אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?

לפני 6 חודשים - 18 יוני 2024, גלובס
אירופה מטילה גזרות על יצרני הרכב הסיניים: איך זה ישפיע על ישראל?
ההודעה הדרמטית על המכסים הכבדים שיוטלו באירופה החל מיולי על יבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין צפויה להאיץ את ההגעה שלהם לישראל . הנה כמה מהבולטים מתוך שפע הדגמים שיגיעו אלינו בהמשך השנה, רגע לפני העלאת מס הקנייה בינואר הקרוב

השבוע זרקה נציבות השוק האירופי פצצה כשהודיעה על הטלת מכסי היצף כבדים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, שמיובאים לאיחוד מיולי. ישראל היא לא חלק מהאיחוד, אבל הלחץ של הסינים, שרואים את הדלתות נסגרות, ואת מס הקנייה שיעלה בישראל בינואר, יאיץ את ההגעה לישראל של שלל דגמים חשמליים חדשים, ויפתח פתח לקוריאניים חדשים. הנה כמה מהבולטים שיגיעו בשני הרבעונים הקרובים.

XPENG G6: תחרות ישירה ומוזלת בטסלה Y
מחיר בסיס משוער: 225-110 אלף שקל

יצרנית הרכב הצעירה XPENG נכנסה בתחילת השנה לשוק הרכב הישראלי בסערה, והצליחה למסור תוך חמישה חודשים יותר מ-1,000 כלי רכב, יותר מאשר בכל אירופה. אין זה מפתיע, שישראל נבחרה גם להשקת הבכורה האירופית של הדגם החדש של החברה - הקרוס-אובר-קופה G6, שיגיע עוד מספר שבועות.

זהו רכב קטן יותר משני הדגמים של המותג, ששווקו עד כה בישראל. אורכו 4.75 מ' וגובהו 1.65 מ' אולם הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך מכובד של 2.89 מ', שמציב אותו כמתחרה ישיר בטסלה Y.

הרכב ישווק אצלנו בשלוש גרסאות, והמעניינת מכולם היא דווקא גרסת הבסיס עם מנוע בודד של 258 כ"ס וסוללה צנועה של 69 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 435 ק"מ. אם להניח לפי המחיר באירופה, כ-44 אלף אירו, אפשר להניח שהרכב יהיה זול בכמה אחוזים טובים מטסלה Y הבסיסית.

תהיה גם גרסת "טווח ארוך" עם אותו מנוע, אך עם סוללה של 92 קילוואט וטווח של עד 570 ק"מ, שתעלה כנראה פחות מ-240 אלף שקל, וגרסת ביצועים קיצונית עם 476 כ"ס, זינוק מאפס ל-100 בכ-4 שניות וטווח של עד 550 ק"מ. שתיהן זולות באירופה מטסלה. אפשר לצפות לתא נוסעים מפואר ומאובזר עם מסך ענק בכל הגרסאות.

דונפנג BOX: קטנה ומרווחת במחיר שובר סגמנטים
מחיר משוער: 110-120 אלף שקל

דונגפנג היא קבוצת ענק ממשלתית, שאחראית בין השאר על פיתוח רוב הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים של סין. אבל את צעדיה המשמעותיים הראשונים בישראל היא תעשה דווקא עם עירונית חשמלית קטנה וחביבה בשם "BOX". בימים אלה עושה את דרכו לישראל משלוח ראשון, שכולל מאות כלי רכב כאלה.

זוהי מכונית עירונית, שאורכה כ-4 מ', רוחבה 1.81 מ' וגובהה 1.87 מ', והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.66 מ' מה שמבטיח שימושיות משפחתית. הגרסה הבכירה מצוידת בסין בסוללה של 45 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד 430 ק"מ בתקן הסיני וכנראה 350-380 ק"מ בתקן WLTP האירופי.

יש לה תא נוסעים צעיר עם מסך מולטימדיה ענק וסידור פנימי מקורי, שמאפשר לאפל את המושבים הקדמיים במתכונת של כיסא נוח. היא גם מצוידת בחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה, ואפילו תומכת בטעינה מהירה בקצב מכובד. כל זה מוצע בסין בכ-14,600 דולר ואצלנו, אחרי מסים ועם קצת מזל, אי שם בין 110 ל-120 אלף שקל - מה שעשוי להעביר לשורותיה בישראל לא מעט לקוחות גם מפלח הבנזין וגם מהפלח החשמלי.

שנגאן DEEPAL S05: חשמלי "עממי" חדש של חברת ענק סינית
מחיר משוער: 160-180 אלף שקל

השבוע נחשף בגלובס כי יצרנית הרכב CHANGAN, השלישית בגודלה בסין, חתמה על הסכם יבוא עם "מכשירי תנועה". כלי הרכב הראשונים עשויים להגיע לישראל עוד השנה, והמותג, שיוביל את ההסתערות, הוא Deepal.

