החודש החולף היה סוער במיוחד בחזית יבוא הרכב מסין. בשבועות האחרונים נחתו בישראל עוד שני מותגים סיניים חדשים: הראשון הוא BYD, שביצע השקה בחודש האחרון בארץ. אמנם טרם פורסמו מחירים, אך כבר הגיעה כמות מסחרית ראשונה ואלפי לקוחות הביעו התעניינות במותג תוך זמן קצר. המותג השני הוא פולסטאר, שפונה לשוק הפרימיום החשמלי ומיועד להתחרות ישירות מול טסלה.
במקביל, הודיעה קבוצת סמלת, העוסקת ביבוא והפצה של כלי רכב פרטיים ומסחריים, על הכוונה לייבא עוד השנה את רכבי מותג הפרימיום WEY של קבוצת Great Wall הסינית. בישראל גם נחת משלוח ראשון של כלי רכב קרוס־אובר מבית מותג הרכב החשמלי WM Motors, המיועד להתחרות בפלח של Aiways ו־Skywell. אולם, הדגם עדיין לא הושק באופן רשמי בישראל, אם כי על פי התכנון הוא יושק ברבעון הנוכחי.
המצטרפים החדשים מביאים לעשרה את סך מותגי הרכב הפרטיים מתוצרת סין שיימכרו עד סוף השנה בישראל. על פי הדיווחים בתקשורת הסינית, זו עשויה להיות רק ההתחלה - בסוף השבוע פורסם שישראל וסין עשויות לחתום על הסכם סחר חופשי הדדי עוד השנה.
לא רק שיקולים תחרותיים
עוד לפני שתתחיל ההסתערות הגדולה של המותגים הסינים שצפויה לפני עליית מס הקנייה על כלי רכב חשמליים, כבר נסק נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין בישראל. בין ינואר לאוגוסט, נתח זה מהווה כ־6% מכלל המכירות בארץ (כולל טסלה), זינוק של כ־90% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הנתון הזה מציב את ישראל כמדינה המערבית בעלת שיעור החדירה הגדול ביותר של כלי רכב מתוצרת סין. לשם המחשה, לפי מחקר חדש שפרסמה לאחרונה חברת המחקר Schmidt Research, כלי הרכב הסינים צפויים להוות כ־2% השנה מכלל המכירות באיחוד האירופי (כ־90 אלף יחידות, לא כולל טסלה).
כלומר, לא רק שהנתח של תעשיית הרכב הסינית בישראל גדול לפחות פי שלושה מהנתח אירופה, אלא שצפויים להגיע השנה לישראל הקטנה כמעט שליש מכלל המכוניות הסיניות שיגיעו לאיחוד האירופי הענק.
תורמות לכך שלל סיבות עסקיות ותחרותיות, ביניהן הקושי שבו נתקלים המותגים מאירופה, יפן וקוריאה לספק לשוק הישראלי את הכמויות הנדרשות של כלי רכב חשמליים במחירים תחרותיים. גם הכפלת מס הקנייה המתקרבת בינואר מאיצה את הביקוש ויוצרת חלון הזדמנויות לכלי רכב מתוצרת סין. כתוצאה מכך, כמעט כל מותג רכב סיני חדש שמגיע לישראל - מצליח למכור מיידית את המלאי שהיצרן מקצה לו.
סיבה נוספת שהתווספה בחודש החולף היא "סגירת השערים" של שוק הרכב האמריקאי בפני מותגי רכב חשמליים מסין; המדיניות החדשה של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן שוללת את הטבת המס שהוענקה לכלי רכב חשמליים שאינם מיוצרים ברחבי ארצות הברית. היא חיבלה בתוכניות של מותגי רכב סינים רבים להיכנס לשוק האמריקאי בשנים הקרובות, והעניקה להם מוטיבציה עסקית־תחרותית לתת עדיפות למדינות אחרות, ביניהן ישראל.
"ההסכם נמצא בשלבים האחרונים"
כאשר עוסקים בסחר מול סין, תמיד צריך לזכור שברקע קיימים גם שיקולים כלכליים־פוליטיים מצד הממשל בבייג'ין, ששולט ביד רמה בתעשיית הרכב הסינית ומפקח מקרוב על מהלכי היצוא שלה ועל פעילותה בחו"ל.
