היבואנים מיהרו לשחרר רכבים ב־2022, כדי ליהנות ממחירי 2023

לפני שנה, 3 חודשים - 14 ינואר 2023, כלכליסט
היבואנים מיהרו לשחרר רכבים ב־2022, כדי ליהנות ממחירי 2023
לקראת שינויי המיסוי בינואר, היבואנים שחררו בשבועות האחרונים של 2022 עשרות אלפי מכוניות מהמכס. למרות שהעלאות המס לא יחולו עליהן, היבואנים עשויים למכור את המכוניות במחיר גבוה או להחיל עליהן מבצעים

יבואני הרכב מתכוננים לבוננזה של רווחים באמצעות מכירה של מכוניות שכבר שוחררו ממכס בשנה שעברה, חלק נאה מהן חשמליות. כך עולה מנתוני רשות המסים, שהגיעו לידי "כלכליסט".

2023 היא שנה מיוחדת מבחינת ענף הרכב. בינואר השנה נכנסו לתוקף מספר תהליכים רגולטוריים שמייקרים את מחירי המכוניות השונות. ראשית, מס הקנייה על מכוניות חשמליות עלה מ־10% ל־20%. שנית, נכנס לתוקף עדכון חישובי של נוסחת המס הירוק, לפיה מחושב מס הקנייה על מכוניות לא חשמליות. העדכון כמובן מחמיר יותר ולכן מצמצם את היקף הטבות המס על מכוניות אלה. בנוסף, נכנס גם לתוקף שלב נוסף של מתווה זיכויי מערכות בטיחות, אשר מפחית את גובה הטבות המס הקיימות על מערכות בטיחות לרכב.

המשמעות של כל המהלכים האלה היא, שמכוניות אשר משוחררות ממכס אחרי 1 בינואר 2023 צריכות לשלם מס קנייה גבוה יותר, בין אם מכוח עליית מס (חשמליות) ובין אם מכוח צמצום הטבות מס (לא חשמליות). יבואני הרכב מצאו פיתרון יצירתי למצב: לשלוח לישראל שיירה של אוניות עמוסות שיגיעו בנובמבר־דצמבר, לשחרר את המכוניות ממכס בדצמבר - ואז למכור אותן ב־2023 ללקוחות, לעתים במחיר שמשקף את עליית מס הקנייה, למרות שהרכבים שוחררו בפועל ממכס בשנה שעברה.

נתוני רשות המסים חושפים את היקף התופעה, שהכניסה לכיס מדינת ישראל מיליארדי שקלים בחודש אחד - דצמבר - גם ברכבים חשמליים וגם ברכבים רגילים. מנתוני הרשות עולה שבדצמבר לבדו שחררו יבואני הרכב ממכס 62.8 אלף מכוניות. מתוכן 16.6 אלף היו חשמליות. לשם השוואה: בכל דצמבר יבואני הרכב מסרו ללקוחות 11.4 אלף מכוניות. כדי להבהיר את הבהילות של היבואנים - יותר מ־28 אלף שוחררו בשבוע האחרון של השנה.

כלומר, יבואני הרכב מחזיקים כעת ברשותם כ־51 אלף מכוניות ששוחררו ממכס, כמעט חמישית מתוך סך המסירות של השנה שעברה שעמדו על 268 אלף מכוניות, שחלק לא קטן מהן אלה כנראה יימסרו ללקוחות במחירי 2023. לסירוגין הן יימכרו תחת הבטחות למבצעים והטבות אשר "יחזירו את מחירי 2022" או שמכוניות אלה יימכרו בהנחות לציי רכב, מכיוון שהן כבר שוחררו ממכס.

נקודה נוספת נוגעת למכוניות החשמליות - היבואנים שחררו 16.6 אלף מהן בדצמבר. אבל לפי הערכה, נמסרו בדצמבר רק כמה אלפים בודדים - פחות מ־5,000 מכוניות חשמליות. כלומר, היבואנים מחזיקים בכ־11 אלף מכוניות חשמליות, שככל הנראה יימכרו לציבור בקרוב במחירי 2023, אשר משקפים - כביכול - את עליית מס הקנייה. 

הנתונים חושפים גם את הכדאיות של רשות המסים לאפשר מהלך כזה. שווי המכוניות ששוחררו ממכס בדצמבר היה 5.1 מיליארד שקל, מהם שווי המכוניות החשמליות עמד על 1.8 מיליארד שקל. היקף ההכנסות של המדינה בדצמבר ממיסוי על רכבים היה 2.2 מיליארד שקל. מתוך זה, ההכנסות ממכוניות החשמליות שעליהן עוד הוטל בדצמבר מס קנייה "מופחת" בגובה 10% היה צנוע בהרבה: 350 מיליון שקל. יצויין שמבול ההכנסות הזה בא על חשבון ההכנסות ממיסוי בשנה הבאה.

דצמבר נחשב בדרך כלל לחודש רדום בענף הרכב, אבל כאשר שינויי מס גדולים נכנסים לתוקף בינואר התמונה משתנה. כך למשל, בדצמבר אשתקד יובאו ארצה כ־30 אלף מכוניות (אם כי רשות המסים אינה מציינת בנתוני העבר כמה שוחררו ממכס). בדצמבר 2020 לעומת זאת יובאו לא פחות כ־66 אלף מכוניות. הסיבה היא שב־1 בינואר 2021 נכנס לתוקף השלב הקודם במתווה המס הירוק ־ שבמסגרתו עלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות מ־45% ל־50%.

Support Ukraine