האם מס הנסועה החדש יהרוג בארץ את החשמליות? בדקנו

לפני 3 שבועות, 6 ימים - 8 אפריל 2024, Walla!
האם מס הנסועה החדש יהרוג בארץ את החשמליות? בדקנו
כמה תשלמו, בכמה יגדלו הכנסות המדינה, איך תתבצע האכיפה ומי המרוויחות הגדולות מהמס החדש? כל מה שצריך לדעת

ב-1 בינואר 2026 נערכת המדינה להתחיל לגבות מס נסועה מרכב חשמלי: מס שילך ויעלה ככל שהמכונית תיסע יותר, בדיוק כמו שרכבי בנזין ודיזל משלמים יותר מס ככל שהם צורכים יותר דלק. במדינה שהפכה את המיסוי על דלק למקור הכנסה ששווה לאוצר כ-20 מיליארד שקל בשנה, עם מסים בשווי של כ-65% ממחיר הליטר, מדובר במס שאמור לאזן את העובדה שרכבים חשמליים משלמים כרגע מיסוי אפסי על צריכת האנרגיה שלהם: רק המע"מ על החשמל, ללא מס הדלק המיוחד (בלו) שנגבה בעת תדלוק בנזין וסולר.

מה יהיה גובה המס?
המדינה תגבה 15 אגורות לק"מ, או 15 שקל ל-100 ק"מ. מי שנוסע למשל 20 אלף ק"מ בשנה, יחויב ב-3,000 שקלים בשנה.

איך המדינה תדע כמה נסעתי?
יהיו לכך כמה אפשרויות: לפי קריאת מד הקילומטראז' במבחן הרישוי השנתי, אך באמצעים אלקטרוניים, באמצעות חברות שיוסמכו לכך, או לפי דיווח עצמי. התשלום ייגבה למעשה מראש בכל חודשיים, כאשר בסוף כל שנה תתחשבן המדינה עם הנהג, שיקבל החזר אם שילם יותר מהנדרש, או יחויב בתוספת תשלום אם שילם פחות מדי.

אוכל לערער על גובה המס שנקבע לי?
בעל רכב יהיה רשאי להגיש ערר על הודעת החיוב לוועדת ערר בהליך תואם להליך שנקבע במסגרת חוק גודש התנועה, שתפעיל ועדות ערר שאפשר יהיה להגיש ערעור על החלטתן לבית משפט השלום.

ואם לא אשלם?
בחלוף 15 ימים מהמועד האחרון לתשלום תשלום דו חודשי או חוב המס יתווספו לו הפרשי הצמדה, ובחלוף 3 חודשים גם תוספת פיגור ובהמשך גם ריבית פיגורים.

די מפתה לשחק עם מד המרחק ברכב, לא?
רשות המסים תפעיל מפקחים שיורשו לפעול במכוני רישוי, עם סמכויות תפיסת רכבים במקרה חשד לעבירה. יקבעו שתי עבירות פליליות חדשות, מאסר שנה למי שלא דיווח נכונה ללא הסבר, ו-5-7 שנות מאסר למי שסייע לאחר לחמוק מהמס, כמו על ידי שינוי מד המרחק. עבירה כזאת תקשה גם על זיופי קילומטראז' ברכב משומש.

קניתי רכב חשמלי משומש: אחויב גם במס של הבעלים הקודם?
במעמד העברת הבעלות תינתן הצהרה של בעל הרכב הקודם והחדש על מספר הקילומטרים שנסע הרכב. מוצא לקבוע כי מידה ולא ניתנו הצהרות כאמור או שניתנו הצהרות שאינן זהות לא תתאפשר העברת הבעלות.

כמה תרוויח המדינה מהמס?
להערכת רשות המסים, כבר ב-2026, כשבישראל יהיו לפי ההערכות יותר מ-250 אלף חשמליות, יניב המס למדינה 1.535 מיליארד שקל. ב-2027 תעלה ההכנסה ל-1.931 מיליארד שקל וב-2028 ל-2.404 מיליארד שקל. וזה בהנחה שהמדינה לא תעלה את המס עד אז.

