+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1435, סה"כ - 22328

יותר חשמל, יותר כסף: ההיברידי־נטען לא ירד לעם

9 דצמבר 2019 - כלכליסט

יותר חשמל, יותר כסף: ההיברידי־נטען לא ירד לעם

בענף הרכב קיוו להפוך את 2019 לשנה של דגמי הפלאג־אין הייבריד העממיים ונכשלו - בגלל הפער במחיר מההיברידיים ה"רגילים". ספק אם העלאת מס הקנייה תשנה את המגמה

לקראת סיום 2019, בענף הרכב מסמנים את היעדים שהושגו ואלו שנפלו בין הכיסאות. בתחילתה הוגדרה שנת 2019 על ידי רגולטורים כמי שעתידה להיות שנת הרכב הנקי. לפיכך, גורמים רבים בענף הרכב הישראלי סימנו אותה כשנת הפריצה של רכבי הפלאג אין הייבריד העממיים - המזהמים פחות וחסכוניים עוד יותר מהמכוניות ההיברידיות. אלה, החסכוניות בדלק כשלעצמן, מציפות את כבישי ישראל כבר שנתיים בזכות הטבות מס נדיבות (שעומדות להסתיים בקרוב). אולם למרות התמריצים והדגמים שהובאו, המכירות של הפלאג אין הייבריד העממיות לא המריאו - לא יותר ממאות בודדות - וככל הנראה גם לא ימריאו. הסיבה פשוטה: הן יקרות יותר מההיברידיות, ובמידה כזאת שהחיסכון על דלק בשימוש בהן לא מספיק כדי לשכנע את חלק הארי של הקונים הפוטנציאליים לבחור בהן.

רקע קצר: על מכוניות בנזין ודיזל מוטל מס קנייה של 83%. ממס זה מפחיתים עד 17 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. לעומת זאת על מכוניות היברידיות, שבנוסף למנוע הרגיל מצוידות במנוע עזר חשמלי, מוטל מס קנייה בגובה 30%. מכוניות כאלה - למשל קיה נירו, טויוטה קורולה הייבריד ויונדאי איוניק - יכולות לנסוע בכוח החשמל לטווח מוגבל מאוד של כחצי קילומטר אבל לפקקים זה מספיק ולכן הנסיעה בפקקים במכוניות הללו היא חסכונית ולא מזהמת. מכוניות הפלאג אין הייבריד גם הן היברידיות, אבל מסוג שונה - הסוללה שלהן היא בעלת קיבולת מרשימה יותר ומאפשרת לנסוע 30-40 קילומטר בלי לשרוף דלק ובלי לפלוט זיהום. את הסוללה ניתן לטעון משקע חשמל ייעודי – והמכונית תעבור לשימוש בבנזין רק כשהסוללה מתרוקנת, וגם אז היא תפעל כמכונית היברידית לכל דבר. על מכוניות כאלה מוטל בישראל מס קנייה נמוכך יותר של 20%.

לפחות על הנייר, מכוניות פלאג אין הייבריד הן תחנת הביניים המושלמת במעבר ממכוניות היברידיות לחשמליות. זאת לנוכח העובדה שרוב הישראלים עובדים במרחק של כמה עשרות קילומטרים בלבד מהבית, כלומר יכולים לנסוע לעבודה, להטעין שם את הרכב ולשוב הביתה בלי לבקר בתחנת הדלק במשך שבועות. בפועל, המצב מורכב יותר, בין השאר בגלל דלילות הפריסה של תשתית הטעינה בארץ.

