משבר הקורונה גרם למצב, שבו חלק מיבואני הרכב מחזיקים במלאי של מכוניות שיוצרו לפני שנה ועדיין לא הצליחו להימכר. כך עולה מתוכנו של מסמך פנימי שנשלח היום ליבואני הרכב מלשכת שרת התחבורה מירי רגב. המסמך מיועד לתקן את תקנות התעבורה כך שיבואני הרכב יוכלו, פעם נוספת, להאריך את פרק הזמן שבו מותר להם להחזיק במכוניות בלתי מכורות.
על פי החוק הקיים בארץ, יבואני הרכב אינם מורשים להחזיק במכוניות בלתי מכורות במשך יותר משנה ממועד ייצורן. כלומר- יבואן רכב חייב למכור את המכונית תוך שנה ממועד הייצור שלה, וזאת כדי שמצבה המכאני לא יידרדר בעודה מאוחסנת בשמש ובגשם במחסני היבואן. במידה והמכונית אינה נמכרת, חייב יבואן הרכב למכור אותה כמשומשת.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", זמן קצר לאחר משבר הקורונה הודיע משרד התחבורה בפעם הראשונה כי יבואני הרכב יקבלו ארכה בשל המצב, כלומר יוכלו למכור את המכוניות כחדשות תוך 15 חודשים ולא תוך שנה. ואולם המסמך חושף כי תקנה זו אינה מספיקה וכי יבואני הרכב עדיין תקועים עם מלאי ענק של כלי רכב בלתי מכורים.
לפי לשון המסמך, "כתוצאה מהירידות המשמעותיות במסירת רכבים במהלך תקופת משבר הקורונה, ואי ההתאמה בין כמויות הרכבים שיובאו לישראל על ידי היבואנים בסוף שנת 2019 בהתבסס על תחזיות הביקוש לשנת 2020, לבין רמת הביקושים שנפגעה משמעותית עקב משבר הקורונה, הצטבר מלאי גדול של כלי רכב שלא נמכרו ועומדים ללא כל דורש. עם זאת, המשיכו להגיע כלי רכב חדשים לנמלי הארץ. כתוצאה מהקיפאון בענף הרכב החדש נוצר מלאי גדול של כלי רכב שבחלקם מועד ייצור מ-1.6.2019".
עם זאת, ובניגוד לתקנה הקודמת שהאריכה את פרק הזמן המותר למכירת מכונית חדשה ל-15 חודשים, הפעם קבע משרד התחבורה מספר כללי מפתח למכירה של מכוניות שחלפו יותר מ-15 חודשים ממועד ייצורן. מעתה ידרוש המשרד כי יבואן הרכב יודיע ללקוחות כי מדובר במכונית שחלפה יותר משנה מאז שיוצרה. מעבר לכך, חייב יבואן הרכב לוודא כי גיל הצמיגים של הרכב לא יהיה ישן מדי .
חדשות קשורות