבורה יסייע לנו".

נמל אילת מעסיק כ-160 עובדים במעגל ראשון ויותר מ-400 עובדים במעגל שני. בשנה נכנסים לישראל כ-300 אלף כלי רכב, כמעט מחצית מהם דרך אילת. מרבית יבואני הרכב עובדים בשיטת המלאים הגדולים, כדי שהסחורה תהיה זמינה ללקוחות במגוון צבעים ודגמים וגם כדי שיהיה להם יתרון כלכלי בהזמנות גדולות.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בהחלטה משותפת עם משרד התחבורה הורה מינהל המכס ברשות המסים כי תקופת האחסנה של כלי רכב תהיה עד שלושה חודשים. במקביל, איפשרה הרשות, לראשונה, להקים מסופי מטענים ייעודיים לרכבים בקרבת הנמלים כמענה לצורך אחסון מעבר לתקופה. פניית נמל אילת להחריג אותו לא התקבלה, בין היתר, על רקע החלטת משרד הכלכלה שלא להאריך את תוקף הצו המקנה יתרון ובלעדיות לנמל אילת ביבוא רכבים מהמזרח הרחוק".

Support Ukraine