מול הכישלון בחדירה לישראל של הפלאג אין הייבריד העממיות, ניצבת ההצלחה של פלח היוקרה המקביל. "מכוניות פלאג אין הייבריד יוקרתיות הפכו בישראל לבון טון בגלל הטבת המס: אתה לוקח מכונית פלאג אין הייבריד של יצרן יוקרה גרמני והיא עולה פחות או יותר כמו גרסת הבנזין – ובדרך כלל פחות מגרסת הבנזין החזקה. אתה לוקח מכונית פלאג אין הייבריד עממית – והיא יקרה באופן משמעותי מההייבריד", מסביר גורם בענף. "אי אפשר להשוות תפוחים לאגסים. מרצדס פלאג אין היברידית לא משווים מבחינת מחיר למרצדס היברידית כי אין כזאת בארץ, אלא למרצדס עם מנוע ספורטיבי ואז ברור שיותר משתלם לרכוש את הפלאג אין הייבריד היוקרתי ולקבל גם חיסכון וגם נסיעה בחשמל, באותו מחיר של גרסת הבנזין. בעממיות זה עובד אחרת. נירו פלאג אין אתה משווה לנירו הייבריד ולא לנירו בנזין, ואתה רואה שאתה משלם עוד הרבה כסף בשביל הזכות לחסוך קצת יותר דלק, ואז זה לא כדאי".

מחיר גבוה מדי

בהתאם למכירות, היצע המכוניות העממיות בעלות הנעת פלאג אין הייבריד שניתן למצוא בישראל הוא עלוב: קיה נירו ההיברידית משווקת בישראל בגרסת פלאג אין הייבריד ב־162 אלף שקל – 17 אלף שקל מעל מחיר קיה נירו היברידית רגילה. על פי יבואנית קיה, במהלך 11 החודשים הראשונים של 2019 נמסרו בישראל 139 קיה נירו פלאג אין הייבריד.

טויוטה פריוס שווקה בישראל בגרסת פלאג אין הייבריד מ־2013 עד 2016 אך אז השיווק הופסק עקב חוסר ביקוש - ורק לפני כשבוע הוא חודש. היא עולה בארץ 164 אלף שקל - 18 אלף יותר מפריוס היברידית מאובזרת לעיייפה. פלאג אין הייבריד נוספת המשווקת בישראל היא מיצובישי אאוטלנדר, אך מחירה כבר נושק ל־200 אלף שקל.

יש לציין כי כיום קיים בעולם מגוון מרשים של גרסאות פלאג אין הייבריד למכוניות עממיות: החל ביונדאי איוניק וכלה בפולקסווגן גולף - וסובארו XV, אך רכבים אלה אינם מגיעים לישראל. על פי נתונים רשמיים של ארגוני יצרני רכב עולמיים – בעולם נמכרו 1.13 מיליון מכוניות פלאג אין הייבריד במחצית הראשונה של 2019 – זינוק של 46% ביחס לשנת 2018. 57% מהרכבים האמורים נמכרו בסין. בישראל, מדינה שהכריזה לפני כשנתיים על תוכניות מרחיקות לכת לגמילה מנפט, דווקא הגרסאות הנקיות ביותר של המכוניות העממיות – מדשדשות במכירות.

"יבואני הרכב יוצאים מנקודת הנחה שגויה, שהציבור מוכן לשלם עוד 15 אלף שקל עבור מכונית רק בגלל שהיא יכולה לנסוע 30 קילומטר ביום על חשמל, ושאם אנחנו חוסכים ככה תדלוק אחד בשבוע, אנחנו מדברים כאן על חיסכון של כאלף שקל בחודש, וזה אומר שניתן להשלים את הפער במחיר הרכב תוך שנה וחצי עד שנתיים. אבל הציבור לא מטומטם, רכב פלאג אין הייבריד מבוסס על הייבריד, כלומר על רכב שבעצמו עושה 18 ק”מ לליטר, אז החיסכון הוא פחות או יותר 500 שקל בחודש, אז מי בכלל רוצה מכונית שהרכישה שלה תשתלם אחרי שלוש או ארבע שנים?" מסביר אחד היבואנים.