את הסימנים להתערבות מלמעלה לטובת האצת יצוא הרכב למערב אפשר למצוא בפרסומים ממשלתיים רשמיים בסין. בתחילת ספטמבר, במהלך תדרוך מדיניות תקופתי של מועצת המדינה, ציין סגן שר המסחר הסיני כי "בשבעת החודשים הראשונים של השנה, היצוא של כלי רכב חשמליים מהמדינה צמח ביותר מ־90% והפך לנקודת מוקד של סחר החוץ של סין".
לדבריו: "אנו נמשיך לפעול בתיאום עם משרדים רלוונטיים כדי לתמוך בחברות שמייצרות 'מכוניות אנרגיה חדשה' כדי שיפתחו מערכי שיווק, רשתות שירות ותמיכה במכירות במדינות זרות.
"נעודד מוסדות שנעזרים במימון בנקאי מסין לספק מימון לרכישת רכב ללקוחות בשווקי היצוא, ונרחיב את היצוא של כלי רכב כאלה באמצעות קווי הרכבת בין סין לאירופה".
על כן, אם אכן ייחתם הסכם הסחר החופשי בין ישראל לסין, הוא יהווה הישג מדיני עבור ממשלת סין, וייתכן שירחב את הסחר לאזור המזרח התיכון כולו. כאמור, בסוף השבוע האחרון דיווח העיתון South China Morning post, שבסיסו בהונג קונג, כי ההסכם מתקרב לשלבי סיום והוא צפוי להיחתם עוד השנה.
"ההסכם נמצא בשלבים האחרונים שלו, כאשר ההתלבטות היא האם ניתן לחתום עליו באונליין ולא פרסונלית (בעקבות מגבלות הקורונה, דב"ג)", צוטטו מקורות מדיניים ישראלים בעיתון. לדבריהם: "ההסכם יפתח את היצוא לסין בפני יצואנים ישראלים ויתמקד בעיקר בסחורות ולא בשירותים".
העיכובים שבדרך והתחרות מול הקוריאנים
יש לציין שעדיין יכולים להופיע עיכובים מהותיים בלוח הזמנים. לחץ כבד מצד האמריקאים עשוי לעכב ואף למנוע את החתימה על ההסכם, וגם הבירוקרטיה המקומית יכולה להשפיע על כניסת ההסכם לתוקף. ראייה לכך היא הסכם הסחר בין ישראל לדרום קוריאה, שאמנם נחתם לפני שנה וחצי, אך טרם נכנס לתוקף עד היום.
אבל לבסוף אם ייחתם ההסכם, הוא יעניק דחיפה משמעותית לחדירה של כלי הרכב הסיניים לישראל, שכבר נמצאת בעיצומה. בין השאר, הוא עשוי להוביל לביטול המכס על כלי הרכב מתוצרת סין שכיום עומד על 7%. ביטול המס יאפשר למותגי הרכב הסינים לשמור על תחרותיות מול כלי הרכב הקוריאנים החשמליים, עליהם המכס צפוי להתבטל עוד השנה במסגרת הסכם הסחר בין ישראל לקוריאה.
מה שבטוח הוא שהסכם כזה יעמיק עוד יותר את הגירעון המסחרי של ישראל מול סין. ב־2021, עוד לפני הזינוק הגדול במכירת כלי רכב מתוצרת סין בישראל, הוא עמד על כ־20 מיליארד שקל, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אם אכן יימכרו בארץ עד סוף 2022 כ־22־25 אלף כלי מתוצרת סין, כפי שגורסות התחזיות, המשמעות תהיה הגדלה נוספת של הגירעון המסחרי.
"שואפים לסיים את ההסכם בהקדם"
ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משא־ומתן לכינון אזור סחר חופשי בין ישראל לבין סין מתנהל בין הדרגים המקצועיים של שתי המדינות. לעת עתה, אין שינוי בקצב התקדמות התהליך, אך שני הצדדים שואפים לסיים את ההסכם בהקדם האפשרי".
חדשות קשורות