ההיצע יכלול בשלב הראשון שניים-שלושה דגמים חשמליים, שפונים לחלק התחתון של שוק הפרימיום. החדש והנגיש שבהם הוא הוא הקרוס-אובר "המשפחתי" S05, שאורכו 4.62 מ' בלבד, מה שמציב אותו בתחרות מול מובילי שוק כגון ATTO3 של BYD.

הוא ניצב על בסיס גלגלים ארוך של 2.88 מ', שיהפוך אותו לאחד הכלים המרווחים בפלח "הקומפקטי". בסין הוא הוצג בשלב הראשון עם מנוע אחורי בודד בהספק של כ-230 כ"ס ועם סוללה של 60 קילוואט, שאמורה לספק טווח של עד כ-510 ק"מ בתקן הסיני - בסביבות 450 ק"מ בתקן האירופי. לא מן הנמנע שגרסת היצוא תצויד בסוללה גדולה יותר. תיתכן גם גרסה כפולת מנועים בהמשך.

המחיר בסין סופר-אגרסיבי ומתחיל בכ-19 אלף דולר, דומה לזה של המתחרה מבית BYD. אצלנו זה אומר מחיר פוטנציאלי של 160-180 אלף שקל. במקביל ישיק המותג DEEPAL גם סדאן חשמלית מתקדמת וקרוס-אובר ספורטיבי, שניהם גדולים יותר ומכוונים לטריטוריה של טסלה. בקנה נמצא גם קרוס-אובר חשמלי במראה "קשוח" ורבוע.

מיני ACEMAN: בריטי, גרמני וסיני נפגשים בישראל
מחיר משוער: 170-190 אלף שקל

בתוך שטף הסיניות המוצהרות יסתננו אלינו בקרוב גם דגמים של יצרנים אירופיים ידועים, שמיוצרים בסין. אחד מהם הוא ה-ACEMAN החשמלי החדש של המותג MINI מבית ב.מ.וו. לא רק שהמכונית מיוצרת בסין אלא היא גם חולקת פלטפורמה עם מכונית של GW הסינית. זוהי מכונית חמש דלתות קטנה ואופנתית באורך 4.07 מ', רוחב 1.75 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.6 מ'. תא המטען שלה מסתפק ב-300 ליטר.

תא הנוסעים עתיר בסממנים "צעירים" כמקובל במותג הבריטי-גרמני ועמדת הפיקוד היא על טהרת המסכים הדיגיטליים.

המכונית מגיעה לאירופה בשתי גרסאות הנעה. הבכירה ביניהן מצוידת במנוע בהספק 218 כ"ס, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות ובסוללה של 54.2 קילוואט עם טווח של עד 406 ק"מ. לגרסת הבסיס יש הספק של 184 כ"ס, סוללה של 42 קילוואט וטווח של עד 310 ק"מ.

המעניין הוא המחיר, בין 37 ל-40 אלף אירו בגרמניה, מה שאומר אצלנו מחיר משוער של 170-190 אלף שקל, כלומר זו תהיה המיני הכי זולה שנמכרה בישראל עד היום.

KGM TORRES EV: תחרות קוריאנית לחשמליות הסיניות
מחיר משוער: 170-190 אלף שקל

מול שטף הסינים תתייצב אצלנו בקרוב גם קוריאנית חשמלית חדשה ושמה TORRES, שמגיעה דווקא מבית סאנגיונג, הנציגה הפחות מוכרת של קוריאה. המכונית, שנושאת את לוגו KGM של בעלת הבית החדשה של סאנגיונג, מכוונת היישר לפלח המרכזי של דגמי הקרוס-אובר הסיניים בישראל.

יש לה עיצוב מודרני ותכליתי, שמזכיר קצת את ג'יפ צ'ירוקי, וממדיה 4.71 מ' לאורך, 1.89 מ' לרוחב ו-1.72 מ' לגובה. בסיס הגלגלים צנוע יותר, עם אורך של 2.68 מ', אבל תא המטען חריג בגודלו, 839 ליטר.

כרגע נמצאת בתכנון לאירופה גרסת הנעה אחת, עם מנוע אחורי בהספק 207 כ"ס וסוללה של 73.4 קילוואט עם טווח של עד 462 ק"מ ב-WLTP. תא הנוסעים מאמץ את העיצוב המינימליסטי המקובל בפלח ומצויד בצמד מסכים דיגיטליים גדולים ובחבילת בטיחות מקיפה.

באירופה המחיר דומה מאוד לזה של ה-BYD אטו המקבילה, ואצלנו המשמעות היא מחיר משוער של 170-190 אלף שקל.

Support Ukraine