האם המס יבטל את הכדאיות הכלכלית ברכישת רכב חשמלי?
לא יבטל, אבל יקטין אותה משמעותית. ביצענו חישוב של עלויות החשמל + המס מול עלויות בנזין וסולר בדגמים נפוצים. החישוב התבצע לפי נסועה של 20 אלף ק"מ בשנה, לפי 7.51 שקלים לליטר בנזין, או 8 שקלים לליטר סולר. בחשמליות חישבנו לפי 90% טעינה בתעריף ביתי של 62 אגורות לקילוואט ו-10% טעינה מהירה בתעריף של 2.4 שקל לקילוואט, מלבד בטסלה, שגובה מבעלי הרכבים מתוצרתה רק 1.5 שקל ברשת הטעינה המהירה שלה. את נתוני צריכת הדלק והחשמל חשבנו לפי אלה שהושגו בבדיקות אתר אוטוקום, ובמבחני הדרכים של וואלה רכב.

מחירי האנרגיה לחשמליות מוצגים כבר עם המס החדש, וללא אגרות שעשויות להידרש לאימות הקילומטראז' וטרם נקבעו. בכל המקרים החשמליות עדיין זולות יותר משמעותית בעלויות האנרגיה שלהן ביחס לרכבי בנזין מקבילים, אך בפער קטן מול מכוניות היברידיות. ההפרש מול ההיברידיות מצטמצם בדרך כלל ל-3,000 שקלים בלבד לשנה לטובת החשמליות. אלה נהנות מעלויות טיפולים נמוכות, אך כך גם ההיברידיות שכמעט אינן זקוקות להחלפת בלמים, ויהיו יקרות מעט מהחשמליות אך זולות יותר מרכבי הבנזין.

אז מה השורה התחתונה?
מעבר ליתרונות הסביבתיים, החשמליות עדיין יהיו זולות יותר, אבל בכמה מאות שקלים לחודש ולא כ-1,000 כיום. אם מחיריהן ירדו וישתוו לאלה של דגמי בנזין מקבילים, עדיין יהיה זול יותר להחזיק רכב חשמלי. אולם אם המחירים לא ירדו ברמה שתגבר על המשך העלאת מס הקנייה על חשמליות שמתכננת המדינה, מכוניות היברידיות יהפכו לרכישה הכדאית כלכלית. זו תהיה פגיעה בסביבה, כי למרות שהן חסכוניות בצריכה הן עדיין שורפות בנזין, וגם יתרון למעט יצרני הרכב שמציעים מכוניות כאלה, ומספרם נמוך מאלה שמציעים חשמליות, מה שעלול לפגוע בתחרות בשוק הרכב.

משפחתיות (דגם ועלות דלק/חשמל לשנה):
מאזדה 3 בנזין: 12 אלף שקלים
רנו גרנד קופה דיזל 9,400 שקלים
יונדאי אלנטרה היברידית: 7,152 שקלים
טויוטה קורולה היברידית: 7,510 שקלים
EVeasy לימו: 5,742 שקלים
החישוב: לפי 20 אלף ק"מ בשנה, מחיר החשמל כולל מס בשווי 3,000 שקל

קרוסאוברים משפחתיים (דגם ועלות דלק/חשמל לשנה):
שברולט טראקס בנזין: 13 אלף שקלים
רנו ארקנה בנזין: 11.5 אלף שקלים
יונדאי קונה היברידי: 7,905 שקלים
BYD אטו 3: 5,765 שקלים
MG ZS EV: כ-5,880 שקלים
ג'ילי גיאומטרי C480: כ-5,800 שקלים
החישוב: לפי 20 אלף ק"מ בשנה, מחיר החשמל כולל מס בשווי 3,000 שקל

קרוסאוברים מנהלים (דגם ועלות דלק/חשמל לשנה):
יונדאי טוסון 1.6 טורבו: 12 אלף שקל
טויוטה ראב4 היברידי: 8,835 שקלים
טסלה מודל Y הנעה אחורית: 5,210 שקלים
יונדאי איוניק 5 פרסטיז': 5,880 שקלים
סרס 5 הנעה אחורית: 6,151 שקלים
החישוב: לפי 20 אלף ק"מ בשנה, מחיר החשמל כולל מס בשווי 3,000 שקל

Support Ukraine