היצרנים יחויבו להגן על הרכבים מפני סייבר - החל מ-2022

לפני 3 שנים, 9 חודשים - 1 יולי 2020, כלכליסט
היצרנים יחויבו להגן על הרכבים מפני סייבר - החל מ-2022
כך על פי תקינה חדשה באיחוד האירופי, שתהיה תקפה גם בישראל; חברות ישראליות נחשבות מובילות בתחום, והדבר צפוי להגדיל את נפח פעילותן

יצרני הרכב שישווקו באירופה (וגם בישראל) מכוניות יחויבו החל מ-2022 על פי חוק למגן את הרכבים מפני התקפות סייבר. כך עולה מחקיקה חדשה שעברה באיחוד האירופי. 

יש לציין במהלך השנים האחרונות התגלו בעולם וגם בישראל מקרים בהם רכבים נחשפו למתקפות סייבר פוטנצאליות, אך נושא ההגנה על המכוניות מפני האקרים לא נחשב עד כה לחובה, אלא למהלך שטבעי שיצרן הרכב יבצע - למען ביטחון הלקוחות. רק החודש בוצע ריקול ראשון מסוגו בישראל למכוניות, וזאת מחשש לפריצה של האקרים. בין הרכבים שנבדקו: ג'יפ צ'רוקי וגראנד צ'רוקי מהשנים 2014 ו-2015, ביבוא אישי.

החקיקה החדשה הועברה על ידי האיחוד האירופי ותקפה לגבי רכבים אשר עומדים בתקינה האירופית - כלומר מכלול החוקים והתקנות בהן נדרש לעמוד רכב שמשווק ביבשת. ישראל פועלת לפי התקינה האירופית, כלומר כל חוק וכלל שתקף לגבי המכוניות שמשווקות באירופה תקף גם לגבינו - כולל הצורך העתידי להגנה מפני איומי סייבר.

החקיקה החדשה קובעת כללים אחידים לגבי כל יצרני הרכב אשר מגדירים את גבולות "מעטפת ההגנה" על רכב מפני איומי סייבר - כולל יכולת לזהות איומים ספציפיים על רכבים בודדים - ולהטמיע במהירות "רשת הגנה, על כל הרכבים מדגם זה, קביעת פרוטוקול אחיד לעדכוני תוכנה שיוזנו אל כל המכוניות וקביעת נוהל אחיד לכל יצרני הרכב לעדכוני תוכנה לרכב אשר מבוצעים באופן אלחוטי". התקנות המפורטות כוללות הגדרות של זיהוי תוכנות זדוניות, זיהוי מיידי של תקלות ובעיות שעלולות לרמוז על מתקפת סייבר וזיהוי מיידי של רמת האיום על יושבי הרכב, כלומר למשל האם מדובר באיום של האקר אשר משבש את שידורי הרדיו, או האם מדובר בכזה שמסוגל לנטרל את בלמי הרכב.

מהלך כזה בו האיחוד האירופי מייצר סטנדרטיזציה של הגנת סייבר צפוי להשפיע ישירות על השוק בישראל: ישראל נחשבת כיום לאחת המדינות המובילות בעולם בכל הקשור בפיתוח הגנות סייבר אוטומוטיביות (כלומר לרכב). חברות כדוגמת ארגוס ו-CYMOTIVE שהוקמה בין היתר על ידי יובל דיסקין מספקות כיום שירותי סייבר למספר גדול של יצרני רכב. כעת צפויות החברות הישראליות להגדיל את היקף פעילותן בתחום.

Support Ukraine