"החיסכון לא מעניין"

התקופה הארוכה שדרושה כדי להצדיק את ההפרש במחיר הרכב על ידי החיסכון בדלק אינה הבעיה היחידה. אבן נגף משמעותית מהוות חברות הליסינג שלא ממהרות להצטייד ברכבי פלאג אין הייבריד, בין השאר מכיוון שהלקוחות לא ממש ששים לקבל אותן. "לקוחות ליסינג לא לוקחים פלאג אין ממגוון של סיבות”, מסביר גורם בכיר באחת מחברות הליסינג. “קודם כל, הנושא של חיסכון בדלק לא מעניין אותם והם לא באים להציל את כדור הארץ. מכונית היברידית היא מכונית שבזכות הטבת המס לא עולה יותר ממכונית רגילה אבל היא חסכונית הרבה יותר ממנה. מצד שני, כשלקוח ליסינג לוקח מכונית היברידית הוא עושה את זה הרבה פעמים בגלל שחברת הליסינג נתנה לו מכונית כזאת, כי היא קונה אותה בזול בגלל הטבת מס הקנייה. מכונית פלאג אין הייבריד יקרה יותר ולחברת הליסינג אין שום אינטרס לתת אותה ללקוח, כי היא לא מקבלת אותה בזול מהיבואן. 

“בנוסף, אתה לוקח מכונית שנראית בדיוק כמו ההיברידית הרגילה, ורוצה עליה הרבה יותר כסף בגלל שהיא נוסעת על חשמל, מה שלא מעניין מגזר שלם שאין לו שום עניין בחיסכון וכאמור בכל מקרה יכול לקחת מכונית היברידית שהיא חסכונית בפני עצמה. מעבר לכך, המכונית הזאת שבעצם נראית בדיוק כמו כל פריוס או נירו, רק עם שקע בצד, גם דורשת ממך לארגן חניה עם עמדת טעינה, לריב עם שכנים ולהתקמבן על שקע במקום העבודה - וזה בכלל גורם מרתיע".

המחירים יעלו רק במעט

בינתיים, בתחילת 2020 צפוי שינוי במס שצפוי להשפיע על שוק הרכב - הן ההיברידי והן הפלאג אין הייבריד: מס הקנייה על היברידיות שעומד כיום על 30% יעלה בבת אחת ל־45%. ב־2022 יעלה המס על ההיברידיות שוב – ל־50%. ב־2024 ישתווה מס הקנייה על ההיברידיות למס הרגיל – 83%.

מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד שעומד כיום על 20% יעלה ב־2020 ל־25%. ב־2021 יעלה המס ל־30% וב־2022 ל־40%. בשנים הקרובות, לפחות, כל זה אמור להשפיע ולדחוף את הישראלים לרכבי פלאג אין הייבריד – אבל לא בטוח שכך יקרה. הסיבה היא אותו קשר סימביוטי בין יבואני הרכב לחברות הליסינג.

כבר כעת מעריכים גורמים בענף שהתייקרות אמיתית של ההיברידיות לא תתרחש. במקום זאת, יספגו יבואני הרכב חלק מההתייקרות – ביחד עם היצרנים. כלומר ההיברידיות העממיות יתייקרו בשיעור מתון יחסית של 3,000 עד 5000 שקלים (במקום מעל עשרת אלפים שקלים כפי שהיה אמור להיות). בניגוד לאפקט ספיגת ההתייקרות המשמעותית בהיברידיות, רכבי הפלאג אין הם אלה שיתייקרו באותם חמישה אחוזי תוספת מס - דווקא מכיוון שיבואני הרכב אינם מייעדים אותם לציי הרכב ולכן אין כל חובה לשמור על מחירם. המשמעות: לפחות עד 2022 לא יהיה לציבור אינטרס אמיתי לרכוש או לקחת בליסינג רכב פלאג אין הייבריד. ולאחר מכן, כנראה שבכל מקרה נעבור למכוניות חשמליות.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile Mobilitytakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4volvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкиИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית