האיחוד האירופי הכריע: משנת 2035 יימכרו ביבשת רק כלי רכב חשמליים

לפני שנה, 10 חודשים - 15 מאי 2022, גלובס
האיחוד האירופי הכריע: משנת 2035 יימכרו ביבשת רק כלי רכב חשמליים
הצעד הוא חלק מהחזון הירוק של האיחוד, שנועד להפחית באופן דרסטי את פליטת גזי החממה עד שנת 2035 ולאפס אותה לגמרי עד שנת 2050 . בחודש שעבר נפתח בברלין מפעל "ג'יגה-פקטורי" הראשון של חברת טסלה, שאמור לספק חלקית את הביקוש הגובר לכלי רכב חשמליים באירופה

האיחוד האירופי מתקדם לעבר חזון של כלי רכב חשמליים בלבד: לפי הצעת הנציבות האירופית שזכתה לתמיכה בפרלמנט אתמול, החל משנת 2035 יימכרו בכל 27 המדינות החברות בארגון רק מכוניות חשמליות, ותיאסר מכירת מכוניות עם מנוע בעירה פנימית, כולל מכוניות היברידיות. הצעד הוא חלק מהחזון הירוק של אירופה, שנועד להפחית באופן דרסטי את פליטת גזי החממה עד שנת 2035 ולאפס אותה לגמרי עד שנת 2050.

כחלק מההתחייבות לאיפוס עד שנת 2050, הנציבות האירופית מציעה למנוע את המכירה של כלי רכב חדשים המשתמשים בדלקי מאובנים בשנת 2035, משום שרכב טיפוסי נשאר על הכביש במשך עשר עד 15 שנה. עד אז, כלי הרכב אמורים להיות חשמליים, או להסתמך על תאי דלק חדשניים המשתמשים במימן ירוק כבדלק. המימן אמור להיות מיוצר באמצעות אנרגיות מתחדשות בלבד. הוועדה לענייני איכות הסביבה בפרלמנט האירופי אישרה את ההצעה אתמול, והיא צפויה לעמוד להצבעה בחודשים הקרובים, אולם צפוי לה רוב מובטח.

בחודש שעבר נפתח בברלין מפעל "ג'יגה-פקטורי" הראשון של חברת טסלה, שאמור לספק חלקית את הביקוש הגובר לכלי רכב חשמליים באירופה. נורבגיה, הנמצאת מחוץ לאיחוד האירופי, היא מובילה עולמית בשיעור כלי הרכב החשמליים הנמכרים בה, בעקבות סובסידיות ממשלתיות נדיבות שמשוות את מחיריהן למכוניות עם מנוע בעירה פנימית. לפי התחזיות, בתוך כשנה יהיו כל כלי הרכב הפרטיים הנמכרים בנורבגיה חשמליים. 65% מכלי הרכב שנמכרו בה בשנה שעברה היו חשמליים לגמרי, ו-28% כלי רכב היברידיים.

נכון לינואר 2022, כ-20% מכלי הרכב החדשים שנמכרו באיחוד האירופי היו חשמליים לגמרי, עלייה משמעותית לעומת השנה שעברה. אם הרפורמה שמציעה הנציבות תאושר בפרלמנט, ממשלות באירופה יצטרכו להשקיע משמעותית בתשתית טעינה שתאפשר מעבר לכלי רכב חשמליים, ויצרניות רכב יצטרכו להוזיל את מחירי הדגמים, או לסמוך על סובסידיות ממשלתיות.

Support Ukraine