מדינת ישראל יוצאת במכרז ענק לרכבי 4X4, רכבים מסחריים ורכבים כבדים, כך עולה ממסמכים שהופצו בקרב יבואני הרכב השבוע. לפי פרסומי המדינה, הרכבים ישמשו את מינהל הרכב הממשלתי, המשטרה, שב"ס ורשות הכבאות, כמו גם יחידות ממשלתיות וביטחוניות.
כפי שנחשף בכלכליסט, ישראל נערכת גם להצטיידות נרחבת של רכבים חשמליים, שחלקם ישמשו גם שרים, כאשר במנהל הרכב הממשלתי כבר שחררו הצהרות אודות הצטיידות ברכבים נקיים בלבד בעתיד. אולם, המכרז הנוכחי פחות נוגע לרכבים ידידותיים לסביבה בחלק מהמקרים מכיוון שמדובר במכרז לרכבים כבדים יעודיים, כלומר, כאלה שיצרני הרכב כלל לא מציעים עבורם חלופה חשמלית.
המכרז עצמו מונה בשלב הראשוני מאות רכבים מסחריים, רכבי 4X4 מסחריים ורכבים כבדים. מדובר במכרז בשווי ראשוני של עשרות מיליוני שקלים, אך מדינת ישראל רוכשת את הרכבים "בהתאם לצרכי הגופים השונים" – כלומר מספר הרכבים שיוזמנו בפועל עשוי להיות גבוה יותר, וערכם עשוי לזנק גם למאות מיליוני שקלים.
מתווה המכרז מעניין, מכיוון שהוא כולל עשר קבוצות הצטיידות שונות, אחת המעניינות בהן מוגדרת כ"רכבי VIP". כך, קבוצת הרכבים הראשונה שמונה כ-30 רכבים בשלב האומדן הראשוני היא קבוצת מסחריות קלות, שמשקלן הוא פחות משלוש וחצי טונות. לצידה מעוניינת המדינה גם ב-20 אמבולנסים, 45 אוטובוסים זעירים, 40 רכבי שטח בעלי הנעה כפולה, 80 מסחריות וכאמור- 12 רכבים הסעות שישמשו למטרות VIP – לפי המדינה.
באופן מעניין, ולמרות שפע ההצהרות על מעבר לרכב ירוק, רשימת הדרישות שלפיהן מורכב הציון של הרכב הזוכה, כלומר שקלול הפרמטרים שיביאו בסופו של דבר לזכיית דגם מסוים, אינו מעניק משקל ניכר לציוני זיהום האוויר. לפי מסמכי המדינה, הגורמים הקובעים בעיקר הם הימצא מערכת בלימה אוטונומית (35% מהציון), נפח תא המטען (20%) ומערכת אקטיבית למניעת סטייה מהנתיב (20%). הציון הירוק תופס רק 10% מהיקף הציון הכללי.
מדינת ישראל מפרטת גם את עלות הרכבים המרבית בכל קבוצה, כלומר מה המחיר המרבי המותר. כך המחיר המרבי לרכב מסחרי 4X4 הוא 300 אלף שקל, ולרכבי הסעות ה-VIP המחיר עומד על 240 אלף שקל. הרכבים עצמם יסופקו למדינה ככל הנראה במהלך מחציתה השנייה של השנה.
חדשות קשורות