הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל

לפני חודש - 21 מרץ 2024, גלובס
הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל
האיחוד האירופי מקדם צעדים לצמצום יבוא כלי הרכב החשמליים מסין לאירופה, ומקורות בענף הרכב אומרים כי מדובר ב"רעידת אדמה" בעבור השוק הישראלי . וגם: הדגמים החדשים של סקודה, מרצדס ופורד שהגיעו לישראל

האיחוד האירופי החל לנקוט בצעדים לצמצום יבוא כלי הרכב החשמליים מסין לאירופה באמצעות הטלת מכסים, החל מקיץ 2024. יצוין כי האיחוד האירופי מנהל החל מאוקטובר אשתקד חקירה סביב החשד שממשלת סין נוקטת במדיניות של היצף כדי לסייע ליצרני רכב סינים, בעיקר של רכב חשמלי, להיכנס לאירופה.

החקירה הייתה אמורה להסתיים עד נובמבר 2024, אולם על פי הודעת האיחוד השבוע, נציבות השוק האירופי עתידה להתחיל כבר בקרוב בהליך רישום לצרכי מכס של כל דגמי הרכב החשמליים מתוצרת סין - למעט כלי רכב דו־גלגליים - שמיובאים לאיחוד. זאת, כהכנה לקראת הטלת מכסים "זמניים" עליהם כבר בחודש יולי הקרוב.

בהודעת הנציבות נמסר כי למרות שהחקירה טרם הסתיימה, בידי האיחוד "הוכחות מספקות" לכך שיצרנים של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין קיבלו סובסידיות ממשלתיות משמעותיות לצורך יצוא לאירופה. לטענת האיחוד, "אם סין תמשיך להאיץ את קצב היצוא לאירופה לפני שהחקירה תסתיים במלואה, יצרני הרכב באיחוד האירופי עלולים לספוג נזק שיהיה קשה לתקן".

על פי הנתונים מתחילת החקירה, באוקטובר 2023 ועד סוף ינואר יובאו לאירופה כ־178 אלף כלי רכב חשמליים ופלאג־אין מתוצרת סין - עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה. לדברי הנציבות, "לאור הפגיעה הקשה במכירות של היצרנים האירופאים והפגיעה בתעסוקה עוד לפני תום החקירה, הטלת מכסים על כלי רכב רשומים מתוצרת סין היא מתבקשת".

רישום דגמי הרכב הסיניים לצורך הטלת מכס אמור להתחיל בימים הקרובים, לאחר פרסום המהלך ברשומות הרשמיות של האיחוד. יצוין כי גם בריטניה, שאינה חברה באיחוד, החלה בבדיקה משלה, שעלולה גם היא להניב הטלת מכסים מקומיים על יבוא סיני לשטחיה.

דובר של משרד החוץ הסיני כינה בתגובה את הצעדים "פרוטקציוניסטים", ורמז כי סין עלולה לנקוט בצעדי תגובה מסחריים נגד יצרניות רכב מערביות, שפועלות באירופה.

"רעידת אדמה" בשוק הישראלי

בתוך כך, אומרים מקורות בענף הרכב הישראלי כי מדובר ב"רעידת אדמה". לדבריהם, אם האיחוד יטיל מכסים משמעותיים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, כבר הקיץ תהיה לכך השפעה ישירה ומהירה גם על השוק הישראלי - שבו כלי רכב מתוצרת סין מובילים את המכירות מתחילת השנה.

להערכתם, בטווח הקצר המהלך יהיה חיובי עבור השוק הישראלי. זאת מכיוון שיצרנים סינים, שכלי הרכב שלהם כבר מצוידים בתקינה אירופאית ומשווקים באירופה, עשויים להגביר את היצוא לישראל, לשפר את זמינות המלאים ולהוריד את המחירים ליבואנים - על מנת לפצות על ירידה אפשרית במכירותיהם בשווקים הגדולים של אירופה. במקביל, צפויים יותר ויותר יצרנים להקים מפעלי הרכבה לכלי הרכב שלהם באירופה, שיהיו פטורים ממכס.

עם זאת, בטווח הארוך יותר המהלך של האיחוד צפוי להקטין את המוטיבציה של מותגי רכב חדשים לבצע לדגמים חדשים תקינה אירופאית, שהיא גם תנאי לשיווק שלהם בישראל.

