בגלל הקורונה: משרד התחבורה איפשר לחברות הליסינג לבטל עסקאות לרכישת אלפי מכוניות חדשות

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 15 מאי 2020, כלכליסט
Illustration
Illustration
על מנת לסייע לחברות אישרו במשרד "למחוק את ההיסטוריה" של רישום היד הראשונה ברישיון הרכב על שמה של החברה הרוכשת - ולהחזירו ליבואן בהסכמת שני הצדדים; המהלך בעייתי משום שכעת אין כל תיעוד לכך שהרכבים הללו עמדו למשך תקופה מסוימת במגרשים של חברות הסחר. משרד התחבורה: "היתה סכנה של פשיטות רגל, נדרשנו לפתרונות יצירתיים"

משרד התחבורה אפשר - הלכה למעשה - לחברות הליסינג והטרייד אין, לבטל עסקאות לקניית אלפי רכבים חדשים מהיבואן בחודשים האחרונים - בהסכמת שני הצדדים; זאת כדי לסייע להן במהלך משבר הקורונה. כך עולה ממכתב שנשלח לאחרונה ממשרד התחבורה הן לחברות ליסינג, והן לגופים גדולים העוסקים בסחר ברכב. 

המכתב עצמו נשלח ממחלקת תאום, נהלים ורישוי במשרד התחבורה, ובו מצוין כי חברות אשר עוסקות בסחר רכב וכאלו המשווקות בישראל רכבים חדשים, שרכשו רכבים מיבואני הרכב, יכולות כעת לקבל החזר בגין תשלומים ששילמו עבור אגרות הרישוי של הרכבים. על פי לשון המכתב, מדובר בנוהל שנכנס לתוקפו ממש עם פרוץ מגפת הקורונה - זאת למרות שהנוהל הטכני תקף עוד משלהי 2019.

לפי המסמך של משרד התחבורה בוצעו במשרד מאמצים מיוחדים כדי להשלים במהרה את הטיפול בנוהל, לאור הנסיבות. למרות שהמכתב עצמו הוא מכתב טכני אשר מתיחס לסליקה של אגרות רישוי, בפועל מתכוונים במשרד התחבורה למצב בו מכוניות חדשות שכבר נמכרו לגופי סחר ברכב, וכבר נרשמו על שם החברה שקיבלה את הרכב, זוכות כעת ל"מחיקת היסטוריה".

כלומר: כיום, כאשר חברה רוכשת מכונית (בין אם מדובר בחברת ליסינג ובין אם מדובר בחברת טרייד אין) - היד הראשונה שנרשמת ברישיון היא על שמה של החברה. היד השנייה היא על שם הלקוח שרוכש את המכונית - בדרך כלל בהנחה ביחס למחיר שהיה משלם לו היה רוכש את המכונית ישירות מיבואן רכב. כאשר לקוח רוכש מכונית חדשה ישירות מיבואן רכב, הלקוח הוא היד הראשונה. בימים אלה ממש מתחיל שוק הרכב המשומש להתאושש לאיטו, אך היקף הפעילות, כך טוענים גורמים בתחום, רחוק מלהתקרב לזה שהיה לפני הקורונה. בין היתר בענף בונים על חזרה של לקוחות שחוששים מנסיעה בתחבורה ציבורית.

כאמור- המהלך של משרד התחבורה שנוגע לרישום להחזרים עבור אגרות הרישוי של המכוניות חושף את התופעה: מכוניות חדשות נמכרו לחברות שונות, עמדו במגרש של החברות, ואז בעצם חזרו אל יבואן הרכב וזכו ל"מחיקת היסטוריה", כלומר אין כל תיעוד שאלה עמדו במגרשים של חברות סחר רכב ומי שירכוש את המכוניות יהיה היד הראשונה - ככל הנראה מבלי לדעת המכונית עמדה קודם לכן במשך מספר שבועות במגרש מכוניות של טרייד אין או של חברת ליסינג. יודגש כי במהלך החודשים האחרונים אירעו לפחות שני מקרים, אחד בחברת ליסינג מסדר גודל בינוני, במהלכם נאלצו יבואני רכב לקחת מכוניות שכבר נמכרו, זאת בגלל חוסר יכולת של החברה לשלם עבור המכוניות.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משבר הקורונה יצר מציאות חדשה ומאתגרת, שלא נדרשנו להתמודד עימה בעבר. כמו משרדי ממשלה אחרים, נדרשו בעת הזו לפתרונות יצירתיים וחריגים כדי למנוע התמוטטות של שווקים שלמים. ללא ביצוע פעולות אלה, המצב עלול היה לגרום לפשיטת רגל של חברות גדולות, שהיו גורמות לנזק כלכלי לאלפי אזרחים. במצב החריג שנוצר, פעלנו מתוך אחריות ציבורית, ואיפשרנו לחברות הליסינג והטרייד אין, לבטל עסקאות רכב חדש, כמובן בהנחה שהגיעו להסכמה עם היבואן ותוך הצהרה אודות אי שימוש ברכב. האישורים הללו ניתנו במשורה, תוך בחינה קפדנית כי אכן מדובר במצב קיצון ולא ניצול של המשבר הבינלאומי".

Support Ukraine