במשרד התחבורה מבקשים מהמוסכניקים "להלשין" על יבואני רכב שלא ישתפו מידע

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 16 פברואר 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
כך עולה ממכתב ששלח משרד התחבורה לבעלי מוסכים. הסיבה, לפי גורמים בקרב בעלי המוסכים, היא חוסר גישה למידע של יצרני הרכב, אשר מונע טיפול ברכבים שאינם מורשי יבואן, זאת למרות שלפי חוק רישוי הרכב, הייבואנים מחוייבים למסירת המידע

בעלי מוסכים שייתקלו בסירוב של יבואני רכב לחלוק מידע לגבי תיקונים, תחזוקה ושירות, מתבקשים "להלשין" למשרד התחבורה על יבואני רכב שיסרבו לסייע להם. כך עולה ממכתב ששלח משרד התחבורה לבעלי מוסכים.

המכתב נוגע לאחד ההיבטים הבעיתיים של נושא הטיפול ברכב בישראל - טיפול במוסך שאינו מורשה מטעם היבואן. הסיבה לרענון, כך טוענים גורמים בקרב בעלי המוסכים, היא חוסר גישה למידע של יצרני הרכב אשר מונע טיפול ברכבים שאינם מורשי יבואן.

כלומר- אם לדוגמה פלוני רכש יונדאי או טויוטה מיבואן רכב, כיום על פי לשון החוק הישראלי הוא אינו מחויב לטפל ברכב במוסך מורשה של היבואן כדי לשמר את האחריות, כלומר, ניתן לטפל ברכב בכל מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה, ועדיין אחריות היצרן לא תיפגע כל עוד הטיפול בוצע כראוי.

הבעיה היא שכיום חל ניכר מהמכוניות הופכות יותר ויותר מורכבות, מה שדורש מן המוסכים להיות מסוגלים לטפל בבעליות ספציפיות של רכבים באופן שרק יצרן הרכב מכיר. מכיוון שכך, חוק רישוי רכב קבע כי יבואני הרכב יהיו חייבים לחלוק עם כל מוסך מורשה בישראל את רזי הטיפול ברכבים וזאת לבקשת המוסך. 

המשמעות של מהלך זה, אשר מעוגן בחוק הישראלי, היא שבפועל כל יבואני הרכב חייבים להתחלק במידע שיצרן הרכב שולח. התחייבות זו אינה תקפה רק לגבי המידע: לפי הגדרת החוק, מדובר ב"ציוד, כלים ותוכנה", כלומר חובת השיתוף אינה תקפה רק לידע אלא גם לכלי עבודה וציוד נוסף אשר נדרשים בשעת הצורך. 

גובה הקנס אשר יוטל על יבואן רכב שיסרב לחלוק מידע כזה הוא מעט מעל מיליון שקלים, אך יבואן הרכב יכול גם לגבות תשלום מסוים עבור השימוש במידע. 

נושא האחריות לרכבים והטיפול בהם בעקבות כניסת חוק רישוי רכב לתוקף טורד לא מעט את שלוות היבואנים: רק לאחרונה נקבע כי יבואני הרכב יחויבו גם להעניק שירות לרכבים אשר הגיעו לישראל בייבוא מקביל - וגם במקרה של רכבים מדגמים שכלל אינם מיובאים לישראל באופן סדיר, כלומר אם לדוגמה מגיע לישראל דגם ספורטיבי מסוים אשר מיועד לשיווק בארה"ב, דגם שיבואן הרכב מעולם לא חשב לייבא, עדיין יבואן הרכב הוותיק יהיה חייב לתקן אותו במקרה תקלה.

Support Ukraine