המותגים הסיניים שיגיעו

על רקע זה גם צפוי להתגבר בחודשים הקרובים זרם המותגים הסיניים החדשים שינחתו בישראל. אל חברת דונפנג הממשלתית, שהודיעה בשבוע שעבר על כוונתה להיכנס לאירופה ולישראל עם מותגים חשמליים חדשים עוד לפני סוף השנה, צפוי להצטרף גם קבוצת BAIC עם המותג ARCFOX, שמייצר רכבי פרמיום חשמליים.

על פי רישומי משרד התחבורה, זיכיון היבוא של המותג נמצא בידי חברת EV־MOTORS, שנמצאת כיום בקשיים משפטיים. אולם מתנהלים כיום נסיונות לממש את היבוא בדרכים חליפיות. למותג יש תקינה בסדרות קטנות, והעיתונות הספרדית מוסרת שמשלוח ראשון של כמה אלפי כלי רכב של המותג שמיועד לאירופה כבר נחת בספרד.

גם NIO הסינית, שמיוצגת בישראל על ידי דלק רכב, צפויה להרחיב בחודשים הקרובים את נוכחותה בסין ובשווקי היצוא עם מותג "MASS" חדש שנושא את השם ALPS. הרכב הראשון של המותג, שיהיה ברמת מחיר נמוכה משמעותית מרמת המחיר הנוכחית, יצא לשוק הסיני כבר ברבעון השלישי של השנה וייצא לאירופה בתחילת 2025. זהו קרוס־אובר חשמלי, שממוצב ישירות מול טסלה Y.

יוצאת לשוק: סקודה קאמיק המחודשת

חברת צ'מפיון החל לשווק בישראל את הדור המחודש של הקרוס־אובר הקומפקטי סקודה "קאמיק". הרכב עבר מספר שינויי עיצוב שמתמקדים בפגושים, בגריל, בפנסים מלפנים ומאחור ועוד. תא הנוסעים שודרג עם חומרי דיפון משופרים וקיבל מערכת מולטימדיה מדור חדש, לוח מחוונים דיגיטלי ומערך פיקוד חדש. מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי והרכב ישווק בישראל עם מנוע 1 ליטר טורבו־בנזין בהספק 115 כ"ס או עם מנוע 1.5 ליטר טורבו־בנזין עם 150 כ"ס.

המחירים מתחילים ב־141 אלף שקל לדגם ה־1 ליטר הבסיסי ומגיעים עד כ־156 אלף שקל לדגם ה־1.5 ליטר. זוהי התייקרות של בין 2,500 לכ־7,000 שקל לעומת הדגם היוצא.

השקה מקומית: מרצדס GLC קופה החדשה

חברת כלמוביל החלה לשווק בישראל את הדור החדש של הקרוס־אובר מרצדס GLC קופה. הדגם גדול מקודמו וניצב על בסיס גלגלים מעט ארוך יותר. יש לו עיצוב חדש ותא מטען, שנפחו צמח בכ־45 ליטר. גם תא הנוסעים מיישר קו עם התא של מרצדס GLC החדש, שהושק בשנה שעברה.

הרכב ישווק בישראל בשלוש גרסאות: GLC 200 עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 204 כ"ס; דגם GLC300 עם מנוע 2 ליטר טורבו־בנזין ומערכת היברידית "קלה"; ודגם פלאג־אין עם הספק כולל של 313 כ"ס וסוללה גדולה, שמאפשרת לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 118 ק"מ. המחירים מתחילים בכ־490 אלף שקל לדגם ההתחלתי ומגיעים עד כ־570 אלף שקל לדגם ההיברידי.

נחתה בארץ: פורד טרנזיט קאסטום

חברת דלק רכב החלה לשווק בישראל את המסחרית פורד טרנזיט קאסטום. הרכב, במשקל כולל של 3.22 טון, מגיע בשלב הראשון לישראל בגרסה באורך 5.45 מ' שלתוכה ניתן להעמיס מטען במשקל של עד 1.28 טון.

לרכב יש מערך פיקוד מודרני עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה גדול תומך אנדרואיד. המנוע הוא 2 ליטר טורבו דיזל והמחיר כולל מע"מ 282 אלף שקל.

Support Ukraine